România, o piață auto mică în Europa când vine vorba despre mașini noi, se vede ca o sursă de creștere pentru viitor de la înălțimea conducerii BMW Group, iar ca particularități față de alte țări ies în evidență mașinile bine echipate și cererea mare pentru SUV-uri, a spus Jean-Philippe Parain, vicepreședinte BMW Group responsabil de vânzari în Europa, cu ocazia unei vizite oficiale în România, în cadrul căreia s-a întânit și cu jurnaliști auto. Oficialul BMW a subliniat că stabilitatea economică și politică sunt esențiale pentru dezvoltarea armonioasă a afacerilor și a explicat că în această perioadă toată lumea trece printr-o stare de volatilitate mare și prin curente protecționiste.
„Simțim că este un grad ridicat de volatilitate în piață. Nu doar în Europa, ci în toată lumea. Sunt luări de poziții între China și SUA pe partea comercială (…), în Turcia domnul Erdogan a anunțat și el măsuri comerciale vizavi de SUA (…), Brexit-ul afectează și el piața europeană sau cel puțin încrederea cumpărătorilor. (…) Noi ne menținem strategia, creștem chiar și în ciuda acestor condiții volatile. Este o creștere lentă, dar totuși o creștere”, a spus Jean-Philippe Parain.
Referitor la România, Parain a remarcat – atât din statistici, cât și pe stradă – mașini bine configurate și a spus că deși piața este mică, e loc de creștere, iar interesele companiei și ale clienților sun aceleași ca și în piețele de desfacere mai mari. BMW comercializează în România anual sub 3.000 de automobile.
„Este prima mea vizită în România. (…) Văd că este o piață auto care crește rapid și o economie care crește rapid în Europa. Există cerere pentru produse care fac diferența, pentru mașini premium, pentru servicii moderne. De aceea este important să fim prezenți în România cu un birou oficial și cu o rețea de dealeri puternică. În Europa piața auto e stabilă, iar segmentul premium scade ușor. Așa că e important să vezi de unde vine creșterea. Mașinile pe care le vindem în România sunt adesea foarte bine configurate, sunt mașini frumoase și prin urmare contează în cifra de afaceri. Dacă te concentrezi doar la piețele mari și ignori piețele care cresc, cred că e o abordare greșită și cred că poți pierde trenul. Deci este și o chestiune de strategie și avem interesul să fim cât mai aproape de piețele în care activăm”, a spus oficialul BMW Group.
În contextul mai larg, global, curentele protecționiste și naționaliste nu sunt văzute cu ochi buni de BMW Group – companie globală complexă din punctul de vedere al obiecului activității: producție, inginerie, IT, vânzări, servicii de mobilitate.
„Susținem comerțul liber. În lipsa unui comerț liber trebuie să ne adaptăm, iar această adaptare nu credem că este benefică pentru economia liberă globală. Deci facem lobby activ pentru a avea condiții comerciale și politice stabile. (…) Fie că vorbim de România sau UK, stabilitatea este cheia dezvoltării afacerilor”, a explicat Jean-Philippe Parain.
El a subliniat termenul „flexibilitate” în luarea deciziilor și în capacitatea de a produce în contextul în care marile puteri se războiec în acorduri comerciale care schimbă regulile jocului peste noapte. Spre exemplu, uzina BMW din Spartanburg, SUA, care produce modele din gama X, este gândită ca sursă de producție globală, nu doar pentru SUA, iar acordurile comerciale devaforabile între SUA, China și Europa forțează compania să se adapteze la noile condiții.
Desigur, oficialul BMW este prudent și atent în declarații. Producția mai localizată poate presupune concedieri și reduceri de producție la unele uzine, dar și apariția de fabrici noi în alte zone ale lumii. Uzina BMW din Spartanburg, SUA, este cel mai mare exportator din industria auto al SUA, din punct de vedere valoric, iar o realiniere la economiile globale protecționiste va schimba acest lucru cu siguranță.
„Avem fabrici adaptabile la mediul de afaceri și comercial. Sigur că există limitări chiar și așa, dar noi ne străduim să ne adaptăm cât mai repede la piață și la condiții. Pentru viitor flexibilitatea este cheia. Dacă acest curent protecționist continuă vom fi nevoiți să producem mai mult localizat, mai aproape de piețele în care vindem”, a spus Parain.
Vizita lui Jean-Philippe Parain în România vine în plină „ofensivă X”, imediat după lansarea unor noi modele: BMW X3, BMW X2, BMW X4. Și vor urma BMW X5 și BMW Seria 8 (în toamna anului 2018) și BMW X7 (la început de 2019).
Din delegația oficială care s-a întânit cu jurnaliștii au mai făcut parte și Christoph von Tschirschnitz (președinte BMW Group Europa Centrală și de Est) și Wolfgang Schulz (director general BMW Group România).