Măsurarea consumului, emisiilor și eficienței autovehiculelor trece printr-o transformare fundamentală odată cu adoptarea standardului WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure), menit să ofere clienților de autovehicule informații mai aproape de adevăr când vine vorba despre consum, emisii și eficiență. Standardul WLTP înlocuiește standardul NEDC (New European Driving Cycle) care nu mai e atât de nou, el datând din anii ’80.
Calendarul pentru trecerea la WLTP prevede ca începând cu 1 Septembrie 2017 orice model nou de mașină lansat să fie omologat sub acest nou standard. De asemenea, și modelele de mașini deja lansate anterior datei de 1 Septembrie 2017 trebuie să fie certificate conform standardului WLTP, dar cu un termen de grație până la 1 Septembrie 2018.
Mașini omologate după standardul vechi, NEDC, vor putea fi comercializate totuși până la 1 Septembrie 2019 – este o derogare gândită pentru mașini aflate pe stoc, omologate conform NEDC, dar nevândute până la trecerea la WLTP.
Cu alte cuvinte după 1 Septembrie 2019 vom asista la o „primenire” a ofertei de mașini aflate la vânzare ca unități noi, cu zero kilometri la bord.
Un site foarte util pentru cine dorește să aprofundeze subiectul este cel oficial, dedicat WLTP.
Standardul NEDC elaborat acum mai bine de 30 de ani este un test bazat pe niște profile de condus teoretice, mașinile fiind omologate rulând în niște condiții ideale. Evident, condițiile ideale sunt greu de atins în viața de zi, mai ales că realitățile rutiere s-au schimbat mult în 30 de ani. Conformându-se standardului NEDC, toate mărcile auto de pe piață comunică niște valori de consum pe care utilizatorii aproape că nu le ating niciodată. De vină pentru acest lucru nu sunt producătorii auto, ci standardul de omologare în sine.
Pe de altă parte, standardul WLTP ține cont de mai multe variabile și este construit în jurul situațiilor reale de condus din întreaga lume. După cum îi spune și numele, este un standard mondial, nu doar european, ca NEDC.
Nici WLTP nu va putea oferi informații foarte precise despre consumul, emisiile și eficiența autovehiculelor pentru că fiecare drum, țară și localitate are anumite condiții rutiere, o anumită climă și un anumit grad de congestionare a traficului. Deci tot vor exista diferențe între ceea ce numim „consumul oficial” și ceea ce fiecare dintre noi va obține în realitate.
Trecerea de la NEDC la WLTP afectează industria auto globală prin opriri de producție pentru anumite modele și motorizări deoarece ele nu pot fi aduse în timp util la noul standard, iar un stop și un restart trebuie să existe, oricât și-ar dori producătorii auto să facă această trecere foarte lin.
Din punctul de vedere al componentelor aproape toate motoarele turbo diesel vor fi echipate cu filtre de particule (DPF) și sisteme de tratare a emisiilor cu uree (AdBlue). În cazul mașinilor pe benzină se va generaliza dotarea cu DPF. Toate acestea înseamnă costuri de producție mai mari – costuri pe care în definitiv le vor suporta clienții.
Totodată unii clienți de mașini noi vor avea probleme cu timpii de livrare pentru anumite modele și motorizări. Un timp de așteptare de 2-3 luni pentru o configurație personalizată exact pe gustul clientului (deci nu mașină de stoc) este considerat un interval mic și rezonabil, în timp ce un timp de așteptare de 3 până la 6 luni este considerat mediu și la fel de rezonabil.
Doar că odată cu trecerea la WLTP timpii de așteptare pentru o configurație specială vor depăși adesea șase luni.
Un timp mai mic de livare va fi pentru mașinile existente în stocuri, mai precis mașini cumpărate de unii importatori și dealeri pe baza unor estimări ale cererii. Cert este că din 2008 încoace (de la criză – n.r.) uzinele auto nu mai produc mașini fără să aibă o comadă fermă în spate, deci ideea de stoc al fabricilor auto nu mai există. Eventualele stocuri se mai formează la importatorii din anumite țări și la anumiți dealeri mar