Acasa Interviu Interviu cu șeful conceptelor Renault: Direcția este clară pro mașini electrice și autonome, iar gândirea pro electric a depășit-o pe cea „fosilă”

Interviu cu șeful conceptelor Renault: Direcția este clară pro mașini electrice și autonome, iar gândirea pro electric a depășit-o pe cea „fosilă”

de Adrian Mitrea

Janin Stephane (sursa – Renault)

Renault și-a făcut o prioritate din mașinile electrice și autonome, iar gândirea pro electrice din cadrul companiei auto a ajuns să o devanseze pe cea pro combustibili fosili, iar acest lucru este subliniat și de conceptele auto lansate de Renault, a declarat Janin Stéphane, designer responsabil de concepte la Renault, pentru 0-100.ro, la Salonul Auto de la Geneva. El a precizat că mașinile-concept care pun în prim-plan șoferul și experiența de a conduce vor reveni în atenție, dar deocamdată se face push în zona de vehicule electrice și autonome. Pe larg despre gândirea Renault referitoare la concepte și soluții de mobilitate, în interviul de mai jos.

Adrian Mitrea: Dacă am înțeles bine, ești responsabil de design-ul conceptelor Renault.

Janin Stéphane: Da. Sunt un designer care se ocupă de concepte. Conduc o echipă cu mulți designeri. De regulă ai design exterior, design interior (…) Deci am condus și echipa de design care s-a ocupat de acest concept. M-am mai ocupat și de Trezor, de R.S. Vision F1, Symbioz…


Adrian Mitrea: Nici nu știam că există specializarea de designer în concepte.

Janin Stéphane: Designerii din echipă nu sunt specializați pe ceva anume, specializat sunt eu. Pentru că este un proiect complex, e nevoie ca un designer să conducă echipa și el să fie specializat.


Adrian Mitrea: Cât de dificil e să convingi managementul să faci un concept car pe o anumită temă?

Janin Stéphane: Nu e chiar atât de greu, sincer. Este o decizie care se ia împreună cu marketing-ul și departamentul de comunicare pentru că în definitiv este vorba despre marcă. Ai întâniri despre ceea ce poți face, iar șeful meu, Laurens van den Acker, șeful de design, susține proiectul.

Chiar înainte să faci prima schiță compania ia o decizie la nivel înalt despre ce subiect să abordăm și apoi începem lucrul.


Adrian Mitrea: De ce există această concentrare pe vehicule electrice și autonome la Renault? Dacă mă gândesc la ultimele două concepte pe care le-am văzut, ambele sunt electrice și autonome. Nu vom mai vedea concepte care să aibă în centrul atenției șoferul?

Janin Stéphane: Cel de dinainte de Symbioz a fost orientat către șofer. Doar că acum focusul este pe mașini fără șofer. EZ-GO este exact așa. Ne-am concentrat toată atenția să facem o mașină fără volan, de la zero. Dacă te uiți la conceptele pe care le fac alții, ei pur și simplu scot volanul dintr-un concept care aduce mai degrabă cu o mașină convențională. În acest caz ne-am gândit cum poate fi folosit acest vehicul în oraș, cum să ai acces foarte ușor în interior, cum să fie accesul dacă ai după tine troller și copiii. Deci toată gândirea e complet nouă. De aceea ne concentrăm pe asta acum. Trebuie să găsim noi idei.

Să faci un Trezor este… nu neapărat ușor… dar știi în ce direcție mergi, mai mult sau mai puțin. Dacă ai fi croitor și ai face un costum drăguț, ai ști de unde să începi. Dar în cazul noii mobilități niciodată nu știm precis cum să începem, ceea ce ne provoacă să găsim multe idei noi.


Adrian Mitrea: Deci era conceptelor orientate către șofer a apus, iar acum a venit această nouă tendință, nu?

Janin Stéphane: Da. Dar mașinile sau conceptele orientate către șofer vor reveni. Le vei avea pe acelea, dar și noile soluții de mobilitate.

Vom avea în continuare mașini extreme, cu transmisie manuală și fără sistem audio, și vom avea și vehicule parte a serviciilor de mobilitate. Va fi foarte interesant pentru noi, utilizatori și designeri, pentru că gama de vehicule va fi mult mai diversificată.


Adrian Mitrea: Mereu sunt întrebat cât costă să faci un concept… Deci cât de costisitor e să faci un așa concept, unicat?

Janin Stéphane: Nu spunem cât costă pentru că nu e relevant. Fiind unicat, desigur că e scump…


Adrian Mitrea: Iar în termeni de muncă, de cât timp aveți nevoie?

Janin Stéphane: Cam un an, de la prima schiță la realizarea fizică finită. Practic ai nevoie cam de șase luni să-l proiectezi și șase luni să execuți lucrarea fizică.

Facem competiții între designerii noștri și lucrăm în echipă. Nu e ca și cum s-ar ocupa un singur om de acel concept. Unele idei poți să le ai și de zece ani, desigur, doar că nu vine momentul potrivit să le pui în operă.


Adrian Mitrea: Cum se cuantifică succesul unui concept car? Adică zic oamenii că au cumpărat un Captur pentru că le-a plăcut EZ-GO? Cum evaluați impactul?

Janin Stéphane: De aceea sunt mai multe departamente implicate. Un concept trebuie să exprime filosofia unei mărci. Uneori lumea face și un fake concept car, adică ceea ce numim show car, care este, de fapt o mașină foarte apropiată de cea de serie, arătată ca preview pentru mașina finală. Acela nu este un concept car autentic.

De ce facem așa ceva? Conceptul autentic poartă cu sine idei noi, o nouă gândire asupra căreia pui logo-ul companiei. Este vorba despre idei atunci când vorbim despre un concept autentic. Mesajul nu este că oamenii vor conduce o mașină precum acel concept prea curând.

Apoi vezi feedback-ul presei și al publicului. Este pozitiv? Este negativ? Ce spune despre marcă?


Adrian Mitrea: Cred că e destul de greu de evaluat care este impactul unui asemenea concept pentru marcă… E greu de măsurat.

Janin Stéphane: Da și nu. Vedem dacă reacțiile sunt pozitive sau negative, câte minute de emisie au fost acordate acelui concept. Acum, mulțumită internetului, poți să evaluezi mult mai bine și mai precis feedback-ul. La finalul zilei îți dai seama dacă ai făcut treabă bună sau nu.

Totul e online, există companii specializate care măsoară lucrurile acestea. Pe vremuri exista un furnizor care cumpăra toate revistele, făcea copii cu aparițiile și făcea un rezumat de impact. Așa se făcea înainte.

De asemenea, în trecut făceam concepte pur și simplu, fără o anumită strategie în spate. În departamentul de design ziceam „Hei! Hai să facem o mașină cool!” Nu mai este așa. Nu poți să te duci la șeful tău și să-i spui „Hai să facem o mașină sport pentru următorul salon!” Acum avem o filosofie pe care vrem să o materializăm.


Adrian Mitrea: De ce e așa de mare acest concept Renault EZ-GO? M-am uitat la oamenii care-i fac poze și e greu să le încapă pe ecran!

Janin Stéphane: Da, ai nevoie de lentile cu vedere mai largă! Pentru noi este un nou tip e vehicul, e ca un shuttle mai mic. Într-o mașină obișnuită ai 4-5 locuri. Aici poți să mergi și să întri în cabină în picioare, cu tot cu troller dacă ai. Și mai mult de 4-5 oameni, cu o dispunere a locurilor neobișuită. De aceea e mare. Mai mult, am vrut ca forma și spațiile vitrate să permită vizualizarea orașului cât mai bine. Am făcut această deschidere, această trapă de acces, pentru a menține înălțimea la cote destul de reduse. E mare ca lungime și lățime, dar nu e foarte înalt.

Vrem să arate și foarte bine. Nu trebuie să fie o cutie doar pentru că e shuttle. Eu mă gândesc la TGV sau la un avion Airbus sau Boeing. Chiar dacă nu e vehiculul tău, e important cum arată și ce mesaj transmite. De aceea EZ-GO nu este o cutie funcțională.


Adrian Mitrea: Mie îmi amintește un pic de Renault Twizy, dacă mă uit la poziționarea roților. Mă înșel?

Janin Stéphane: Așa este. Eu am fost responsabil și de Twizy. Eu cred că la mașinile electrice de oraș e important să ascunzi roțile. Să meargă mai aproape de pietoni, mai încet, fără să arate agresiv sau intimidant. E important să fie curat. Știi filmul WALL-E? Totul e super curat ca design.


Adrian Mitrea: Spuneai ceva de viteză. Care ar fi viteza ideală pentru așa ceva?

Janin Stéphane: Maximum 50 km/h. Este o ofertă de mobilitate între taxi și autobuz, strict pentru oraș.


Adrian Mitrea: Deci ar fi bun ca shuttle pentru un hotel scump, care să ducă clienții la aeroport sau la tururi ghidate prin oraș, nu?

Janin Stéphane: Da, exact. Din aplicația noastră poți alege un tur de oraș spre exemplu. Sau dacă femeia ta vine târziu de la o petrecere, poți alege un astfel de vehicul în care sunt doar femei. Sau pentru adolescenți… dacă ies în oraș la băut, e mai bine să rezerve așa ceva decât să se urce pe o motocicletă cu un prieten și să se expună unor riscuri mari.


Adrian Mitrea: Și ideea din spate poate fi translatată și la alte vehicule Renault? La unele care au un design ceva mai convențional?

Janin Stéphane: Da. Pe orice mașină a noastră electrică și autonomă. În 2022 vom încerca să lansăm aceste servicii pe mașini ceva mai convenționale, iar mai apoi, dacă totul merge bine și reprezintă o afacere, putem să ne gândim la vehicule speciale, cu design nou, platformă nouă, tot așa.


Adrian Mitrea: Cum rămâne cu gama de mașini a Renault? Focusul este pe Zoe, dar n-am văzut alte concepte care să sugereze un frate mai mare sau mai mic pentru Zoe… De ce nu îndrăzniți să faceți mai mult?

Janin Stéphane: Nu pot să spune prea multe despre asta, dar sunt multe mașini electrice pe care le pregătim. Veți vedea mai multe în acest sens.


Adrian Mitrea: Este acum gândirea EV mai importantă decât gândirea fosilă în cadrul companiei?

Janin Stéphane: Da, cu siguranță da!


Adrian Mitrea: Cu ani în urmă, când ați lansat Zoe, toată lumea a spus că e o mișcare îndrăzneață, mișcare care avea să transforme această mașină în cel mai bine vândut model electric din Europa. Sunt curios cum acea mișcare a șlefuit mentalitatea companiei pe mai departe…

Janin Stéphane: Ne-am schimbat mult, clar ne concentrăm pe mașini electrice. Singura problemă este că am intrat devreme în piață cu așa ceva, iar infrastructura trebuie să se schimbe și ea. Ca producător auto nu prea poți controla acest lucru. Nu e simplu să faci mașini electrice pentru că trebuie să negociezi cu guverne și cu orașe. E mai complex decât a face o simplă mașină.

Știi că există limite de CO2 impuse producătorilor auto. La noi nu este o mare problemă, că nu avem mașini cu motoare foarte mari. Dar e clar că anumite ținte impuse prin lege, de la un anumit punct încolo, nu vor mai putea fi atinse fără electrificare. Deci cert este că schimbarea vine. Chiar dacă nu îți plac mașinile electrice, trebuie să te adaptezi. E inevitabil.


6 comentarii

cib 9 martie 2018 - 05:54

Si unde va mai fi placerea condusului? Masina electrica nu e inca fiabila. Scumpa, se incarca greu, nu are autonomie, nu are feed-back, o cutie fara personalitate. Mai bine merg cu troleibuzul!

Reply
Șoferu\' 9 martie 2018 - 09:36

Uitându-mă în traficul bucureștean văd că plăcerea butonării telefoanelor bate clar plăcerea condusului (dacă cineva poate găsi vreo plăcere în acest oraș de tip start-stop). Cât despre fiabilitate, ioi, dar mașinile electrice sunt deja și vor fi pe viitor cu mult, mult mai fiabile decât mașinile pe combustibili fosili.

Reply
Bogdan 9 martie 2018 - 10:00

O doamne… de unde le scoateți?

Nu e fiabilă? Din punct de vedere mecanic e muuuult mai simplă decât o mașină ICE. Intr-o tesla sunt 18 părți în mișcare, într-o mașină normală sunt 2000+. Unde e probabilitatea mai mare să-ți pice ceva? Are mai multă electronică? Oh well… să nu-mi spui acum că ECU-ul ICE-urilor e mecanic.

Scumpă? Pentru o tehnologie care are aprox 10 ani, ținând cont de costurile R&D, faptul că încă nu sunt șasiuri/baterii produse în număr mare… 35k € pe o mașină nu mi se pare chiar atât de scump. SSG tocmai a demonstrat (anul trecut) o model de baterie care are încărcăre până la 80% în mai puțin de 10 minute. Din nou, vorbim de o tehnologie nouă, ai puțintică răbdare. Autonomie: în afară de 2 concedii pe an, drumul zilnic e de maxim 30 de km (și poate max 200-300km când plec din oraș de 3-4 ori pe an). Cât stai zilnic în mașină? 2-3h? Restul până la 24 mașina stă, deci ai putea să o încarci, dacă ți-ai dori. Degradarea bateriei: încep să apară review-uri făcute de utilizatori (cu DoD de 90-100%) și aparent bateriile de pe Tesla s-ar degrada la 80% din capacitatea inițială după 500.000km. Cine ține o mașină până la 500.000km?

Nu are feedback? În ce sens feedback? Dimpotrivă, răspunde muuult mai repede decât o mașină ICE la accelerări (instantaneu). Uită-te la Model S (P100D) când face liniuțe cu Porsche și alte asemenea. Oricum, nu pentru liniuțe îmi iau mașină.

Cutie fără personalitate? În caz că nu ți-ai dat seama… mașinile nu au personalitate. Toate chestiile cronicilor: sportivă, agilă… blah blah… sunt doar blah blah-uri. Mașina e o metodă de transport mai rapidă decât mersul pe jos din punctul A în punctul B. Nu are nici o personalitate; poate doar cea pe care a vrut să o inspire un designer. E un obiect. Ce personalitate are frigiderul din casă? (părerea mea, știu că mulți entuziaști mă vor „injura”, dar pentru mine, asta este o mașină… nimic mai mult) Dacă e confortabilă, zgomotul interior minim, safety features cât mai multe (cred că ține de confort) e de ajuns pentru mine. Cred că nu sunt singurul totuși.

Reply
IONI 9 martie 2018 - 10:15

Placerea condusului o au cei care au condus!
Viitorii pasageri…nu vor fi condus deloc sau aproape deloc!
Deci nu le va lipsi acest lucru!
Nu-l vor sti!

Reply
Florin 9 martie 2018 - 10:42

Foarte interesant articolul. Cat despre sirul de commenturi anti-electric si anti-autonomous driving care vor urma, nu mai zic nimic. Nu le poate baga nimeni romanilor mai multi neuroni in cap. Noroc cu astia din vest.

Reply
Kap 9 martie 2018 - 14:10

E bine că vă simțiți voi inteligenți dând din gură după cum vă cântă ”trend”-ul.
Cine nu sare să facă ploconeli pe altarul fiței electrice e ”hater” sau mai rău.
Aș numi aceste manifestări mostre de gândire limitată, numai că a prelua subiectiv idei inoculate nu prea e gândire.

Reply

Lasa un comentariu