Bucharest On Track Fest (BOTF) 2020 a strâns la linia de start motociclete, mașini clasice (unele de competiție) și chiar mașini electrice. Un prilej excelent să vedem ce poate mașina noastră electrică – BMW i3 – pe circuitul de la Academia Titi Aur (ATA). Pe scurt, la categoria „Electric” am câștigat, iar un alt echipaj, tot cu un BMW i3, a ieșit pe locul al doilea la aceeași categorie. Mai mult, ei chiar au câștigat la categoria „Youngtimer” (au concurat la mai mult de o categorie), reușind performanța extraordinară să fie mai constanți pe circuit decât toate celelalte 22 de echipaje participante – toate mașini pe combustie.
Pentru că este un concurs auto de regularitate, Bucharest On Track Fest pune mai puțin stres pe mașină. Uzura e mai mică decât „la curse”. Tot ce contează cu adevărat este constanța.
Tur după tur trebuie să scoți un timp cât se poate de identic cu timpul pe care l-ai scos în primul tur (care rămâne de referință). Ai limite minime și maxime de timp astfel încât să nu rulezi nici prea încet, nici prea tare.
La BOTF singura probă în care nu contează timpul este cea de calificare, când fiecare poate să ruleze cum vrea și cum poate. În funcție de timpul cel mai bun scos pe tur se stabilește ordinea de plecare.
Fiind un concurs de regularitate, cum spuneam, te avantajează chiar să pleci ultimul, că nu poate nimeni să-ți strice ritmul prin încercări de depășire sau alte manevre.
Cel mai bun timp cu BMW i3 pe circuitul Academia Titi Aur
Am zis „Hai să vedem cât de tare poate să meargă i3-ul pe circuit!”, chiar dacă cel mai bun timp nu ne avantajează neapărat.
Am aflat răspunsul la întrebare. Pe cel mai rapid tur am scos 01:00.82 (numărul de concurs 42 – BMW i3 94 Ah 2018, cu Adrian Mitrea și Luiza Sirețeanu), fiind cel mai rapid la categoria „Electric” (unde au mai participat încă un BMW i3, un Nissan LEAF din prima generație și un Renault ZOE Z.E. din prima generație).
Cu mai puțin respect față de mașină, cu ESP pus în mod Traction și cu gândul că arunc anvelopele după ziua aceasta pe circuit… aș fi putut scoate și sub 1 minut. Poate cu 1-2 secunde mai rapid. Dar mașina este totuși una de zi cu zi, nu „de curse”, așa că am rulat tare, dar cu respect față de uzură și cu gândul că vreau să mai folosesc anvelopele de vară și după ce se termină BOTF. Oricum, am tras o mică sperietură când am văzut cum arată anvelopele după tururile de calificări, când am condus cel mai tare. În fapt n-aveau nimic – aveam să aflu ulterior. Doar colectaseră reziduuri de la anvelope rămase pe circuit de la toți concurenții.
Cei mai buni timpi
Revenind la timpi… cel mai bun timp de calificare al zilei, scos de o mașină din categoria „Youngtimer”, a fost 00:52.38 (numărul de concurs 97 – Renault Megane 2 R.S., cu Andrei Constantinescu la volan).
La categoria „Sport”, cel mai bun timp a fost 00:52.58 (tot numărul de concurs 97 – Renault Megane 2 R.S., cu Andrei Constantinescu la volan – unele mașini pot concura la mai mult de o categorie).
La categoria „Expert”, cel mai bun timp a fost 00:52.93 (numărul de concurs 57 – Ford Escort MK1, cu Gabriel Stanciu la volan).
La categoria „Classic”, cel mai bun timp a fost 00:53.98 (numărul de concurs 31 – Porsche 944 Turbo S, cu Valeriu Paul Gheorghiu și Paula Răduț).
La categoria „Moto”, cel mai bun timp a fost 01:04.47 (numărul de concurs 5 – Honda Hornet, cu George Daniel Chitiga la ghidon).
Timpi mașini sport (sau sportive) pe circuit
Iată cei mai buni timpi pe circuit, la calificări, unde toată lumea a rulat tare. Am ales câteva mașini care, în teorie, ar trebui să fie foarte rapide.
- 66 BMW M3 e46 – 00:54.86
- 72 Toyota Celica – 00:55.82
- 96 Porsche 911 – 00:53.91
- 103 Porsche Boxster – 1:01.04
În termeni automobilistici, o diferență de o secundă pe tur înseamnă enorm de mult, mai ales pe circuitele lungi. În acest caz circuitul are aproximativ 1,3 km pe tur, iar traseul e mai degrabă tehnic decât de viteză. Aceste elemente conduc către nivelarea diferențelor de putere și performanțe dintre mașini.
Pe scurt, circuitul ATA favorizează BMW i3 și am scos, iată, un timp mai bun decât un concurent venit cu Porsche Boxster.
Ce vreau să spun cu asta? Am avut un „track day” care a făcut ca BMW i3 (și mașina electrică, în general) să primească un plus de stimă și respect. Mă gândesc că în momentul în care se vor apuca serios de modificat mașini electrice firmele din motorsport și tehnologie auto, rezultatele ar putea fi chiar spectaculoase.
Mașina mea este un i3 standard, nici măcar versiunea s, care are suspensii mai rigide, anvelope mai late și 14 CP în plus. Probabil că dacă m-aș fi dat cu un i3s și singur în mașină… aș fi scos în jurul a 55 de secunde pe circuitul ATA.
Cum se comportă BMW i3 pe circuit
Deși n-a fost prima dată când am intrat pe un circuit cu propriul BMW i3, a fost prima dată când am mers atât de tare. Cu această ocazie am putut observa și cum se comportă mașina în condiții apropiate de limitele sale fizice și constructive.
Ce este interesant? Am observat că după 3 tururi parcurse tare pe circuit puterea disponibilă livrată de mașină a început să scadă. Dacă în cel mai rapid tur am reușit să ating 122 km/h pe linia dreapta din fața boxelor, în cel mai lent tur n-am trecut de 118 km/h. Probabil că limitarea ar fi fost mai mare dacă aș fi continuat în acel ritm.
În pedală se simte o ușoară scădere a cuplului și a puterii. Nu este neapărat relevant pe stradă fiindcă nu prea ai cum să conduci atât de tare, susținut, pe mai mulți kilometri. Așa că limitările acestea – dictate probabil de temperatura bateriei și a motorului – rămân la nivelul de curiozități pe care un utilizator obișnuit n-ajunge să le întâlnească în viața de zi cu zi.
Am aflat că pot scoate aproximativ 1 minut pe circuitul Academia Titi Aur, cu mașina mea.
Un moment deosebit a fost startul de la categoria „Youngtimer”, unde singura mașină electrică participantă, tot un BMW i3 (al lui Robert Apostolescu), „a luat fața” tuturor celorlalte 22 de mașini pe combustie participante, unele bine tunate spre a fi rapide la „track day” (suspensii rigide, anvelope slick sau semi-slick, eșapamente sport, filtre de aer cu debit mărit, software modificat, etc…). Startul poate fi văzut în clipul de mai jos.
În final, Robert Apostolescu și Elena Apostolescu, cu BMW i3 94 Ah 2016, au caștigat la categoria „Youngtimer”, din 23 de mașini participante. Ei au reușit să fie cei mai constanți pe circuitul ATA.
6 comentarii
felicitari echipei, prietene !
Mulțumesc, Marian!
Salut Adrian,
Ma bucur sa aflu ca i3-ul este din nou functional; nu ai mai scris de mult de el! Pana la urma, cat l-au tinut in service dupa accidentul din primavara?
Sper sa nu rasucesc cutitul intr-o rana nestiuta, dar nici despre achizitia ID.3 nu ai mai scris nimic. Am dat azi de un link catre https://oferte.volkswagen.ro/id3-1st : a suplimentat VW cota de 450 ID.3 1st-uri pt Romania sau au prea multe rezervari anulate?
Salut, revin pe subiectul i3 cu video & foto. Două luni a durat reparația și a ieșit foarte bine. Și pentru ID.3 public săptămâna aceasta, am făcut pași importanți, o voi avea în Septembrie.
Te duci si la Sibiu https://m.automarket.ro/stiri/competitia-transylvania-classic-are-loc-la-sibiu-in-perioada-20-22-august-25-de-masini-electrice-la-start-99737.html ? Articolul zice de traseu de 400km si competitie de regularitate ?!?!
Salut! Da, am fost și la Sibiu – Transylvania Classic în weekend. Revin cu articol. A fost super frumos!