Acasa Tehnologie COVID-19 și serviciile de transport alternativ. Ce fac Bolt, FREE NOW, Uber și Yango

COVID-19 și serviciile de transport alternativ. Ce fac Bolt, FREE NOW, Uber și Yango

de Adrian Mitrea

Criza sanitară fără precedent în România modernă, generată de COVID-19, pune multe companii în dificultate sau în postura de a se reinventa. Dar oare ce fac Bolt, FREE NOW, Uber și Yango în aceste vremuri neobișnuite? Pe scurt, scăderea comenzilor este evidentă la toți, iar odată cu criza medicală au apărut idei noi, care poate nu s-ar fi iscat altfel.

0-100.ro a transmis cinci întrebări celor patru platforme principale de transport alternativ existente în România, cu scopul de a afla cum reacționează aceste companii la criza medicală (și economică) care venit repede și ne-a luat pe toți pe nepusă-masa. Întrebările sunt:

  • Cum impacteactează criza COVID-19 activitățile platformei?
  • Cum se reinventează platforma pe durata crizei COVID-19 și ce anticipați că se va schimba de acum încolo pentru totdeauna?
  • Cum reacționează șoferii și clienții la pandemie?
  • Care sunt principalele învățăminte trase până acum pe timpul pandemiei?
  • Care bugete sunt afectate și care nu (PR/marketing, dezvoltare afacere, mentenanță, etc…)? Mai concret, care activități/acțiuni ale platformei sunt frânate, care sunt la același nivel și în care se investește acum mai mult ca oricând?

Acum iată, sintetizat, cum reacționează fiecare platformă, cu mențiunea că nu toți reprezentanții lor au răspuns punctual la aceste întrebări, însă în mare răspunsurile oferite acoperă ideea generală a acestui articol: impactul pandemiei asupra platformelor de transport alternativ. În ordine alfabetică, să nu se supere nimeni, iată răspunsurile și reacțiile lor:


Bolt

Estonienii de la Bolt – serviciu înființat în 2013, cunoscut anterior sub numele Taxify – au introdus două noi servicii, ambele de livrări. Folosind șoferii și flota de mașini de la Bolt, companiile pot trimite documente și colete folosind noul serviciu Bolt Business Delivery, iar pentru persoane fizice există serviciul Bolt Delivery. Ambele forme moderne de curierat permit transmiterea mai rapidă a bunurilor, uneori chiar în aceeași oră sau, măcar, în aceeași zi. Avantajul față de firmele de curierat clasic este timpul mai scurt în care bunurile ajung de la expeditor la destinatar.

„Am lansat Bolt Business Delivery pentru a valorifica experiența noastră în materie de operațiuni și logistică, dar și pentru a ne folosi tehnologia și rețeaua extinsă de șoferi pe care o avem în România, într-o perioadă în care o mulțime de oameni sunt nevoiți să rămână acasă”, a spus Cristian Sălceanu, Operations Manager la Bolt România.

„Serviciul Business Delivery poate fi folosit de orice tip de companie, de la supermarketuri și librării la magazine online – practic, de oricine are nevoie de un serviciu de livrare imediată, care poate să acopere mai multe zone și să livreze comenzi multiple”, a adăugat Cristian Sălceanu.

Bolt Business Delivery are o interfață simplă și ușor de utilizat. Companiile pot încărca livrările în loturi, dintr-un document în format CSV, sau le pot introduce manual, folosind un formular simplu. Comenzile pot fi preluate imediat sau programate pentru a fi preluate în cel mult 48 de ore. La adăugarea comenzilor, companiile vor primi o estimare a prețului. Odată ce acestea confirmă cererea pentru livrare, Bolt va trimite un curier pentru a lua comanda, la ora specificată.

Funcțiile de urmărire în timp real asigură faptul că atât companiile care furnizează produsele, cât și clienții acestora pot primi imediat actualizări cu privire la statusul comenzii. Vânzătorii vor primi informațiile direct pe aplicația web, iar clientul la care trebuie să ajungă comanda va primi o notificare prin SMS, cu faptul că livrarea este pe drum, cu ora estimată de sosire și cu datele de contact ale curierului precum și un link pentru a putea urmări livrarea. Același lucru este valabil și pentru categoria Delivery, pasagerii putând și ei să vadă în timp real unde se află coletul, de la punctul de expediere și până la destinatar. 

În această perioadă se recomandă livrarea contactless pentru toate comenzile Business Delivery, pentru a reduce orice risc. Companiile pot seta o locație exactă în aplicație, unde curierul poate să lase pachetul, pentru a nu fi în contact direct cu destinatarul.


FREE NOW

Platforma FREE NOW – fosta Clever Taxi, înființată în România în 2011 și cumpărată în 2017, indirect, de Daimler – se remarcă în criza COVID-19 printr-un serviciu special creat pentru medici și personal medical care constră în curse gratuite pentru ei. FREE NOW este parte din grupul internațional de mobilitate urbană NOW, lansat de Daimler și BMW în Februarie 2019. Deși numărul efectiv de curse este impactat de restricțiile guvernamentale privind mobilitatea, numărul de descărcări organice ale aplicației FREE NOW a crescut, spun oficialii platformei. Tot un efect al crizei medicale este și procesul de dotare a mașinilor cu panouri despărțitoare între șofer și pasageri.

Serviciile de taxi și transport alternativ reprezintă o soluție mai sigură de mobilitate, întrucât limitează contactul cu un număr mare de persoane, oferind intimitate pasagerului și protectie. Astfel, poate în mod paradoxal, am observat o creştere a numărului de descărcări organice ale aplicației FREE NOW. Pe de altă parte, însă, recomandările autorităților privind izolarea și distanțarea socială și decizia companiilor de a oferi și încuraja opțiunea de „work from home” s-a reflectat asupra volumului de curse.

Împreuna cu sute de șoferi voluntari, FREE NOW oferă curse gratuite personalului medical activ în combaterea coronavirusului și personalului din diverse instituții implicate în organizarea și gestionarea stării de urgență. Mai exact, am creat în aplicație o flotă dedicată acestor eroi, numită chiar „Heroes”, prin care ei pot comanda și beneficia de transport gratuit, evitând astfel riscurile asociate deplasării prin alte mijloace de transport după o gardă extenuantă. Este un proiect de care suntem extrem de mândri și pe care am reușit să-l lansăm în doar cateva zile.

Cursele gratuite sunt asigurate cu sprijinul unei flote speciale formate din șoferi parteneri care s-au oferit voluntar să devină eroii din stradă ce susțin a rândul lor medicii, cei aflați în linia întâi. În plus, în parteneriat cu Asociația Studenților din Universitatea Politehnică București, oferim românilor posibilitatea de a susține acest demers și a se implica donând curse pentru medici, ajutând șoferii să își acopere costurile generate de acest serviciu gratuit și să se doteze cu materiale de protectie absolut necesare pentru desfășurarea în siguranță a oricărei curse. 

În doar o săptămână de la lansarea inițiativei, românii au donat echivalentul a peste 2.000 de curse gratuite care sunt acum oferite medicilor.

FREE NOW a informat în mod activ toți șoferii și companiile de transport partenere despre măsurile de igienă specifice activității de ridesharing și despre măsurile suplimentare care pot fi luate, în linie cu deciziile autorităților în contextul epidemiei de COVID-19. 

În plus, am identificat o soluție pentru dotarea mașinilor cu panouri despărțitoare ce vor fi montate între scaunele din față și bancheta din spate, oferind protectie suplimentară pasagerilor și șoferilor. Panourile vor fi instalate în următoarele zile prioritar în mașinile șoferilor care s-au oferit voluntar să facă parte din flota specială Heroes, transportând personalul medical în această perioadă. 

În același timp, recomandăm șoferilor parteneri să dezinfecteze integral habitaclul zilnic, iar după fiecare cursă să dezinfecteze mânerele portierelor și alte suprafețe cu care pasagerii intră în contact, informând totodată pasagerii să limiteze atingerea suprafețelor din mașină în timpul curselor.


Uber

Uber – platformă fondată în San Francisco, SUA, în 2009 – a luat măsuri precum crearea unei echipe, la nivel global, care lucrează sub îndrumarea unui expert în sănătate publică. Totodată, orice șofer diagnosticat cu COVID-19 sau căruia autoritățile i-au cerut să stea în carantină/auto-izolat, primește ajutor financiar din partea platformei până la 14 zile, timp în care are contul suspendat. În măsura în care este posibil, Uber pune la dispoziția șoferilor dezinfectanți de mâini. Totodată, șoferii sunt informați constant prin mesaje în aplicație și/sau e-mail despre conduita preventivă necesară pe timp de pandemie.

Depunem în permanență eforturi pentru a ne asigura că toți utilizatorii Uber sunt în siguranță. Avem o echipă globală dedicată care lucrează sub îndrumarea unui expert în sănătate publică pentru a răspunde nevoilor fiecărei piețe în care activăm. Păstrăm permanent contactul cu organizațiile locale de sănătate publică și continuăm să urmăm recomandările acestora pentru a preveni extinderea coronavirusului.

„Suntem alături de șoferii și curierii care sunt diagnosticați cu COVID-19 sau plasați în carantină de autoritățile de sănătate publică. Șoferii și curierii aflați într-o astfel de situație vor primi asistență financiară pentru o perioadă de până la 14 zile. Aceste măsuri deja au început să fie implementate în unele piețe și lucrăm la mecanisme care să ne permită să facem acest lucru în toată lumea. Credem că acesta este cel mai corect mod de a proceda”, a declarat Andrew Macdonald, Senior Vice President of Rides and Platform în cadrul Uber.

Depunem toate eforturile pentru a pune la dispoziția șoferilor dezinfectanți, pentru a-i ajuta să-și păstreze mașinile curate. În România, șoferii și curierii au primit deja astfel de produse.

Comunicăm în continuare cu șoferii prin diferite canale, inclusiv prin emailuri și mesaje în aplicație, și le transmitem recomandări pentru a rămâne în siguranță și informații importante despre suportul financiar în cazul în care sunt diagnosticați.


Yango

Yango – fondat în Rusia în 2011 – monitorizează constant evoluția pandemiei și informează permanent șoferii despre cum să reducă la minimum riscul ca ei sau pasagerii să fie infectați cu COVID-19. În funcție de restricții, numărul de curse a scăzut, însă cererea pentru serviciile de transport alternativ rămâne în continuare ridicată. Yango spune că oamenii apelează la serviciile platformei pentru a-și procura alimente sau medicamente. Activitatea biroului de suport Yango din București a trecut pe sistem „work from home”, dar este complet operațional și funcțional.

În diferitele piețe în care activăm, cererea fluctează mult în funcțiile de restricțiile din fiecare țară sau oraș, respectiv în funcție de transportul public – dacă acesta a fost interzis sau nu.

Tratăm situația cu coronavirusul foarte serios și încă de la început am creat o echipă la Yango care să monitorizeze evoluția pandemiei și să acționeze imediat, iar șoferilor și partenerilor le sunt sunt reamintite permanent măsurile de protecție.


7 comentarii

briciu 10 aprilie 2020 - 15:37

Ce sa faca? Freaca menta, asta nu e prostie 😉

Reply
Cristi 10 aprilie 2020 - 15:45

Problema este ca soferii de taxi din Bucuresti care lucreaza cu Free Now nu mai accespta plata prin aplicatie!

Reply
Florin 11 aprilie 2020 - 14:03

Nu este adevarat, aplicația pt șofer nu-ți da posibilitatea să vezi dacă cursa este plătită prin aplicație decât atunci când clientul este deja în mașină, așa că vă rog să nu mai vorbiți dacă nu știți cum funcționează lucrurile

Reply
Razvan 10 aprilie 2020 - 19:04

Ce sa faca UBER ,cu toate ca are oameni care ies si pe pandemia aceasta ,au păstrat comisionul de 25%
Mai pe românește, te duci si te iei la tranta cu virusul pe bani de rahat.

Reply
Gigi 10 aprilie 2020 - 23:43

Yango nu a nici acum plati din februarie ,Uber a facut dar firma nu a platit de o lună. Ar mai fi ceva legat de cei care pleacă la muncă afară . Si eu am lucrat prin agenție și aveam CONTRACT și ASIGURARE DE SANATATE DAR IN TARA NU IN ITALIA.VA PUTETI INTERESA DESPRE ACEST LUCRU ?

Reply
Gigi 11 aprilie 2020 - 03:16

Nimic concret
Uber trrbuia sa scada comisionul de 25%,la jumate…. asta era o solutie
Dezinfectant gasim.
Si Bolt la fel

Reply
Cristian 12 aprilie 2020 - 12:08

Bălării. În momentul de fata este mai ieftin sa stai acasă în loc sa ieși pe străzi sperând sa primești comenzi. Efectiv nu are sens sa piersi timpul pe străzi pt ca acum clar nu muncești pt tine ci pt platforma.

Reply

Lasa un comentariu