Acasa Opel Test Drive Opel Mokka-e (2021)

Test Drive Opel Mokka-e (2021)

de Adrian Mitrea

Opel Mokka-e este primul SUV/crossover 100% electric al celor de la Opel. Modelul împarte platforma electrică cu modelele Peugeot e-2008 și Citroen e-C4, din moment ce Opel face parte din familia PSA Peugeot Citroen. Opel Mokka-e are o baterie cu o capacitate maximă de 46 kWh (net, utilizabil), se încarcă cu până la 100 kW și are autonomie omologată 322 km. Motorul său electric dezvoltă 136 CP și poate sprinta de la 0 la 100 km/h în 9 secunde. În realitate mașina poate atinge autonomia promisă, însă o medie anuală a autonomiei mai aproape de adevăr este în jurul a 255 km. Am pregătit pentru voi un amplu test drive Opel Mokka-e.


Detalii

Marcă: Opel

Model: Opel Mokka-e / Opel Mokka-e Ultimate

Producție: 2021

Caroserie: SUV, 4 uși, 5 locuri


Preț de pornire pe piața din România (fără TVA): 28.432 Euro

Preț de pornire pe piața din România (cu TVA): 33.835 Euro


Preț aproximativ configurație testată (fără TVA): 33.930 Euro

Preț aproximativ configurație testată (cu TVA): 40.377 Euro


Motor electric: 100 kW / 136 CP, cuplu maxim 260 Nm.

Baterie: Tip Litiu-ion, climatizată cu lichid, capacitate maximă netă 46 kWh, amplasare centrală (în podeaua mașinii). Putere de încărcare AC cuprinsă între 2 – 11 kW. Putere de încărcare DC până la 100 kW.

Autonomie omologată WLTP: 322 km


Transmisie: automată tip reductor, o treaptă + marșarier, tracțiune față (FWD)

Anvelope: 215/55 R18

Acelerație 0-100 km/h: 9 secunde

Viteză maximă: 150 km/h

Dimensiuni (mm): L 4.151 / w 1.791 / h 1.534

Portbagaj (litri): 310 / 1.060

Ampatament (mm): 2.561

Masă (DIN/EU): 1.523 kg / 1.598 kg

Aerodinamică (Cx): 0,32

Punte față: Suspensie cu brațe independente, bascule simple, frâne cu discuri ventilate.

Punte spate: Suspensie cu punte H, brațe trase, frâne cu discuri pline.


Condus de Adrian Mitrea circa 100 km, cu un consum mediu real de 23,8 kWh/100 km, la evenimentul de test drive Opel Mokka-e & Opel Mokka.



Link-uri și documente utile


13 comentarii

ovidiu 21 aprilie 2021 - 01:25

In primul rand, asta este un BUV, adica Borduri-utility vehicle. Ca mai mult de urcat bordurile la oras nu poti cere de la o masina de genul asta. Ca sa fie SUV, adica sa poti iesi cu ea si pe drumuri mai accidentate, discutam de un minim 20cm garda la sol si o tractiune pe toate rotile. Nu vorbim de offroad serios, cu diferential blocabil, unghiuri de atac decente si o garda peste 30cm. Ci de faptul ca un Logan cu tractiune fata se comporta la fel sau chiar mai bine pe drumuri de tara decat un Mokka sau alte BUV-uri de genul ei, cu pretentii de SUV. ln doilea rand, daca vrei un SUV cu care sa poti merge pur electric in oras, dar sa nu ai grija autonomiei atunci cand pleci la munte sau pe coclauri, exista varianta mult mai bune. La 40-45K EUR cat costa Mokka, poti lua un Suzuki Across sau RAV4 Plugin care au autonomie full electrica de 75km, tractiune pe 4 roti, cutie CVT si dotari incomparabil mai bune.

Reply
Dan 21 aprilie 2021 - 06:50

Inca o masina electrica cu charger de 11kw AC. Eu stau la casa, am tensiune trifazica si vreau sa incarc AC la 22kw! De ce exista limitarea asta? De ce ZOE poate AC la 22kw? Cu 22kw AC acasa as incarca bateria aia minuscula in aproape 2 ore, dar la 11kw AC mi-ar lua 4 ore. Oamenii astia care vand masina asta nu gandesc? sau alte interese? adica sa faca masina sa nu fie prea atractiva si in felul asta sa isi vanda in continuare fosilele? Unde este adevărul?

Reply
Adrian Mitrea 25 aprilie 2021 - 20:05

Dacă stai la casă și ai trifazic, 22 kW este puterea maximă de la adresa ta și logica producătorilor auto este ca mașina să ia jumătate din puterea instalată a unei case. Restul să rămână pentru mașina de spălat, cuptor electric, hotă, aspirator, aer condiționat. Chiar și la 11 kW se va încărca în 4 ore și bănuiesc că nu faci 150-250 km în fiecare zi… Și chiar dacă ai face, în patru ore vei avea iar bateria plină. Să fim serioși, pentru încărcarea acasă chiar și o priză de 2,3-3,7 kW este OK.

Reply
Dan 26 aprilie 2021 - 20:42

Da, pot incarca la o putere mai mica pe care sa pot sa o aleg eu si sa nu imi fie impusa. Dar daca plec in tara si vreau sa incarc la 22kw AC pentru ca majoritatea stațiilor de incarcare ofera aceasta putere de 22kw iar cele DC sunt mult mai rare? Conteaza acum sa am incarcator de 22kw AC? Adrian am mare respect pentru munca ta dar trebuie penalizata aspru aceasta limitare. Intreb iarasi, de ce ZOE poate? Mașinile electrice este un domeniu nou pentru noi toti si nu toata lumea stie sa calculeze in kwh, kw, AC, DC. Trebuie explicat foarte clar. Ce se preteaza in afara la noi s-ar putea sa nu fie chiar atat de atractiv. Nu avem retea DC dezvoltata de accea insist pe incarcare AC. Sunt convins ca ai inteles ce vreau sa spun si te-as ruga sa explici intr-un articol separat toata treaba asta cu incarcarea ca tot mai multi oameni sa priceapa.

Reply
Adrian Mitrea 26 aprilie 2021 - 21:43

Salut, Dan!
Eu sunt de acord cu tine că ar trebui să existe charger on board de 22 kW măcar opțional la ORICE mașină. Dar nu e. Probabil vom ajunge și acolo, probabil că nu.
Direcția în care merge fast charging-ul DC, adică spre stații de 150 kW și chiar 350 kW, face ca inclusiv stațiile de 50 kW să fie de putere mică.
Per total utilizatorii vor avea de ales între a încărca AC cu 11 kW sau DC de la 50 kW la 350 kW (pentru călătoriile mai lungi). Spre această direcție pare că se îndreaptă industria auto. 22 kW on board e insuficient pentru călătoriile lungi, pentru că tot trebuie să stai măcar 2 ore pentru un plin. Deci nu e eficient ca timp.
De ce poate Renault ZOE Z.E.? Simplu: pentru că Renault a ales să pună un charger on board de 22 kW, mai scump, tăind din altă parte ca să poată oferi această mașină la un preț competitiv. Dar uite că inclusiv Renault a renunțat la chargerele on board de 43 kW AC pe care le-a pus la un moment-dat pe ZOE pentru că cea mai bună soluție pentru drumuri lungi este să ai putere de încărcare DC cât mai mare.
Spune-mi ce anume ai vrea să acopăr în acel articol și îl scriu. Doar că nu-mi prea dau seama ce ar fi interesant de aflat pentru public fiindcă mie mi se par lucrurile clare…

Reply
Gabi 21 aprilie 2021 - 08:41

Buna ziua, am si eu o intrebare de incepator. Poate sa-mi explice si mie cineva cum se calculeaza autonomia la o masina electrica in functie de baterie si consum? In exemplul de fata, inteleg ca bateria este de 46 kWh si a fost obtinut un consum mediu de 23,8 kWh/100 km? Mie imi rezulta din calcul matematic aproximativ 193,28 km ??? Mi se pare ca este putin, chiar f putin, nu reusesc sa ajung fara oprire de la Bucuresti la Constanta???

Reply
Adrian Mitrea 21 aprilie 2021 - 20:27

Formula ta de calcul este corectă.
Autonomia este dată de cât de mare este bateria și de cât de mic este consumul mașinii.
Cu unele poți face B-CT fără oprire, cu altele nu.

Reply
Andrei 21 aprilie 2021 - 10:56

Salut Adrian,
Ma bucur ca ai discutat despre conceptul ca la o masina electrica „incarci unde parchezi” (ABC). Cred ca acest lucru trebuie explicat mai mult si mai des si chiar cred ca ar fi util sa faci un video dedicat acestui subiect, astfel incat viitorii soferi sa se familiarizeze cu el inainte de a detine o masina electrica.

In acelasi timp cred ca trebuie discutat mai mult si despre modul de incarcare a masinii folosind sistemul type2 la puteri mai mari si care in acest moment nu este folosit la adevarata lui valoare. Practic producatorii auto, ca sa reduca putin costurile, considera ca incarcarea masinii se face doar doua locuri:
a.) acasa, unde 7-11Kw sunt suficienti pentru a incarca peste noapte masina
b.) in oras unde vei folosi numai statii DC

Numai ca:
1.) Statiile DC sunt sump de implementat si sunt putine in piata iar in 90% din cazuri exista o singura statie la o anumita locatie, ceea ce creeaza frustare daca ajungi la statie si o gasesti ocupata.
2.) Statiile DC sunt mari si mai complicat de instalat in parcari. O statie AC de 22Kw e cat o caramida de mare si o poti agata de gard 🙂
3.) Sunt multi doritori de masini electrice care nu au unde sa o incarce acasa. De ce? Pt ca stau la bloc 🙂

In acest moment reteaua de statii type2 (22kw) este cel putin dubla ca numar de prize iar majoritatea punctelor de incarcare au cel putin 2 prize type2 si care de cele mai multe ori stau nefolosite. In plus mai sunt si instalate acolo unde eu am treaba (gen supermarket, magazin de brocolaj etc) – vezi conceptul ABC. In cele mai multe cazuri, e bataie mare pe cele DC iar la cele type2 nu e nimeni. Dezvoltarea retelei type2 este relativ ieftina (ai nevoie de alimentare cu curent si o statie care costa cam 1000 Eur per post). In general locatiile existente au posibilitatea racordarii lor fara investitii in extinderea infrastructurii de alimentare.

De ce trebuie insistat ca masinile sa poata incarca AC la o puterea mai mare? macar optional sa existe posibilitatea de incarcare la 22/43 kw
A.) Pentru ca la o incarcare de 7 kw sau 11 kw, ca sa incarc macar 50% trebuie sa stau cel putin 2 ore. Cati oameni stau mai mult de doua ore la Lidl, Penny sau Cora ? Foarte putini. In general intr-o ora ai terminat.
B.) Pentru ca va deschide piata catre persoane care nu au cum incarca acasa (stau la bloc) si care s-ar baza pe aceste statii AC type2 de pe la magazine unde ar putea incarca 50% intr-o ora. Si daca mai stau o ora in alta zi, inseamna ca si-au facut „plinul” pentru o saptamana.

De ce trebuie dezvoltata si mai mult reteua de type2
A.) Pentru ca o statie AC de 22/43 Kw e cat o caramida de mare si o poti agata si de gard 🙂 daca vrei. Practic poti sa dezvolti reteaua cu costuri mult mai mici care se traduc in servicii la cost mai mic deci incarcarea masinii la costuri mai mici deci o incurajare spre utilizarea masinilor electrice.
B.) Adresabilitatea statiilor AC este mai mare. Se pot instala la: magazine, restaurante, parcuri, parcari pubice mici (cele de la trotoar) and sky’s the limit.

Reply
Adrian Mitrea 25 aprilie 2021 - 19:59

Salut, Andrei!
Tu ai dreptate și eu sunt de acord cu argumentele tale, dar se pare că producătorii auto gândesc diferit. Inclusiv Tesla. Probabil va veni o vreme când oferta de automobile electrice se va maturiza, moment în care elemente precum încărcare AC 22 kW, pompa de căldură vor fi măcar opționale pe mașini de la 20.000 Euro în sus. Că cele ieftine care vor veni, în zona 10.000-20.000 Euro, clar nu vor avea încărcătoare de 22 kW AC, ci mai degrabă 3,7-7,4 kW AC.

Reply
Naivu 21 aprilie 2021 - 19:48

1- Ar fi bine daca toate electricele ar avea charger AC de 22kW pt a folosi mai eficient reteaua de statii de incarcare AC
2- La casa cine te grabeste sa incarci electrica in 2-4h cand poti sa o lasi la incarcat 12-14h peste noapte? Chiar si o incarcare la 3kW ar incarca peste noapte bateria la 100% (ca nu ajungi acasa cu ea la 0%!).
PS: IMHO, solutia reala pt posesorii de electrice de la bloc nu va fi nici incarcarea rapida DC, nici incarcarea medie AC, va fi data de puncte de incarcare de 2-3kW dar disponibile la fiecare 2-3 locuri de parcare.

Reply
costica 22 aprilie 2021 - 14:12

pt bloc incarcare solara, pe drum daca ai ramas fara curent zama in baterii , pedale ca la bicicleta

Reply
vasile 23 aprilie 2021 - 14:48

la ce autonomie are, pin la mare faci 2 zile vara, cu tot cu incarcat, bagaje, copii, aer conditionat, si mers cu 120 minim ca incurci circulatia cu viteza mai mica, intrebare, pe drumul spre mare cite statii cu zama de baterie sunt ?

Reply
Adrian Mitrea 23 aprilie 2021 - 16:03

Vezi plugshare.com pentru a vedea stațiile de încărcare și unde sunt.
Iar despre Mare… 1. Depinde de unde pleci. 2. De ce te-ai duce la Mare în România?

Reply

Lasa un comentariu