Colectare selectivă pe cinci fracții, la sursă. Se întâmplă în România, în județul Bihor, pe un model importat de AVE Bihor din Nordul Italiei. Pentru eficiență sporită în colectare, compania de salubritate folosește autogunoiere compactoare Ford Trucks, unele dintre ele fiind bi-volum – adică o autogunoieră compartimentată în două, pentru a putea colecta simultan două fracții. Despre colectarea și sortarea responsabilă a deșeurilor, despre camioane și despre natură am vorbit cu cu Zoltán Kovács, director general al AVE Bihor, în episodul 6 din serialul #TruckLife.
Transcript video #TruckLife ep.6: Campioni în colectare selectivă
Zoltán Kovács
CEO AVE Bihor
Mă numesc Kovács Zoltán, sunt director general al societății AVE Bihor S.R.L. Colectăm pentru… undeva la 110.000 de oameni care generează deșeuri.
Ca un pas important, în 2018, AVE Bihor, împreună cu comuna Sălacea și cu Eco Bihor, depozitul ecologic din Oradea, au început un proiect destul de ambițios de a aduce colectare separată pe 5 fracții, cu colectare din ușă în ușă.
Am avut în analiză mai multe sisteme de colectare, începând din Germania, în Austria, în Ungaria… Dar cel mai apropiat… l-am găsit în Italia. În Nordul Italiei. Și am avut mai mulți consultanți de acolo care efectiv ne-au zis că și Italia a avut colectare separată din anii ’80 și în decurs de 20 de ani nu au putut să urce peste 25% din deșeuri să fie reciclabile…
Din această cauză au schimbat și ei sistemul, au scos pubelele de pe stradă și au dat individual, pentru fiecare om și radical… mai ales cel din Parma – fiind un oraș de 200.000 de locuitori, asemănător cu Oradea… în 4 ani au ajuns de la 25% la 70%! Numai prin… să zicem așa… psihic.
Au dat același volum la oameni ca disponibil să aducă deșeurile, dar au redus la minim cantitatea care se poate colecta în amestec.
Deci nu au mers pe sistemul care era în Germania… că… „Dacă nu faci, te amendez! Ai acolo disponibilitatea, dar dacă nu faci… te amendez!”
Au mers pe psihicul omului și am zis că este cel mai apropiat care se poate implementa și aici pentru că fizic ai forțat omul: nu ai loc unde să le pui în amestec, trebuie să le sortezi.
În timpul implementării am avut foarte multe ședințe cu populația, am împărțit pubelele noi, le-am zis cum trebuie să le utilizeze. Și… cantitatea colectată a scăzut de la 30 de tone la 12 tone, în total. Din care 6-7 tone erau colectate separat, adică nu aveau direct destinația de a se depozita. Înainte, din 30 (de tone)… 29 erau destinate depozitării.
S-au înființat două centre de colectare. Fiind o comună cu două sate, în fiecare sat s-a făcut un centru de colectare cu pubele cu destinație specială pentru acele deșeuri care nu sunt considerate menajere. Deșeu de construcții, deșeuri voluminoase, deșeuri de medicamente, baterii și așa mai departe… care nu au ce căuta în cele 5 fracții.
Primarul este foarte important! Dacă primarul nu se implică… proiectul n-o să aibă succes.
În 2019, după ce a fost implementat proiectul Sălacea cu succes, cu rezultate foarte mari, l-am replicat încă la două comune în județul Bihor.
Care sunt cele 5 fracții?
Cele 5 fracții sunt:
- 1) Hârtie-carton, colectate împreună.
- 2) Plastic cu metal, colectate împreună pentru că se sortează destul de bine.
- 3) Sticlă… sticlă de ambalaje care efectiv nici nu se sortează de obicei, după aceea, ci se încarcă direct la reciclare.
- 4) Biodegradabilul, care înseamnă atât deșeul de mâncare de la bucătării și cantine, cât și fracția de deșeuri verzi din grădini și parcuri.
- 5) Și al cincilea este rezidualul, adică tot ce nu intră în primele patru fracții rămâne ca rezidual, cum ar fi… un scutec… un bocanc, un bețișor de ureche sau o lamă de ras. Nu prea ai cum să reciclezi…
Cum ați început colaborarea cu CEFIN Trucks și Ford Trucks?
La CEFIN am ajuns din două considerente. Unul a fost prețul și celălalt a fost termenul de livrare.
Așa că am început tratative pentru toate camioanele pe care le avem și am semnat contractul… În total avem 38 de camioane de la CEFIN. Trei au fost cumpărate anul trecut și restul de 35 au fost contractate anul acesta și au fost toate livrate.
O cerință a fost ca pe fiecare contract trebuie să ai măcar o mașină cu spălător. Adică, din când în când, trebuie să ai acest serviciu ca să igienizezi, să salubrizezi și pubelele. Nu numai să le golești, dar să fie și spălate.
Am zis că având 5 fracții care trebuie colectate… Este mai ușor să te duci și să colectezi două de-odată. Așa că am cumpărat cred că 10 bucăți care sunt fracționate în două, undeva la 60% o fracție și 40% cealaltă fracție.
Asta ne ajută și în colectare, să nu trimiți două mașini… și să fie mai eficient. Camioanele sunt noi, sunt mai performante față de cele care sunt Euro 3, Euro 4… vechi de zece ani se comportă mult mai bine.
Cum vă raportați la natură?
Sunt un iubitor de natură și prin felul în care am copilărit efectiv, pentru că am petrecut destul de mult timp la bunici, lângă pădure… în fiecare zi eram la drumeții.
Dimineața mă lăsau și seara strigau după mine să mai ajung acasă.
Așa că sunt apropiat naturii și îmi place natura, îmi place lemnul, îmi place să lucrez cu lemnul pentru că este natural. Și încercăm să lăsăm ceva pentru copiii noștri…
Adică eu sunt în salubritate de zece ani. Am început cu stația de compostare și de tratare a deșeurilor de construcții, la Eco Bihor, și după un timp am preluat și depozitul ecologic. Și am văzut că se aduc deșeurile și o cantitate imensă se duce la depozitare
Adică ce facem? Facem o piramidă la marginea orașului, care o să rămână la copiii noștri și or să întrebe: „Tată, de ce ai făcut aia? De ce a rămas acolo? Bine… e piramidă, dar nimeni n-o să se ducă acolo ca în Egipt, să vadă piramida ta, pentru că nu arată bine.”
Și, efectiv, de acolo am început să avem în dezvoltare idei și sisteme ca să ajungă cât mai puțin la depozitare pentru că nu vrem să lăsăm la copiii noștri un depozit de deșeuri la care să se uite și nu au ce să facă cu ele…
Ideea este a economiei circulare, adică totul să recircule.
Ce probleme avem în salubritate?
În salubritate, ceea ce aud și citesc de obicei de la public… nu știu oamenii ce se întâmplă cu deșeurile lor mai departe.
Producția acestui material a fost realizată cu sprijinul CEFIN Trucks, fără ca sponsorul să impună conținutul (mesajul).
Filmat și montat de Marius Stoianov.