Deși am peste 20.000 km parcurși la bordul a vreo șase modele BMW i3 diferite (dintre care unul REx și unul i3s), acest model de la BMW continuă să mă surprindă. În primul rând autonomia versiunii 120 Ah din caravana #ElectricRomânia este impresionantă (300-400 km, pe DN). În al doilea rând, am descoperit niște diferențe față de modelele pe care le-am condus anterior (implicit și față de mașina mea de acasă, un i3 94 Ah din 2018). Despre toate acestea, în articol.
Mașina
- BMW i3 (37,9 kWh net, 42,2 kWh brut)
- 7,3 secunde pentru 0-100 km/h
- 170 CP, 250 Nm
- cca. 240 km autonomie reală în regim mixt, condus normal
- cca. 45 min. încărcare rapidă de la 10% la 90% / CCS 50 kW, din care mașina poate lua maximum 49 kW
- cca. 4 ore și 15 minute timp de încărcare la stație de 22 kW (400 V, 16 A sau 32 A), din care mașina poate lua maximum 11 kW
- cca. 12 ore și 15 minute la priză de 230 V, 16 A, 3,7 kW
BMW i3 rămâne în continuare un vârf tehnologic, chiar dacă se află pe piață de la final de 2013. Este una dintre puținele mașini gândite de la început pentru propulsie electrică și cu impact minim asupra mediului înconjurător.
Structura de rezistență este din plastic întărit cu fibră de carbon (CFRP), iar toate panourile caroseriei sunt din plastic. Aluminiul se găsește în special în zona suspensiilor și a cadrului pentru motor. Acestea fiind spuse, tehnologia de construcție a acestei mașini este cu mult înaintea timpurilor sale, iar masa este redusă. BMW i3 este cel mai ușor automobil electric de piață, raportat la dimensiunea caroseriei și capacitatea bateriei.
Inclusiv din perspectiva fluxului tehnologic totul este optimizat pentru ca energia folosită în timpul fabricației să fie cât mai redusă și mereu provenită din surse regenerabile.
În cea mai recentă declinare a sa, BMW i3 are acum o baterie de 120 Ah, echivalentul unei capacități nete de 37,9 kWh. Față de 2013, mașina are acum o baterie dublă, iar pe măsură ce a trecut timpul vânzările au devenit tot mai bune, fiind singurul model BMW a cărui cerere a crescut cu cca. 10% în fiecare an, chiar dacă stă de șase ani pe piață.
Evoluția a venit, însă, și cu niște schimbări neașteptate. În primul rând, cea mai recentă versiune de software pentru grupul motopropulsor, cu care i3 120 Ah vine standard, face ca mașina să plece mai puțin agresiv de pe loc și să aibă o frânare regenerativă mai slabă față de variantele anterioare. Per total mașina pare puțin mai „bleagă” față de versiunile trecute. Este și un pic mai grea, din cauza bateriei de capacitate mai mare (+25 kg). Așadar, niște diferențe evidente (de software) față de mașina mea de acasă, tot un BMW i3.
Specific pentru acest exemplar i3 din caravană am mai observat sunete suspecte („greierași”) venite din zona portierei dreapta-spate și de la bancheta spate – sunete pe care nu le-am remarcat la toate celelalte exemplare i3 pe care le-am condus în trecut (inclusiv mașina mea).
Chiar și așa, BMW i3 se remarcă printr-o calitate a proiectării și a fabricației foarte bună, multe dintre detalii fiind studiate obsesiv pentru a ieși perfect. Inclusiv managementul bateriei este exemplar, iar viteza de încărcare în sistem fast charge este maximă (49 kWh la o stație de 50 kW). Poate suporta încărcări rapide repetate fără niciun fel de probleme.
Poziția de condus mai înaltă, centrul de greutate coborât, masa redusă, roțile mari (19 inch, minimum), designul foarte aerisit al habitaclului și ergonomia impecabilă fac din această mașină o propunere unică și greu de egalat pe piața mașinilor electrice. Este singura mașină electrică premium ofertată la prețul unor mașini electrice de volum (mainstream). Concret, i3 pornește de la 39.806 Euro cu tot cu TVA în România, zonă de preț în care pot ajunge și Volkswagen e-Golf și Nissan LEAF, cu mai multe opționale.
La modul obiectiv, BMW i3 poate fi criticat pentru că are un sistem de frânare subdimensionat (față de alte modele BMW) și roți prea înguste. Este o mașină care nu poate fi condusă la fel de dinamic pe viraje ca un BMW Seria 1 de putere comparabilă. De asemenea, accesul la locurile din spate poate fi problematic uneori, din cauza deschiderii inversate a portierelor posterioare, iar portbagajul este relativ mic.
Pentru cine pune preț pe aceste detalii, BMW i3 este o mașină de evitat.
Pentru cine aceste detalii nu contează așa tare, i3 e mașina perfectă.
Chiar și după aproape 6 ani de la lansare, BMW i3 încă arată futurist și confirmă că va fi unul dintre modele BMW care va îmbătrâni frumos.
Modul în care se conduce și maniera în care a fost proiectat îl face să se diferențieze cel mai mult în peisajul automobilelor electrice.
În această caravană mi-a demonstrat, încă o dată, că n-am greșit atunci când l-am ales ca mașină personală (în vara lui 2018).
Jurnal de bord
- Rută: Timișoara-Sibiu, 275 km
- Consum mediu: 15,1 kWh/100 km
- Viteză medie: 67,3 km/h
- Stil de condus: Normal
- Climatizare: A/C pornit tot drumul, setat pe 23 grade Celsius
- Plecare: Hotel NH Timișoara (după încărcare la Kaufland)
- Încărcare intermediară: 2 h și 10 min. la SOCAR Deva (la 22 kW, de la 42% la 92%, +18,9 kWh în baterie)
- Încărcare la destinație: 30 min. la Kaufland Sibiu (la 50 kW, de la 41% la 100%, +22,3 kWh în baterie)
- Temperatură ambientală: 18-37 grade Celsius
Am acceptat invitația AutoMarket.ro de a participa, ca jurnalist auto, în caravana #ElectricRomânia. Suntem cinci jurnaliști auto și cinci mașini electrice disponibile oficial la vânzare în România. Avem cu noi oameni specializați în foto și video astfel încât tu să primești informație de bună calitate: cu substanță și într-o formă de prezentare agreabilă.
Până la finalul acestui roadshow fiecare om va conduce fiecare mașină. Astfel, putem scrie despre fiecare în parte impresii la cald. Un rezumat video al zilei poate fi văzut AICI.
Mașinile
Oamenii
- Adrian Mitrea (0-100.ro / HotNews.ro)
- Bogdan Mirică (AutoMarket.ro / Digi24)
- Cornel Șocariciu (AutoMarket.ro)
- Dragoș Băltățeanu (AutoMarket.ro / Revista Auto Test)
- Radu Gurămultă (Revista EcoWheels)
- Mircea Meșter (AutoMarket.ro / asistență și coordonare)
- Ciprian Mihai (foto)
- Marius Dobrescu (video)
14 comentarii
Sunt fascinat de mașinile electrice sper sa-mi pot permite peste cativa ani când voi fi pensionar sa -mi cumpăr una.Dețin un Opel astra seria 3 1.6 benzină cumpărată în 2010 nouă și cu 32 000 de kilometri rulați. Una electrica ar fi ideală dacă n-ar fi pe moment asa scumpe ! Dar am răbdare și poate voi reuși sa-mi cumpăr un automobil electric !
„BMW i3 (37,9 kWh net, 42,2 kWh brut)”
frate, se ia impozit la fiecare kwh de are si net si brut?
loool
Chiar daca pe indicator incarcarea bateriei variaza de la 0-100%, pt protejarea bateriei, prin soft, nu este permisa incarcarea pana la limita fizic maxima sau descarcarea totala; astfel din 42,2 kWh se pot folosi doar 37,9; probabil o parte din diferenta este disponibila ca sa nu ramai in pana prostului!
Si ai dreptate … ar fi mai corect sa treaca doar valoarea neta, nu sa adauge si brutul doar ca sa se laude! (E ca si cu furnizorii care afiseaza pretul fara TVA desi, normal, iti vor incasa si TVA-ul!)
Probabil prea putine modificari si prea tarziu pentru BMW. i3 este deocamdata singura masina electrica si asta e problematic pentru ca pare un compliance car (adica sa aiba si ei o masina electrica).
Am condus i3 (de la BCR eGo) si mi-a lasat o impresie buna dar ar trebui sa fie peste Seria 1 mentionata in articol.
Bateria fiabila(racita activ) este o mare realizare daca luam in calcul Nissan Leaf care nici macar nu are racire activa (scandalul Rapidgate are inca ecouri si va afecta si durata de viata a bateriilor)desi are un pret mai bun.
Tesla Model 3 deja e o propunere mult mai buna daca luam in calcul performantele care sunt similare cu un M3 si optiunea de self driving (poate nu chiar din 2020 dar in urmatorii 5 ani cu siguranta) si proiectarea pentru 1 million mile.
Stimate D-le MITREA,
Cu ceva timp in urmă v-am mai scris câteva rânduri în legătură cu acest model BMW. De data asta m-ați convins că singurul motiv pentru care apreciați acest automobil este că „am și eu una acasă”. Nu pot înțelege de ce pentru Dvs. nu există marca TESLA. Lăudați i3 că fiind un model gândit din start că mașină electrică; păi multele modele TESLA cum or fi ? Și începând dintr-un an (2004) în care BMW nu avea habar ce o fi aia „mașină electrică” ! După 6 ani de producție au ajuns și BMW „la un vârf tehnologic” ?! Cu 170 CP și autonomia specificată ? În 2013 Model S avea în varianta de vârf peste 700 CP, iar despre autonomie îmi este jenă să mai vorbim, având în vedere și diferențele semnificative dintre reglementările americane și cele europene în domeniu
Sper sincer că nu sunteți nici antiamerican sau mai grav, antisemit.
Poate v-ar prinde bine o confruntare cavalerească și profesională cu un posesor de Model 3, recte George BUHNICI !
Pe asta nu am mai auzit-o. cum ca singurul motiv pentru care apreciezi ceva e ca ai si tu unul. e exact, dar exact, pe dos. ajungi sa ai unul ca il apreciezi. ca dupa ce il iei incepi sa il apreciezi si mai mult, e cu totul altceva. nu stiu cum ar putea sa scrie de tesla, cand tesla nu a fost la testul asta, test organizat de altii. oricum, tin minte ca Adrian a postat acum ceva ani ce ii place si ce nu la tesla.
si sa pui i3 langa tesla s e ca si cum ai pune alaturi golf gti cu un porsche boxter, si te miri ca porsche e mai bun. mda.
1-Nu vad de ce ar fi scris despre TESLA intr-un articol despre i3, parte a unei serii de articole despre un tur al Romaniei la care nu a participat nici o TESLA!!! In plus, gazda 0-100.ro a spus in repetate randuri ca prefera sa nu scrie despre masini pe care nu le-a avut in test; dupa cum stiti, TESLA inca nu s-a obosit sa scoata ceva la vanzare in Romania, de ce sa ne obosim sa o laudam fara sa ne roage nimeni?!
2-Nimeni nu a negat vreodata rolul de pionierat al TESLA; doar ca, pe langa modelele S3XY TESLA, si BMW i3 este „una dintre puținele mașini gândite de la început pentru propulsie electrică”; ce e gresit in afirmatia asta!
3-Model S, model 3 si i3 sunt masini f diferite ca pret si dimensiuni si nu concureaza pe aceeasi gama de clienti! Ca un fapt divers, din cele 5 masini participante la caravana, nu sunt 2 care sa concureze in mod obiectiv una cu cealalta.
4-Am vazut pe Youtube ca George Buhnici, dupa ce si-a luat Tesla Model 3, si-a mai luat un … Nissan Leaf! Sa tragem concluzia ca Leaf e mai bun ca Tesla?!!! Sau pur si simplu si-a luat doua masini diferite pentru nevoi diferite?!
Asa e, doua nevoi diferite: „Sau pur si simplu si-a luat doua masini diferite pentru nevoi diferite?!” Eu nu-mi cumpar ciorapi cind am nevoie de chiuloti!
Foarte bine, să fii sănătos!
Stimabile domn Odangiu, delirezi! Ai inteles ca nu ai inteles nimic? Cat despre afirmatia „Sper sincer că nu sunteți nici antiamerican sau mai grav, antisemit”, ce vrei sa spui cu asta? Nu tin minte sa fi citit un review negativ pentru vreun model Tesla sau al altui model electric american semnat de catre domnul Adrian Mitrea. Si nu tin minte ca domnul Adrian Mitrea sa fii facut vreun review negativ pentru vreun model de autoturism electric produs in Israel. Asadar de unde acuzele de antiamericanism si antisemitism? PS. Ce automobil electric se produce in Israel si nu stim noi?
Ce sa zic, impresionant, citez: „În primul rând autonomia versiunii 120 Ah din caravana #ElectricRomânia este impresionantă (300-400 km, pe DN).” Suficienta sa te duci la piata sa-ti iei patrunjel; dar atentie sa nu care cumva sa intri pe autostrada, ca s-ar putea sa ramii intepenit acolo si ramii fara patrunjel in supa.
Nu-i nimic, mă bazez pe tine că-ți deschizi un restaurant cu budincă de NOx și n-o să mor de foame.
Problema apare că NOx înghite ăla unde se produce curentul, tu nu! Asta înseamnă să ai ochelari de cai, puțin îți pasă.
Asta e o discuție fără sfârșit.
Ideea e următoarea:
1. Avem sistem centralizat de colectare și sortare a gunoiului și deșeurilor. Generează poluare, dar e infinit mai bine decât dacă ți-ai arunca gunoiul pe fereastră, în fața blocului.
2. Avem sistem centralizat de management al apelor uzate. Care poluează, dar e infinit mai bine decât dacă ne-am face cu toții nevoile acolo unde ne trece.
3. Avem (și vom avea) sistem centralizat de producere a energiei necesare mobilității individuale și în comun, care poluează, dar e mai puțin poluant decât a arde petrol într-un lighean din tablă pentru a te duce la piață să-ți cumperi leuștean.
Acum sper că înțelegi.