Acasa Audi #ElectricRomânia, ziua 5: e-tron e un vârf tehnologic, retrovizoarele digitale sunt de evitat

#ElectricRomânia, ziua 5: e-tron e un vârf tehnologic, retrovizoarele digitale sunt de evitat

de Adrian Mitrea

Audi e-tron la #ElectricRomania (foto – Ciprian Mihai)


Cu Audi e-tron și ale sale retrovizoare digitale am unit două piețe ale Unirii superbe din Vestul României, în ziua a cincea de #ElectricRomânia: Piața Unirii din Oradea și Piața Unirii din Timișoara. Cu alte cuvinte, aproape 200 de kilometri la bordul primului model 100% electric al Audi, numit e-tron. Mașina e spectaculoasă din multe puncte de vedere și are o autonomie mare, dar „oglinzile” retrovizoare digitale, bazate pe camere video și monitoare, aș zice că sunt de evitat. Detaliez, în acest articol, plusurile și minusurile lui Audi e-tron.


Mașina

  • Audi e-tron (83,6 kWh net, 95 kWh brut)
  • 5,7 secunde pentru 0-100 km/h
  • 408 CP, 664 Nm
  • cca. 360 km autonomie reală în regim mixt, condus normal
  • cca. 1 oră și 10 min. încărcare rapidă de la 10% la 90% / CCS 50 kW, din care mașina poate lua maximum 50 kW
  • cca. 25 min. încărcare rapidă de la 10% la 90% / CCS 175 kW, din care mașina poate lua maximum 155 kW
  • cca. 4 ore și 30 minute timp de încărcare la stație de 22 kW (400 V, 3×32 A), din care mașina poate lua 22 kW
  • cca. 9 ore timp de încărcare la stație de 22 kW (400 V, 3×16 A), din care mașina poate lua 11 kW
  • cca. 4 ore și 30 minute timp de încărcare la stație de 22 kW (400 V, 3×32 A), din care mașina poate lua 22 kW
  • cca. 26 ore și 45 minute la priză de 230 V, 16 A, 3,7 kW

Audi e-tron este gândit pentru performanță, tehnologie, spațiu și călătorii premium. Mașina inspiră o calitate foarte bună a materialelor, a proiectării și a designului. Ar fi poziționat între Audi Q5 și Audi Q7 ca dimensiuni, deși e un model destul de scund/„plat”. Are o prezență pe stradă impunătoare: tocmai pentru că e plat, arată lat și lung.

Caravana #ElectricRomania in Oradea (foto – Ciprian Mihai)

Tracțiunea integrală și cele două motoare electrice din dotare îi asigură în orice moment rezerve de putere impresionante.

e-tron a fost proiectat să pară o mașină pe benzină foarte bună și silențioasă pentru că nimic din modul în care se conduce n-ar trăda faptul că este electric. Transmisia are moduri Drive și Sport, ca orice Audi, iar frâna regenerativă nu este foarte puternică (orientativ, echivalează cu retrogradarea a 1-2 trepte la un Audi de 400 CP pe benzină).

Deci modul de operare este foarte familiar și necesită acomodare minimă. Sigur, dacă vii de pe Dacia Logan, te vei uita la el ca la un OZN. Dar dacă ai mai condus SUV-uri similare (ca preț) pe benzină ori diesel îți va fi foarte ușor să te adaptezi la e-tron. Toate comenzile sunt familiare, puse în aceleași locuri pe care le știi deja, iar reacțiile motoarelor și a pedalelor sunt exact ca la orice altă mașină din acest segment.

Audi e-tron la #ElectricRomania (foto – Ciprian Mihai)

Portul de încărcare este poziționat pe aripa stângă, la mașina din caravana noastră, ceea ce-l poate face din start foarte accesibil sau… foarte greu accesibil, în funcție de poziționarea stației de încărcare și de lungimea cablului său.

Autonomia reală este cuprinsă între 350-400 km. E mare raportat la cât poate conduce un om fără pauză. După atâția kilometri și după atâtea ore de condus e indicat să te oprești un pic – timp în care poți încărca mașina. În circa o oră vei avea din nou în baterie energie suficientă pentru încă 300 km. Asta dacă încarci la o stație de 50 kW (deja foarte comune și în România). Audi e-tron se poate încărca cu maximum 155 kWh dacă găsești stații de 175 kW sau 350 kW. În România deocamdată nu avem, dar urmează să fie înstalate începând cu acest an.

Audi e-tron la #ElectricRomania (foto – Ciprian Mihai)

Audi e-tron la #ElectricRomania (foto – Ciprian Mihai)

La Timișoara am vizitat chiar prima stație Enel X din România. E montată în parcarea aeroportului, iar de aici va începe totul: planul italienilor este să instaleze în România 2.500 de puncte de încărcare în perioada 2019-2023, parte a unui plan de investiții de 15 milioane Euro.

Dar până să ajung la Timișoara, experiența mea cu Audi e-tron a început la Oradea și a demarat cu stângul. Dimineața, când am preluat cheile de la colegul meu care l-a condus înainte, niciun buton de pe volan nu era funcțional. După ședința foto din Piața Unirii din Oradea totul a revenit la normal.

Tot instant am descoperit și că oglinzile retrovizoare digitale nu te ajută deloc în oraș, ba chiar e imposibil să le folosești pentru parcare: pur și simplu ai senzația că ești deja peste mașina din spatele tău, deși în realitate, până la ea, mai ai o lungime de mașină. Noroc cu camera video de marșarier centrală, care salvează situația.

Nici ergonomia vizuală nu e grozavă în e-tron. Am explicat acest lucru într-un scurt clip postat pe Facebook.

Mai apoi, pe drum, am descoperit că sunetul motoarelor electrice este prezent mereu în habitaclu și nu e prea plăcut să conduci fără muzică la un volum suficient de mare cât să acopere sunetul motoarelor.

Pentru că sunt motoare puternice, sunetul lor e ușor sirenar, similar cu ceea ce poți să auzi la un flex sau troleibuz. Desigur, la un volum mult mai redus, dar e acolo: se aude chiar și când mergi constant, nu doar în fazele de accelerare ori frânare regenerativă.

Caravana #ElectricRomania (foto – Ciprian Mihai)

De asemenea, am mai observat că e greu să găsești locul în care să vezi cât % este încărcată bateria și că instrumentele de bord sunt raiul reflexiilor, din cauza ecranelor glossy.

În concluzie, Audi e-tron este o vitrină tehnologică fabuloasă, dar și dovada că nici măcar la sume ce bat spre 100.000 Euro nu poți avea o mașină electrică perfectă.

Informatii de bord si reflexii Audi e-tron (sursa – Adrian Mitrea)

Informatii de bord si reflexii Audi e-tron (sursa – Adrian Mitrea)


Jurnal de bord

  • Rută: Oradea-Timișoara, 180 km
  • Consum mediu: 23,8 kWh/100 km
  • Viteză medie: 46 km/h
  • Stil de condus: Normal
  • Climatizare: A/C pornit tot drumul, setat pe 23 grade Celsius
  • Plecare: Hotel Continental (după încărcare la Kaufland)
  • Încărcare la destinație: 55 min. la Lidl Timișoara (la 50 kW, de la 48% la 97%, +40,9 kWh în baterie)
  • Temperatură ambientală: 25-32 grade Celsius

Traseu #ElectricRomania ziua 5 (sursa – Google Maps)


Am acceptat invitația AutoMarket.ro de a participa, ca jurnalist auto, în caravana #ElectricRomânia. Suntem cinci jurnaliști auto și cinci mașini electrice disponibile oficial la vânzare în România. Avem cu noi oameni specializați în foto și video astfel încât tu să primești informație de bună calitate: cu substanță și într-o formă de prezentare agreabilă.

Până la finalul acestui roadshow fiecare om va conduce fiecare mașină. Astfel, putem scrie despre fiecare în parte impresii la cald. Un rezumat video al zilei poate fi văzut AICI.


Mașinile


Oamenii

  • Adrian Mitrea (0-100.ro / HotNews.ro)
  • Bogdan Mirică (AutoMarket.ro / Digi24)
  • Cornel Șocariciu (AutoMarket.ro)
  • Dragoș Băltățeanu (AutoMarket.ro / Revista Auto Test)
  • Radu Gurămultă (Revista EcoWheels)

  • Mircea Meșter (AutoMarket.ro / asistență și coordonare)
  • Ciprian Mihai (foto)
  • Marius Dobrescu (video)

Adrian Mitrea si Audi e-tron la #ElectricRomania (foto – Ciprian Mihai)


16
Lasa un comentariu

avatar
3 Comment threads
13 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
9 Comment authors
NaivuAdrian MitreaTitusValentinNaivu Recent comment authors
  Subscribe  
noi vechi
Notifica-ma despre
Alui
Cititor
Alui

Ma enerveaza stilul la “per tu” al unor romani de parca te-ar cunoste, desi nu i-ai vazut in viata ta. Cel mai rau e in magazine si restaurante. Mie mi se pare lipsa de politete si ma face sa am o parere proasta despre asemenea persoane.

Valentin
Cititor
Valentin

Si daca ai sti ca late limbi ale lumii nici nu au apelativul dvs. din romana si nu se simte nimeni ofuscat.Politetea inseamna altceva.

florin
Cititor
florin

Sunt masini electrice cu motoare mai puternice, dar n-am auzit pana acum de zgomot motor deranjant in habitablu. Din articol, Audi Etron pare o masina electrica aproape nefunctionala. Sper ca doar imi pare.

Salut Adrian, se poate sa te intreb, care este cea mai functionala masina electrica condusa pana acum, in sensul de cea mai usor de trait cu ea zi de zi, indiferent de pret? Multumesc.

Titus
Cititor
Titus

Nu sunt Adrian dar am testat Tesla model S, Leaf si BMW. Detin 2012 Rav4 EV (cu power train Tesla). Parerea mea este ca fabricantii de masini cu combustie interna produc EV ca sa demonstreze conceptul ca fiind o alegere scumpa, proasta, neeficienta, etc pt a-si prelungi dominarea pietei si profiturile uriase. In 2015 am testat Model S si am fost entuziasmat. Nu mi-am permis Model S asa ca am cumparat un Rav4 EV din 2012 care are power train de la Tesla dar cu o baterie de doar ~50kWk (42 folosibil) pt $25k. Din experienta mea de 4 ani… Citeste mai mult »

Naivu
Cititor
Naivu

Ne poti da mai multe detalii despre „Rav4 EV (cu power train Tesla)”? Colaboreaza Toyota cu Tesla sau e bricolat de un mecanic entuziast in garajul personal? Ce e in neregula in contributia Toyota? Cu respect!

Titus
Cititor
Titus

California obliga producatorii sa vanda un anumit numar de masini cu emisie redusa si cu emisie zero. Producatorii care nu se conformeaza trebuie sa platesca o „amenda” grasa si de aceea vedem producatorii consacrati construind EV si hibride. Toyota a adaptat power train electric la Rav4 in 1997-2003 (cu baterii NiMh sau Pb) si in 2012-2014 (cu power train Tesla) producand ~1500 respectiv 2500 de masini de fiecare data pentru avantaje financiare. La prima serie au fost dati in judecata de Chevron si au platit $30.000.000 daune pt ca nu au vrut sa le distruga (google Chevron Patent Encumbrance). De… Citeste mai mult »

Naivu
Cititor
Naivu

Multumesc de informare!

Iulian
Cititor
Iulian

„e-tron a fost proiectat să pară o mașină pe benzină foarte bună și silențioasă”. Dupa teoria ca motoarele pe benzina incearca sa „imite” electricele (silentioase si emisii reduse), iata acum si teoria inversa. Chiar crezi ca Audi proiecteaza masini electrice ca sa „para” masini pe benzina „foarte bune” ? Ce inseamna calatorie premium ? Este „premium” un atribut al calatoriei, sau calatoria este definita de masina cu care o faci ? „Deci modul de operare este foarte familiar și necesită acomodare minimă. Sigur, dacă vii de pe Dacia Logan, te vei uita la el ca la un OZN” – exprimare… Citeste mai mult »

Naivu
Cititor
Naivu

In loc sa cauti informatia, vanezi greseli. Personal, imi lasi impresia ca nici macar nu te intereseaza subiectul, dar postezi de plictiseala!

Iulian
Cititor
Iulian

Informatia este in primul paragraf, cu caracteristicile masinii, si poate fi gasita si in alte locuri. Restul sunt opinii, preconceptii si incercari de extindere a vocabularului si umoristice.