Acasa Romania Un nou pas pentru dezvoltarea infrastructurii pentru masini electrice: 11 noi statii au primit finantare guvernamentala

Un nou pas pentru dezvoltarea infrastructurii pentru masini electrice: 11 noi statii au primit finantare guvernamentala

de Adrian Mitrea

Infrastructura pentru masini electrice din Romania face un nou pas inainte, fiind aprobate fonduri guvernamentale de 961.445,15 lei (circa 209.000 euro) pentru 11 noi statii de reincarcare care pot deservi masini electrice si hibride de tip plug-in. Pretul mediu pe statie este de circa 19.000 euro, cu mentiunea ca unele sunt mai ieftine de atat, iar altele mai scumpe, in functie de putere. In prezent Romania are circa 130 de statii de reincarcare pentru masini electrice (majoritatea de putere medie, 22 kW), dintre care 16 de mare putere (50 kW).

„In data de 26 septembrie 2017, a fost publicata, pe site-ul AFM, lista proiectelor acceptate in cadrul Programului privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera in transporturi, prin promovarea infrastructurii pentru vehiculele de transport rutier nepoluant din punct de vedere energetic: statii de reincarcare pentru vehicule electrice si electrice hibrid plug-in, depuse in sesiunea 15 septembrie-15 noiembrie 2016. Au fost selectate pentru finantare un numar de 5 dosare prin care se solicita 11 statii de reincarcare in valoare de 961.445,15 lei”, a anuntat Administratia Fondului pentru Mediu (AFM).

Prima statie de reincarcare pentru masini electrice de mare putere a fost instalata de Porsche Romania, in 2015, apoi a urmat una la sediul BMW Group, in 2016, iar in prezent s-a ajuns la 16 astfel de statii prin investii ale unor companii precum Lidl, Kaufland si Renovatio. Toate statiile din Romania si din lume pot fi vazute AICI.

Un alt proiect, de data aceasta european, prevede ca Romania sa aiba, pana la final de 2020, inca 40 de noi statii de reincarcare pentru masini electrice, de putere mare (50 kW), prin implicarea directa a companiilor BMW, Nissan, MOL si E.ON.

La nivel regional, BMW Group si Nissan sunt implicate in proiectul NEXT-E, care presupune o retea de statii de mare putere in Europa de Est. In Romania si in regiune BMW comercializeaza modelul electric BMW i3, iar Nissan va aduce in tara si in regiune modelul Nissan Leaf (generatia a doua) incepand cu 2018.

La 23 iunie 2017, Comisia Europeana a anuntat ca proiectul NEXT-E a fost selectat pentru finantare prin programul sau Connecting Europe Facility (CEF). Prin proiectul NEXT-E vor fi montate 222 de statii multistandard de incarcare rapida (50 kW) si 30 de statii de incarcare ultrarapida (150-350 kW) de-a lungul Retelei Principale si a numeroaselor Coridoare Principale TEN-T, creandu-se astfel o infrastructura extinsa pentru incarcarea automobilelor electrice (EV) in Republica Ceha, Slovacia, Ungaria, Slovenia, Croatia si Romania.

Pentru Romania sunt planificate 40 de statii de incarcare rapida (50 kW).

Proiectul NEXT-E reprezinta un model bun de cooperare unica a patru grupuri principale din domeniile energiei care si-au unit fortele cu producatorii de automobile. Consortiul consta din companiile E.ON Group (Zapadoslovenska energetika in Slovacia, E.ON Republica Ceha, E.ON Ungaria, E.ON Romania), companiile MOL Group (reprezentate de subsidiarele din cele sase tari participante), Hrvatska elektroprivreda in Croatia, PETROL (in Slovenia si Croatia) si producatorii de automobile BMW si Nissan, prin reprezentantele locale.

Activitatile proiectului au inceput deja in 2017 prin lansarea activitatilor internationale multianuale planificate sa se incheie la 31 decembrie 2020.

8 comentarii

johnson 27 septembrie 2017 - 12:14

Deci din 30 de statii de incarcare ultrarapida planificate in cele 6 tari, pentru Romania au fost alocate 0?
Buni negociatori mai avem…

Reply
Ionut 27 septembrie 2017 - 17:17

„Prin proiectul NEXT-E vor fi montate 222 de statii multistandard de incarcare rapida (50 kW) si 30 de statii de incarcare ultrarapida (150-350 kW) (…) in Republica Ceha, Slovacia, Ungaria, Slovenia, Croatia si Romania.”
De unde ai tras concluzia ca sunt 0 in Romania???

Reply
Johnson 27 septembrie 2017 - 21:06

Concluzia este din „Pentru Romania sunt planificate 40 de statii de incarcare rapida (50 kW)”.
Daca vor fi in Romania si statii ultrarapide, probabil autorul nu a considerat important sa mentioneze… 😉

Reply
spidi 27 septembrie 2017 - 12:34

Trecerea pe electric presupun ca e un mare cosmar pt politicieni, la cat castiga statul roman din impozite petrol, petrom, accize combustibil. Bani cu care oricum statul nu face nimic. De fapt face ceva, ii transfera in buzunarele politicienilor.

Reply
Red 28 septembrie 2017 - 11:34

Nu m-aș stresa. După ce vor fi mai multe mașini electrice, vor pune acciză pe puterea consumată. Dacă treci de 3 kilowați putere instantă, pac te taxează 5 lei/KW. N-o să putem ține aerul condiționat și mașina de spălat rufe concomitent în funcțiune.

Reply
dodoi 29 septembrie 2017 - 15:14

pe banii altora nu e greu sa construiesti. O sa fie mai greu in momentul in care ar trebui sa fie si rentabile precum o statie de benzina obisnuita.

Reply
Bogdan 12 decembrie 2017 - 10:14

Asi dori sa fie stati EV din 50 in 50 km in toata tara pe drumuri publice. apoi vor incepe lumea sa isi ia masini electrice . multumesc frumos

Reply
dodoi 12 decembrie 2017 - 19:36

din nefericire nu apar ca ciupercile dupa ploaie si cineva trebuie sa plateasca pentru ele. Mai trebuie tinut cont ca incarcare unei masini electrice dureaza cateva ore si ca incarcarea unei masini e gratis momentan. Cand incarcarea unei masini o sa coste bani s-ar putea sa nu mai fie asa de convenabil. In plus benzina contine o gramada de taxe incluse in costul ei ( si asta nu numai in Romania). O noua sursa de taxe o sa trebuiasca gasita si colectarea lor tot de la oameni se va face ca martieni inca nu s-au descoperit.

O alternativa la masinile electrice o constitue masinile hibride care functioneaza pe benzina/electric si care sunt destul de mature acum. Economia de benzina poate fi substantiala. Am inchiriat un Ford Fusion Titanium Hybrid (Frod Mondeo in Europa) si consumul e de 43 mpg (5.4 l/100 km) la mers de peste 1600 km. Consumul oficial la un motor de benzina pentru acelasi model e de 8.1l/100 km pe autostrada si de 11.8 in oras. Trebuie tinut cont ca hybridele se descurca foarte bine in oras unde motorul electric e folosit foarte mult la plecarea de pe loc si la viteze mici. Trecerea de la motorul electric la cel pe benzina e nesesizabila

Reply

Lasa un comentariu