Slovacia este un exemplu de succes pentru industria auto din regiune, fiindca o tara cu nici 5,5 milioane de locuitori a ajuns sa produca peste un milion de masini/an si sectorul cuprinde 200.000 de angajati. Insa cand uzina de 1,4 miliarde euro a Jaguar Land Rover va fi gata este de asteptat ca presiunea asupra pietei fortei de munca sa fie uriasa. Autoritatile sunt somate sa faca posibila aducerea unor muncitori din Ucraina si mai multe voci atrag atentia ca Jaguar nu va gasi 2.800 de oameni pentru uzina, scrie Financial Times.
Slovacia este tara cu cea mai mare productie auto/cap de locuitor. Daca in 2006 tara nu producea nici 300.000 de masini, acum a ajuns la peste un milion/an si in 2020 prognoza este ca va ajunge la 1,35 milioane.
Sectorul auto contribuie cu 43% la toata productia industriala a tarii si cu 35% la exporturi, acestea cifrandu-se la 17 miliarde euro/an pentru intreaga industrie auto slovaca ce este compusa din trei mari producatori (Volkswagen, Hyundai-Kia si PSA) dar si din zeci de furnizori, unii cu peste 4.000 de angajati.
La anul Jaguar Land Rover ar trebui sa inceapa productia la uzina de la Nitra unde salariile vor fi intre 900 si 1.800 de euro si unde compania ar trebui, intr-o prima faza, sa produca 150.000 masini/an si sa aiba 2.800 de angajati. Daca lucrurile vor merge bine este loc si de o alta extindere.
Insa in asteptarea acestui investitor este neliniste in randul directorilor de HR de la multe companii mari fiindca marea intrebare este unde va gasi JLR atat de multi oameni si cati dintre ei vor fi atrasi de la concurenta.
Presiunea pusa pe piata muncii este si mai mare daca tinem cont ca se vor deschide noi fabrici ale furnizorilor unde ar trebui sa lucreze 15.000 de oameni. Mai mult, si salariile cresc pe piata, angajatii Volkswagen obtinand mariri medii de 14%, iar cei ai Kia, de 7,5%.
Autoritatile sunt rugate sa se gandeasca la o deschidere a pietei muncii, asta insemnand sa trimita semnale mai ales in Ucraina cum ca muncitori din aceasta tara sunt bineveniti. In prezent sunt complicate procedurile birocratice pentru ca un ucrainean sa lucreze in Slovacia, iar aceasta tara nu este privita ca o destinatie dezirabila de munca de catre ucraineni.
Investitiile totale pentu uzina de la Nitra ajuns la 1,4 miliarde euro, din care 125 milioane euro sunt ajutoare de stat, acestea facand obiectul unei anchete a Comisiei Europene. Sefii JLR spun ca ajutorul este legal si admit ca existenta lui a contat in alegerea Slovaciei pentru constructia fabricii ravnite de mai multe tari din regiune.