Acasa Renault Cum se reinventează Renault de jos în sus, pornind cu Clio V: renunță la diesel, lansează hibrid, funcții de condus autonom

Cum se reinventează Renault de jos în sus, pornind cu Clio V: renunță la diesel, lansează hibrid, funcții de condus autonom

de Adrian Mitrea

Renault Clio V Geneva 2019 (sursa – Adrian Mitrea)

Renault și-a propus să schimbe modul în care lansează modele și tehnologii, de data aceasta pornind de jos în sus. Adică a luat decizia istorică să pornească revoluția tehnologică de la mașinile mai accesibile și mai mici (Clio V), urmând ca mai apoi să ducă aceste noi tehnologii și spre vârful gamei. E o schimbare de paradigmă majoră, mai ales că toată industria auto ne-a obișnuit, ani la rândul, că tehnologiile moderne apar mai întâi pe modelele scumpe, abia mai apoi sau niciodată pe cele accesibile. Concret, Renault va renunța la motorizările diesel pe mașinile mici, își va juca și cartea pe tehnologie hibridă, iar funcții de condus autonom deja testate și validate intră în producția de serie. Toate acestea încep cu noul Renault Clio, a cincea generație, disponibil și în România din vara acestui an. Am vorbit despre transformarea Renault, la Geneva, cu Olivier Brosse, directorul programului pentru mașini A și B (adică mașini mici) în cadrul Renault.

Câteva dintre ideile principale din acest articol sunt:

  • Renault renunță la motorizările diesel pe mașini mici, vor rămâne pe diesel SUV-urile și utilitarele.
  • Funcții de condus autonom vin în premieră pe Clio V.
  • O tehnologie de propulsie hibridă inovatoare debutează pe Clio în 2020, apoi pe Captur și Megane.
  • Sistemul multimedia R-Link dispare treptat, este înlocuit de Easy Link.

„Credem că asistăm la o fază de tranziție și, gradual, clienții de diesel vor fi înlocuiți de clienții de hibrid, a declarat Olivier Brosse, într-o discuție cu mai mulți jurnaliști români prezenți la standul Renault de la Salonul Auto de la Geneva (5-17 Martie). „(…) introducem această tehnologie hibridă nu pentru a ne alinia la normele CAFE, nu pentru a respecta restricțiile de CO2, ci pentru a fi în acord cu așteptările clienților pentru viitor. Pentru perioada 2020-2025 avem nevoie de această tehnologie hibridă pentru a veni în întâmpinarea clienților de diesel. Pe vehicule comerciale și SUV-uri vom continua să avem tehnologie diesel mulți ani de acum încolo. Pentru mașinile mai mici, pentru segmentul B, acum purtăm discuții și studiem situația să vedem dacă renunțăm la diesel după ieșirea din vigoare a normelor Euro 6 (prin 2023 – n.r.) sau după norma Euro 7 (probabil 2028 – n.r.)”, a explicat Brosse.

citește AICI și alte noutăți de la Salonul Auto de la Geneva 2019

Nu există un calendar clar pentru anii de valabilitate ai normelor Euro 6 și cu atât mai puțin nu există informații ori un calendar agreat despre Euro 7. Cert este că pentru mașinile de mici dimensiuni Renault nu vede un viitor al motorului diesel, acesta urmând să fie înlocuit cu motorizare hibridă, formată din propulsor pe benzină + motor motor electric (sau mai multe motoare electrice).

Spre deosebire de normele Euro mai vechi (până la Euro 4, inclusiv), care aveau un interval clar de valabilitate, trecerea la Euro 5 a venit la pachet cu mai multe niveluri în cadrul normei însăși (Euro 5a, Euro 5b). La fel și la Euro 6 (Euro 6b, Euro 6c, Euro 6d-TEMP și Euro 6d).

Acum suntem în faza Euro 6d-TEMP (Septembrie 2017-Septembrie 2019), iar după aceea vine Euro 6d (fără particula „TEMP” – de la temporar). Schimbarea regulamentului pentru măsurătorile de consum și emisii, adică trecerea de la standardul NEDC la WLTP, a complicat viața tuturor: producători auto, clienți și chiar autorități sau organisme de stat ori europene.

Cert este că, în viziunea Renault, motorul diesel are zile numărate pe mașini precum Clio, dar va continua să existe pe modele precum Koleos ori Master (vehicul comercial).

„Pentru Euro 6d (full, fără TEMP) motorul diesel nu va mai fi eficient și rentabil (pentru mașinile mici – n.r.)”, a spus Brosse.

Față de momentul în care Renault era convins că electromobilitatea este singura soluție pentru viitor, niște lucruri s-au schimbat: publicul e mult mai pregătit să cumpere o mașină hibridă decât una electrică, așa că marca franceză îi dă publicului ce vrea: din 2020 Clio V hibrid, cu tehnologie patentată (E-TECH) Renault în care accentul este pus pe tracțiunea electrică.

Renault Clio V Geneva 2019 (sursa – Adrian Mitrea)

„Folosim un motor pe benzină de 1,6 litri, de origine Nissan, pe care îl producem în Turcia. Este un motor natural aspirat căruia îi adăugăm două motoare electrice. Unul, de 35 kW (48 CP – n.r.), este conectat la roți, iar celălalt este folosit pentru regenerarea energiei la frânare și pentru a uniformiza schimbările de trepte ale cutiei de viteze. Această transmisie nouă este patentată de Renault și poate varia raportul treptelor și cuplul. Pentru trecerea dintr-o treaptă în alta folosește motorul electric astfel încât schimbările de viteze să fie line. Nu este o cutie de viteze tip CVT, nu e nici cu convertizor de cuplu, nici cu dublu ambreiaj. Este o tehnologie unică de la Renault: avem patru rapoarte pentru transmisia mecanică și două rapoarte pe electric. Este o tehnologie foarte eficientă pentru că avem angrenare electrică direct la roată. Și va fi cea mai electrică dintre tehnologiile hibride pentru că avem posibilitatea ca mașina să ruleze în mod pur electric, iar recuperarea energiei la frânare va fi mare. Acest tip de hibrid poate fi atât hibrid în serie, cât și hibrid paralel, folosind aceeași tehnologie patentată Renault, sub capota unei singure mașini”, a declarat Olivier Brosse.

Unii competitori ai Renault, precum Toyota, trec performanța motorului electric printr-o transmisie de tip CVT, având astfel pierderi de puteri, potrivit lui Brosse. Renault a conectat direct la roți motorul electric, fără a-i mai trece aportul de putere prin cutia de viteze. Megane și Captur vor beneficia și ele de această tehnologie în viitor.

„În loc să sprijinim efortul unui propulsor cu ardere internă folosind un motor electric, noi prioritizăm electricul, pe baza tehnologiei electrice în care am căpătat foarte mare experiență”, a spus Brosse. Potrivit acestuia, Clio V va putea parcurge 4-5 km în mod pur electric și va prioritiza rularea în mod electric de fiecare dată cu putință, astfel încât consumul de benzină să fie cât mai mic, iar eficiența sistemului cât mai mare. Pentru această tehnologie Renault are circa 150 de patente.

Pe lângă tehnologia hibridă, Clio V vine și cu funcții de condus autonom, dintre cele testate și validate deja ca fiind sigure pentru a intra în producția de serie.

„Toate mașinile noastre vor include tehnologii moderne de asistență pentru șofer, cum este, spre exemplu, recunoașterea semnelor de circulație. Avem și asistență pentru păstrarea benzii de circulație și avertizare la părăsirea neintenționată a benzii de circulație. Integrăm de asemenea și tehnologii de ultimă oră pentru frânarea de urgență: mașinile noastre pot detecta de acum încolo pietoni și bicicliști. Folosim atât cameră video, cât și radar. Toate acestea fac parte din pachetul de bază ADAS (Advanced Driver Assistance Systems – n.r.). Apoi avem tehnologii precum camere video cu vedere 360 grade care ajută la manevrele de parcare, iar la nivelurile de echipare superioare, cum ar fi cutie de viteze automată, cu motoare de 130 CP, vom oferi funcții de condus autonom, ceea ce noi numim Driver Companion. Ce face acest Driver Companion este să regleze distanța în raport cu mașina din față, automat, între 0 și 160 km/h, având inclusiv posibilitatea de a efectua opriri și plecări de pe loc. Există integrată și funcție de centrare pe bandă, pentru ca mașina să păstreze un curs firesc pe drum”, a spus Brosse.

Toate versiunile noului Clio vin cu faruri cu tehnologie LED, iar diferența între variante este făcută prin cât de performant este farul și ce știe să facă (lumini de viraj, funcții anti-orbire active, fază lungă automată, etc…).

Și sistemul multimedia este nou. Acum se numește Easy Link și va înlocui, treptat, sistemul R-Link. Noul sistem este de fapt o platformă, un „ambalaj”, care integrează tehnologii de la mai mulți furnizori de top din industria auto.

„Este un sistem dezvoltat cu Bosch pe partea de carcasă și software, conectivitatea este făcută de Continental, navigarea și informarea șoferului este realizată de TomTom. Practic am construit o platformă cu ajutorul unor parteneri foarte bine cunoscuți. Împreună cu Microsoft au fost dezvoltate tehnologiile de tip cloud integrate în Easy Link și care vor fi disponibile în mașinile Alianței din 2019 încolo”, a punctat Olivier Brosse. „Vom oferi și o platformă numită Easy Connect pentru a face conectivitatea extrem de facilă și funcții de căutare în navigația mașinii ușor de executat, ca în platforma Google. Vom oferi servicii precum prețul carburantului la benzinăriile din zonă direct în navigația mașinii. Serviciul info trafic va fi posibil mulțumită parteneriatului cu TomTom”, a adăugat oficialul Renault.

Sistemul Easy Link este unificat la nivelul Alianței Renault Nissan astfel că el se găsește pe Nissan Qashqai și Nissan Micra, dar va echipa în timp toate noile modele sau versiunile restilizate lansate de Alianță.

Cartela SIM care permite serviciile conectate este integrată în mașină și serviciile oferite prin intermediul său sunt gratuite timp de trei ani, iar după aceea clienții pot reactiva subscripția contra-cost. De la început va fi tehnologie hardware 5G pe Clio, acesta fiind primul model al mărcii Renault care vine cu așa ceva. Vor urma apoi și Twingo, noul Captur, noul Espace.

„Clio V este pentru noi simbolul unei noi generații de mașini Renault care vor fi lansate de aici încolo. Noul Clio este autonom, conectat și electrificat. Din noua platformă care își face debutul pe Clio V se vor desprinde un total de 15 mașini, în viitor, în cadrul Alianței”, a declarat Brosse.

Renault Clio V Geneva 2019 (sursa – Adrian Mitrea)

Odată cu a cincea generație Clio modelul rămâne cu o singură versiune de caroserie: hatchback cu cinci uși. Versiunea Estate (break) dispare, iar o variantă de înaltă performanță (Clio R.S.) nu a putut fi confirmată oficial deocamdată.

„Pentru început vom avea Clio R.S. Line. Deocamdată nu am decis ce vom face în privința lui Clio R.S. pe viitor. Discuțiile sunt în curs. Clio IV R.S. a ieșit din producție în Septembrie 2018”, a spus Brosse.

Dintre modificările operate lui Clio, odată cu a cincea generație, se remarcă un raport de demultiplicare al direcției mai redus, ceea ce se traduce într-un sistem de direcție mai incisiv. Per total mașina promite să se conducă mai bine, din spusele oficialilor Renault.

„Am redus raportul de demultiplicare al direcției de la 15,2 la 14,1, deci avem acum un răspuns mai prompt al sistemului de direcție. Am îmbunătățit performanțele suspensiei, adică mișcarea roților în sine. Putem oferi acum mai mult confort. Am îmbunătățit și frânele, pedala răspunde chiar mai prompt decât până acum”, a declarat Olivier Brosse, adăugând că mai multe trăsături vor putea fi experimentate de presă și clienți cu ocazia testelor publice premergătoare lansării oficiale.


Link-uri și articole utile:

12 comentarii

Radu 22 martie 2019 - 11:00

Singurul producator european care a fost cat de cat responsabil si nu si-a batut joc complet de clienti in ultimii 10-20ani. Au investit cat de cat si in electrice, nu doar minciuni cum face VAG-ul de mai bine de 10ani. Motoare diesel fiabile si benzinare cat de cat ok, desi si ei au probleme de fiabilitate cu cele turbo. La polul opus, as zice ca sunt nemtii, care au tinut-o in minciuni, scandaluri, recalluri, motoare si cutii low cost pline de plastic si testate pe clienti. Singurul motor fiabil modern de care stiu la nemti e 2.0 tdi common-rail de la vag, in rest e macel si pe diesel dar mai ales pe benzina turbo. N-am auzit de vreun motor benzina turbo nemtesc care sa fie fiabil pe termen lung.

Reply
Geo 22 martie 2019 - 12:55

De acord cu tine, am un motor 1.2 TSI pe un polo 2015 si face ca o drujba la pornirea la rece.

Reply
Robert Zgura 22 martie 2019 - 23:22

Salut baieti, este adevarat ca vag-ul a mintit si au facut porcariile pe care le-au facut, totusi, Geo, in legatura cu motorul 1.2 TSI, asa este, zici ca este ascutitoare cand porneste dimineata la rece si cand mergi cu masina peste 120km/h dar, luand un motor de 1.2 care livreaza 105cp, cam stiai la ce te inhami. Am condus timp de 4 ani o skoda rapid cu motorul 1.2 tsi 105 cp fara absolut nici o problema. Pe autostrada a prins de foarte multe ori si 160km/h si inca ducea daca vroiam. A fost o masina cu un motor corect!

Reply
Chiki 25 martie 2019 - 10:48

La Renault 1.2 ul are 130 CP este fiabil si rafinat, nu face ca o drujba. Deci de ce naiba ar cumpara cineva 1.2 de la WAG? Si totusi se cumpara…. In domeniul auto, majoritatea oamenilor cumpara in totala necunostinta de cauza. Cumpara VW pentru ca ei stiu ca e „masina germana”. Sunt foarte usor de pacalit.

Reply
Radu 25 martie 2019 - 13:30

Multi nu sunt deloc pacaliti, stiu foarte bine ce cumpara. Un amic cauta masina SH, evident vrea nemteasca. E chiar suparat ca nu gaseste, ca toti cauta nemteasca, multi cumparatori, concurenta mare. I-am zis, ai grija cu astea ca au probleme mari de fiabilitate, pica de noi baremi sh. A zis ca stie, dar nu poate sa mearga cu masini ca reno sau kia.

bancher 26 martie 2019 - 10:39

Asa este…masinile germane au un ceva al lor, o soliditate, o siguranta si o tinuta de drum la care Reno si asiaticele nici nu viseza…de asta le prefera lumea. Dupa ce ai condus Passat B8 greu te mai duci la Renault… Puntea independenta spate si suspensia multilink fac diferenta fata de Renault.
Iar eu am mai observat ceva la nemtoaice: intretinerea nu e asa scumpa ca la Renault. Reviziile se fac la 2 ani, filtrul de combustibil se schimba la 4 ani, in rest doar uleiul, filtrul de ulei si filtrul de aer. Ar mai fi cel de polen, dar il schimb singur primavara.
Ma rog, fiecare e liber sa isi ia ce vrea, dar sa se informeze temeinic inainte. Personal nu sunt dusman Renault dar nu imi voi mai lua ptr ca m-au jecmanit prea mult.

Ciprian 21 iunie 2019 - 12:05

De 15 ani conduc masini Renault (proprietate) si nu au avut probleme si clar sunt mai ieftine la intretinere ca VW sau Hyundai(masini de servici- Passat&Golf-Santa Fe&Tucson). Cand vorbim povesti de acum 20 de ani despre Renault ca este scump la intretinere….si incerci pe altii sa-i convingi ce bune sunt VW….imi este greu sa inteleg pe cine vrei sa convingi, pe altii sau pe tine? Esti platit sa le faci reclama? Cel mai fiabil diesel este DCI, cel mai fiabil motor pe benzina este 1.4 ; 1,6 si 2.0 benzina de la Renault bineinteles (300.000km fara probleme cu motorul de 1.4). Acum merg pe masina personala Megane4 benzina. Cred ca trebuie sa te informezi tu temeinic inainte, sa detii astfel de masini si dupa aceea convingei si pe altii. Inclusiv Nissan, Toyota si Mazda sunt clar peste VW. Circula timp de 10-20 de ani cu aceste masini si dupa aceea povestete-ne cum este si VW.

bancher 26 martie 2019 - 10:25

Tu esti usor de pacalit ptr ca nu cunosti realitatea de la 1.2 TSI: probleme la lant au fost la generatiile din 2010 si pana in iunie 2011…apoi s-au rezolvat. Actualul kit de distributie (03F198158B) e pe viata: nu huruie nu se rupe.
Cei care aveti motoare 1.2 TSI va incurajez sa schimbati distributia cu kitul cu nr. 03F198158B si orice zgomot va disparea ca prin minune.
Renault ce face in schimb? Merge si azi cu aceleasi ambreiaje si casete de directie proaste, care se strica imediat ce iesi din garantie.

bancher 26 martie 2019 - 10:18

Am o Skoda Octavia 1.2 TSI cu motor 1.2 TSI 105 CP din anul 2011 si este o masina extrem de fiabila, iar motorul e f bun: fiabil, economic si se infige bine pe autostrada.
Problema a fost la loturile din 2010 si incpeutul lui 2011 (pana in iunie), care au avut probleme la lantul de distributie….dar s-a rezolvat problma la generatiile urmatoare.
Cei carora va zornaie lantul, va recomand sa schimbati kit-ul de ditributie: un kit nou costa 450 RON la orice reprezentanta, iar de montat il puteti monta si in alta parte. In mod normal nu ar trebui sa huruie la pornire…a mea nu huruie, spre ex. Daca va huruie inseamna ca s-a intins lantul si trebuie schimbata distributia.

Reply
bancher 26 martie 2019 - 10:21

bati campii…am avut 8 ani Renault Clio si e una din cele mai putin fiabile masini de pe piata. Totul s-a stricat la ea….si asta chiar din anii 3 si 4. Plus ca motorul 1.4 mpi era lesinat, plus ca imi consuma cat un motor de 2 litri.
Asa ca lasati-ma cu Renault, sunt bazme de adormit copiii. VAG e (inca) la ani lumina in fata Renault.
Renault sunt masini vandute ieftin la inceput, dar care la urma te indoaie la intretinere…

Reply
Radu 26 martie 2019 - 11:27

Platforma de logan e similara cu cea de la clio, iar motorul 1.4 mpi e acelasi. Adica masinile care pe taxi fac fara probleme majore peste 500k km. Si totusi tie ti s-a stricat tot la ea. In schimb cu tsi-ul nemtesc, celebru ca nu ajunge la 100k km fara probleme majore, n-ai nicio problema. Sigur esti bancher si nu lucrezi la vreun dealer VAG?

Reply
mihai 22 martie 2019 - 15:07

„Nu este o cutie de viteze tip CVT, nu e nici cu convertizor de cuplu, nici cu dublu ambreiaj. Este o tehnologie unică de la Renault: avem patru rapoarte pentru transmisia mecanică și două rapoarte pe electric.”

Descrierea seamănă foarte mult cu Toyota Hybrid Synergy Drive, că nici ăla nu e CVT, chiar dacă nenea ăsta zice că e.

Reply

Lasa un comentariu