Acasa BMW BMW M Power Day pe Transilvania Motor Ring. BMW M3 Competition Sedan și BMW M4 Competition Coupe au ajuns oficial în România

BMW M Power Day pe Transilvania Motor Ring. BMW M3 Competition Sedan și BMW M4 Competition Coupe au ajuns oficial în România

de Adrian Mitrea

Ingredientele unei zile BMW M Power Day perfecte sunt puține, dar valoroase: oameni, mașini și iar oameni. Cum am mai spus-o… mașinile ar fi doar fiare, în lipsa oamenilor care să le dea valoare. Așa că am mers cu M3 Competition și M4 Competition pe circuit – celebrul Transilvania Motor Ring – să înțeleg mai bine cum și de ce M3 și M4 sunt niște automobile speciale, mai ales în variantele lor Competition. Într-un grup restrâns de jurnaliști auto din România am experimentat ce înseamnă un M modern pe circuit și am aflat nume noi pe care merită să le dau mai departe în această lectură: Francisc Gyorke, Transilvania Motor Ring, Privo, Liliac.

M cu manuală, automată și xDrive

O serie de detalii și schimbări profunde se întâmplă la BMW M.

Primul dintre aceste detalii ține de faptul că mașinile M3 Sedan și M4 Coupe („fără Competition”), adică mașinile standard, vin echipate standard cu transmisie manuală cu șase trepte. Nu există posibilitatea de a alege, opțional, o transmisie automată.

BMW spune că a ascultat puriștii: oferă cele mai bune mașinării de circuit pe care le are exact așa cum se făceau cândva automobilele sport: benzină, roți motrice spate, cutie de viteze manuală.

Dacă vrei un M3 Sedan sau M4 Coupe automat, atunci trebuie să alegi o variantă Competition. Iar pentru versiunile Competition există chiar și variante cu xDrive – tracțiune integrală – pentru cine preferă așa ceva.

GPF, moartea pasiunii, salvarea naturii

Un al doilea detaliu notabil ține de faptul că toate aceste modele de înaltă performanță BMW M au GPF, adică Gas Particulate Filter. Pe scurt, și motoarele pe benzină încep să aibă filtre de particule pentru protecția mediului. Mult mai cunoscut este termenul DPF (Diesel Particulate Filter). El a fost implementat în masă de mai bine de zece ani în industria de automobile. GPF e mai nou, dar implementat masiv de prin 2019 încoace. În zilele noastre aproape că nu mai poți cumpăra o mașină pe benzină – model nou – fără acest GPF.

În cazul unor modele sport cum sunt M3 și M4 asta înseamnă că sunetul eșapamentului este mult diminuat. Sunetul e aproape sec și inexistent în comparație cu generațiile anterioare.

Tunetele și răgetele s-au mutat, însă, la interior. Sunt implementate sisteme de augmentare a sunetului în habitaclu astfel încât șoferul să aibă o acustică specifică unei competiții. Dar fără să spargă geamurile și urechile celor pe lângă care trece.

Nimic greșit până aici. Așa arată mașina sport modernă și trebuie să ne obișnuim cu asta. Măcar putem să cădem de acord că eșapamentul este tot un instrument de augmentare a sunetului motorului. Pentru simplul motiv că suntem obișnuiți cu eșapamentul și sunetul său „natural” de peste 100 de ani, asta nu înseamnă că în toți acești ani de evoluție n-a existat manipulare și modelare pentru eșapamente și sunetele lor, pentru a încânta trupul și sufletul șoferului. Această revoluție a sunetului s-a mutat acum la interior și poate că e mai bine așa.

Recunosc, mă așteptam să răsune munții și văile adiacente Transilvania Motor Ring când salba de M-uri colorate gonesc cu 200 km/h prin ploaie, dar n-a fost așa.

BMW M3 Competition Sedan @ BMW M Power Day

Mă rezum BMW M3 Competition Sedan fiindcă doar pe el l-am condus. În alte publicații auto de specialitate din România veți putea citi doar despre M4 Competition Coupe. Oricum, multe dintre detalii vizează ambele modele, cum sunt și cele de mai sus.

Noul M3 pleacă de la 85.323 Euro cu tot cu TVA în România, iar declinarea Competition pleacă de la 89.310 Euro cu TVA. Atenție, acestea sunt prețuri de pornire. Ce am avut la dispoziție pe Transilvania Motor Ring sunt variante configurate pe la 110.000 Euro cu TVA. Puteți descoperi și configura aceste mașini AICI.

Precum într-o relație amoroasă… e scump să fie totul ca la carte. Iar pe lângă bani mai e nevoie și de pricepere, pentru echilibru și armonie depline.

Bani de M vs. cunoștințe de M

Tot așa și cu M3 Competition Sedan. Nu-i suficient să ai bani să-l cumperi. Mai trebuie și ceva pricepere ca să-l strunești. Și tot ca într-o relație sănătoasă… sarea și piperul sunt în interior.

Experiența intimă cu BMW M3 Competition este precum un mariaj perfect despre care cei din afară nu știu prea multe și nici nu vor afla vreodată. Vă amintiți de GPF, nu?

M3 a rămas aceeași bestie feroce gata să dea cu tine de pereți dacă nu-i place cum o mângâi. Precum un dresor de feline sălbatice, cu M3 trebuie să fii mereu în gardă. Să fii respectuos și, mai ales, să știi ce faci.

Mașina dezvoltă viteză mare deosebit de repede. Adesea am atins 200 km/h pe Transilvania Motor Ring și adesea am luat viraje cu 90-120 km/h în control deplin, chiar și pe ud. O mare parte din merit îl au și anvelopele Michelin Pilot Sport 4S.

În termeni de sprint, M3 Competition atinge 100 km/h în 3,9 secunde. Iar sprintul nu e totul, pentru că frânele, direcția sport variabilă și suspensiile adaptive permit o agilitate extraordinară pentru o mașină care poate fi și de familie și care are o masă la gol în preajma a 1,8 tone. Pentru prima dată după mulți, mulți ani, masa a crescut de la o generație la alta pentru M3 (și M4).

Transilvania Motor Ring

Am auzit multe despre acest circuit, e deja celebru. Dar nimic nu poate sugera cât de frumos e în realitate ca amplasare.

Văile și dealurile sunt verzi, iar din când în când vântul aduce miros de stână. Semnal la telefon nu prea există, probabil ca un fel de mesaj de la „divinitățile” vieții noastre moderne – 3G, 4G și 5G – că n-ar fi rău să mai lăsăm telefoanele deoparte și să ne bucurăm de peisaj, miros și pistă.

Pe de altă parte, siguranța lasă de dorit ici și colo, mai ales pe ploaie, cum am prins noi. Limba de asfalt e destul de îngustă, iar zonele de eșapare (cu pietriș, iarbă și pământ) sunt prea înguste și ele. Dacă greșești, sigur se lasă cu avarii.

Înainte să mergeți fizic acolo recomand vizită pe site.

BMW Isetta vs. BMW M Power Day

În parcarea circuitului am testat și BMW Isetta, cunoscut ca cel mai mic și mai puțin puternic (să nu zic slab) BMW construit vreodată. Mașina aparține BMW X CARS din Târgu Mureș și este menținută înmatriculată în Germania pentru autenticitate și valoare.

Experiența de condus e cel puțin neobișnuită. Selectorul cutiei de viteze cu patru trepte îți intră în coaste, geamurile se aburesc rapid, iar pedalele se acționează ciudat. În special ambreiajul, care cuplează destul de brusc. Greu de zis cât e patina timpului și cât chiar a fost proiectat să funcționeze așa. Cert este că experiența de a conduce un BMW Isetta e ceva ce n-ai cum să uiți vreodată.

E greu de imaginat că un producător auto care a fabricat 160.000 de Isetta poate construi bestii precum M3 și M4. Dar iată ce pot face oamenii dintr-o companie atunci când au determinare și viziune.

Francisc Gyorke, cel mai titrat lutier român

Experiența BMW M Power Day din Transilvania m-a condus și în preajma lui Francisc Gyorke, cel mai titrat lutier român al momentului. Micul său atelier din Reghin construiește viori, violoncele și contrabasuri apreciate la nivel mondial.

În presă veți găsi mai multe informații despre el, dar ce nu veți găsi este este că-i fan BMW până în măduva oaselor și are povești cu BMW destule de spus nepoților.

Dacă-l întâlniți, să-l întrebați cum livra viori în UK cu Seria 5. O să vă placă. Dar ce e fabulos legat de Francisc Gyorke ține de cum este el construit ca om: profund respectuos față de cei din jur, față de lemn și față de meșteșugul de lutier pe care l-a ridicat la nivel de artă. Pentru munca sa este recunoscut la nivel internațional prin medalia pe care o are de la concursul de la Cremona (Italia). Este primul maestru lutier român a cărui muncă este recompensată la un nivel atât de ridicat.

Francisc Gyorke a fost invitatul BMW Group România la evenimentul BMW M Power Day de pe Transilvania Motor Ring în semn de apreciere pentru munca lui, iar în ziua în care noi, grupul de jurnaliști auto am pornit spre București am făcut și un mic popas la atelierul său din Reghin.

Privo, minimalism premium

Timp de două seri, pentru evenimentul BMW M Power Day, am stat la Hotel Privo din Târgu Mureș, probabil cel mai luxos hotel existent acum în Transilvania.

Marius Danciu este somelier și manager în cadrul hotelului, reîntors în România după o experiență internațională de peste zece ani, inclusiv în celebrul lanț The Ritz-Carlton.

Îi place să povestească despre experiența lui internațională și despre cum încearcă să aducă în Transilvania ce a învățat „afară”.

Fără să fie vreun fan al vreunui brand de vinuri sau altul, în serile petrecute la Privo ne-a vorbit mult despre cultura vinului în lume și în România, precum și despre un producător relativ nou, dar care țintește sus.

Liliac, vin cu aspirații internaționale

Liliac – animalul, nu arbustul – este numele unui producător de vinuri mic și cochet din Transilvania. N-auzisem nimic despre ei până acum, mai ales că vinurile lor nu se găsesc chiar peste tot. Sunt poziționați premium și exportă inclusiv în Japonia. Pentru desert merită să încercați Liliac Ice Wine. Am băut multe vinuri bune la viața mea, dar ca vin pentru desert acesta mi-a plăcut cel mai mult.


5 comentarii

Mihai the 2nd 23 iunie 2021 - 09:51

E un articol interesant dar presupun ca trebuia și puțin semnul de publicitate(circuit și business-urile menționate).
In rest bmw m3 a fost masina care m-a fascinat în tinerețe.
Faptul ca încă se poate cumpăra cu cutie manuala mi se pare fantastic.
La fel si posibilitatea de a conduce pe circuit și nu pe drumurile publice cu viteza demna de aviație (200kmh).
Mai puțin spectaculos e sa pui sunete artificiale de motor în habitaclu. În ritmul asta luam un BMW i4 și ii punem sunete de motor cu combustie…
Din păcate vor fi destui bombardieri care sa o folosească pe sosea asa.
Nu va fi niciodată masina mea (prefer o masina electrica de buget) dar asta din rațiuni economice (ca orice alta masina e o investiție proasta.

Reply
mihai 23 iunie 2021 - 10:22

Sincer, nu inteleg carei niste i se adreseaza o astfel de masina. Supraponderala, gabarit cam mare care afecteaza agilitatea, manevrabilitatea. Daca ai 90k euro si esti pasionat de masini sport iti poti lua Cayman GT4/Spyder,Cayman S sau alte masini complet dedicate conduitei sportive(M2 competition). Care ofera alt nivel al experientei de condus. Pt plimbat familia un 30k extra si iti poti lua un family mover decent.
„Nimic greșit până aici. Așa arată mașina sport modernă și trebuie să ne obișnuim cu asta. Măcar putem să cădem de acord că eșapamentul este tot un instrument de augmentare a sunetului motorului. Pentru simplul motiv că suntem obișnuiți cu eșapamentul și sunetul său „natural” de peste 100 de ani, asta nu înseamnă că în toți acești ani de evoluție n-a existat manipulare și modelare pentru eșapamente și sunetele lor, pentru a încânta trupul și sufletul șoferului. Această revoluție a sunetului s-a mutat acum la interior și poate că e mai bine așa.” – problema e ca e o solutie „cheap”/improvizatie la pret de Bmw M. Te astepti la mai mult la nivelul asta. Asa oricine isi poate pune sunet si de Ferrari pe masina la costuri incomparabil mai mici.

Inca ceva pretul acestei masini M3/M4 este cam umflat pentru ce ofera. De exemplu in USA masina costa cam 70% din pretul european. Desi masina se importa in USA si exista taxe acolo. Deci se poate in alte parti unde piata e competitiva, dar europenii sunt mai fraieri.

Reply
george 29 iunie 2021 - 11:34

Greutate de aproape 1800kg la o masina care se vrea sport.Tesla Model 3 performance cu baterii cu tot are 1850kg si performante net superioare. Fiabilitate execrabila tipic Bmw. Trebuie admirati nemtii ca reusesc sa vanda masini low-cost ca premium. Asta spune multe despre clientii lor.

Reply
Adrian Mitrea 29 iunie 2021 - 15:15

Ei, hai să nu exagerăm cu net superioritatea Teslei. Știu că orice Tesla fan boy numește Model 3… M3, dar una-i una și alta-i alta. Deocamdată Tesla e la nivel de marcă de volum europeană bună (Volkswagen, Peugeot, Ford of Europe) și cam atât. Are software avansat, care în Europa e semi-inutil în această fază și pentru următorii 10 ani, dar calitatea vehicului în sine este medie, nicidecum premium, așa cum BMW, Audi sau Mercedes livrează de peste 30 de ani.

Reply
george 30 iunie 2021 - 10:13

Nu sunt Tesla fanboy, nu-mi place Musk, cred ca vrea sa faca bani nu sa salveze planeta.

Din ce-am gasit pe net, probabil e modelul vechi M3:

In terms of power and performance, the Model 3 packs 450 hp from its two electric motors and the BMW M3 makes 425 hp from its 3.0 liter twin-turbo I6. … According to Tesla, the Model 3 can accelerate from 0-60 mph in 3.5 seconds, while it takes the M3 about 4.2 seconds with the as-standard manual transmission.

Sunt mai multe teste pe net, pe circuit in care Tesla 3 Perfomance are timpi mai mici decat Bmw M3.

Daca Bmw, Audi, Merc fac masini sport calitative, de ce sunt atat de grele, spre 2 tone, ce materiale „calitative” pun in ele?

Si de ce sunt mereu la coada clasamentelor de fiabilitate? Pentru mine fiabilitatea unei masini arata daca contine sau nu componente calitative. Sunt sigur ca producatatorii au costuri mai mari cu componentele decat cu partea pe care jurnalistii auto o numesc premium: piano black, plastice moi la interior, o tableta de 10$ in bord cumparata din China.

Reply

Lasa un comentariu