Noua generatie Duster va fi produsa doar in Romania sub marca Dacia, nu si in Maroc, iar in viitor vor exista si noi motorizari pentru Duster de generatia a doua. Productia Dacia Lodgy va fi oprita, iar modelul acesta va fi inlocuit de cu un SUV ori crossover cu sapte locuri – acestea sunt principalele informatii transmise de oficialii Renault si Dacia, la Salonul Auto de la Frankfurt (12-24 septembrie), in discutiile cu jurnalistii din Romania.
La prezentarea noii Dacia Duster, la Frankfurt, a existat o masa rotunda cu jurnalisti din Romania si inalti executivi Renault in care s-a discutat despre noul model si despre uzina din Romania.
Oficialii Renault prezenti la discutie au fost:
- Marc Suss (directorul programului de masini accesibile din cadrul Groupe Renault)
- Vincent Fournier (directorul programului Duster la nivel mondial)
- Yves Caracatzanis (CEO si presedinte al Dacia)
Prezentam mai jos cele mai interesante intrebari si raspunsuri din cadrul mesei rotunde. Separat am dedicat un articol pentru Dacia electrica, avand informatiile de la Marc Suss.
De asemenea, poti vedea prezentarea noastra video a Dacia Duster AICI, iar articolul complet despre masina poate fi accesat AICI.
Acum iata intrebarile si raspunsurile.
Florin Micu, AutoExpert: Ati lansat in America de Sud un pick-up bazat pe Dacia Duster. Cand vom avea un asemenea model in Europa?
Marc Suss, Groupe Renault: Nu am decis sa lansam un pick-up. Am incercat in trecut sa facem asta, in cadrul programului X90, cu pick-up derivat din Logan. In Europa afacerile cu pick-up-uri sunt foarte complicate pentru ca volumele nu sunt la nivelul la care sa-ti permita sa lansezi o masina de succes. De aceea nu avem un Duster Pick-Up in Europa, cum avem in America de Sud. Pur si simplu acolo volumele sunt mult mai ridicate.
Deci nu este exclus pe viitor, dar nu se va intampla pe termen scurt, din cauza raportului dintre volumele comercializate si nivelul investitiilor necesare.
Adrian Mitrea, 0-100.ro: Am vazut comentarii pe site-urile noastre ca unii oameni considera Duster mai mult un facelift. Poate faceti un pic de lumina. Ce a fost pastrat de la vechiul model si ce este complet nou?
Vincent Fournier, Groupe Renault: Toate componentele pe care le puteti vedea din afara masinii sunt noi. Nicio componenta nu vine de pe modelul initial. Caroseria este noua cu totul. La interior vedeti un bord nou si niste scaune noi, deci este un habitaclu complet nou.
Adrian Mitrea, 0-100.ro: Si in ceea ce priveste elementele mecanice?
Vincent Fournier, Groupe Renault: In termeni de componente mecanice – motoare, cutii de viteze, axe – nu exista schimbari mari. In ceea ce priveste platforma am facut unele modificari pentru a imbunatati securitatea de baza. De asemenea, coloana de directie este complet noua si sistemul de directie este acum cu actionare electrica (Electric Power Steering – EPS).
Adrian Mitrea, 0-100.ro: Apropo de platforma, au existat discutii, chiar si in presa, ca noul Duster ar folosi platforma CMF-CD a Aliantei, dar nu este cazul, corect?
Vincent Fournier, Groupe Renault: Nu este cazul. Platforma este aceeasi ca la Duster-ul initial, dar imbunatatita din punctul de vedere al confortului, cu noua directie EPS, plus siguranta pasiva.
Bogdan Alecu, Ziarul Financiar: Va fi noul Duster produs si in Iran?
Marc Suss, Groupe Renault: Da. Anuntul initial a fost facut de Thierry Bollore in aceasta vara, cand am semnat in Iran un acord pentru doua proiecte: Logan, actualul model. Deci Logan 2. Si al doilea este noul Duster.
Bogdan Alecu: De ce? De regula produceti in Iran doar masini mai vechi.
Marc Suss, Groupe Renault: Acum fabricam primul Logan acolo, dar nu putem produce doar masini de generatie mai veche. Nu investim pentru a produce un model mai vechi acolo daca avem deja pe piata versiunea mai noua a acelui model.
Daca reusim sa vindem mai multe unitati din modelul mai nou avem volume globale mai mari si in definitiv putem sa vindem mai ieftin, inclusiv in Romania. Duster este un model global: Rusia, America, Iran.
Adrian Mitrea, 0-100.ro: Dar vor fi sub marca Renault produse acolo, nu?
Marc Suss, Groupe Renault: Da, sub marca Renault. Dar va exista un efect de scalare si putem sa le facem mai accesibile inclusiv sub marca Dacia. E un model global.
Bogdan Alecu, Ziarul Financiar: Sunt piese pe care le exportati din Romania pentru noul Duster?
Marc Suss, Groupe Renault: Desigur. In prezent exportam multe componente catre America de Sud, Rusia. Sunt componente de sasiu fabricate de uzinele noastre din Romania sau sunt produse de furnizorii nostri din Romania. E un volum urias.
Yves Caracatzanis, Groupe Renault: Platforma logistica din Romania este cea mai mare din toata Alianta, la nivel de 2016 vorbim despre 2,6 milioane metri cubi de piese. Deci este bine pentru Romania, pentru producatorii de componente din Romania. (…) Competitivitatea este un element cheie pentru a ramane in joc.
George Botezatu, 4×4 Wheels: Sistemul 4×4 este acelasi ca la vechiul model?
Vincent Fournier, Groupe Renault: Da. Sistemul de tractiune integrala este acelasi.
Adrian Mitrea, 0-100.ro: Deci pastrati prima treapta de viteza foarte scurta pentru motorizarile diesel 4×4?
Vincent Fournier, Groupe Renault: Da.
Bogdan Alecu, Ziarul Financiar: Dar de ce? Plecarea de pe loc este ciudata…
Marc Suss, Groupe Renault: Este o masina de teren. Duster nu este un „fake off-road-er”, este unul adevarat. Este originalul.
Yves Caracatzanis, Groupe Renault: Si am adaugat sistemul cu patru camere video, busola si sistemul de asistenta la coborarea pantelor (Hill Descent Control – HDC).
Vincent Fournier, Groupe Renault: Sistemul multiview camera iti permite sa vizualizezi terenul si obstacolele de pe langa masina.
George Botezatu, 4×4 Wheels: Este preluat de la Nissan?
Vincent Fournier, Groupe Renault: Nu. Este un sistem din cadrul Aliantei pe care l-am simplificat pentru Duster pentru a-l putea propune la un pret foarte competitiv. Spre exemplu, cand esti teren accidentat, in varf de rampa, nu vezi nimic. Vezi cerul. Cu aceasta camera video din fata poti sa vezi drumul.
Bogdan Alecu, Ziarul Financiar: Daca nu ma insel, Land Rover are un asemenea sistem.
Vincent Fournier, Groupe Renault: Da.
Constantin Ciobanu, Adevarul: Spuneati despre platforma ca este aceeasi. O veti pastra pana la finalul carierei comerciale a acestui nou Duster sau o veti schimba la un moment-dat?
Marc Suss, Groupe Renault: Platforma este aceeasi si poate fi folosita pentru o generatie a unor modele sau pentru maximum doua generatii, adica circa 10-12 ani. Dupa aceea e nevoie sa schimbi platforma.
Constantin Ciobanu, Adevarul: Ce vedem pe Duster acum va veni si pe noul Logan?
Marc Suss, Groupe Renault: Mereu incercam sa oferim mai mult pentru mai putini bani sau pentru acelasi pret. Asta facem cu Duster in prezent. Oferim mai multe dotari si incercam sa pastram pretul pe cat posibil.
Ideea este ca mereu avem in vedere ca masina sa fie accesibila si asa vom face si cu a treia generatie Logan. O vom pastra accesibila si vom oferi mai multe pentru clienti.
Catalin Varzaru, Jurnalul National: Si despre pret?
Yves Caracatzanis, Groupe Renault: Nu divulgam acum informatii despre pret.
George Botezatu, 4×4 Wheels: Va fi la aceleasi preturi?
Marc Suss, Groupe Renault: Nu vom schimba preturile complet.
George Botezatu, 4×4 Wheels: 10%?
Marc Suss, Groupe Renault: Nu! Niciodata nu mergem atat de departe!
Yves Caracatzanis, Groupe Renault: Masina va fi la fel de accesibila ca noul Duster, dar nu incercati sa ghiciti pentru ca ati face o greseala.
Adrian Mitrea, 0-100.ro: Dar cand veti anunta preturile? Anul acesta sau…?
Yves Caracatzanis, Groupe Renault: Le vom anunta la momente diferite in functie de tara. In Romania, da, anul acesta, pana la finalul anului.
Bogdan Barliga, AutoBild Romania: Este posibil sa avem un motor mai puternic?
Marc Suss, Groupe Renault: Ce inseamna motor mai puternic pentru dumneavoastra?
Bogdan Barliga, AutoBild Romania: 1.6.
Marc Suss, Groupe Renault: In viitor vom schimba motoarele din cauza reglementarilor legate de CO2. Acum gama de motoare este aceeasi, dar in viitor va fi inlocuita.
Adrian Mitrea, 0-100.ro: Aveti un senzor pentru lumina pe noul Duster. Este pozitionat de regula in parbriz, in spatele oglinzii centrale. Acest senzor este si senzor de ploaie sau doar de lumina?
Vincent Fournier, Groupe Renault: Nu. Este doar pentru lumina.
Robert Stan, Capital: Ati schimbat design-ul masinii. Va asteptati sa se schimbe si tipul de clienti care cumpara Duster?
Vincent Fournier, Groupe Renault: Avem un nivel de loialitate ridicat. Credem ca 90% dintre clientii actualului Duster vor cumpara modelul nou. La noul Duster vor avea o calitate mai buna a executiei, un nivel mai bun al insonorizarii, echipamente mai moderne. Deci ne asteptam sa atragem si persoane care nu sunt clienti Dacia in acest moment.
Robert Stan, Capital: De unde vor veni acest clienti? Tot din zona masnilor smart buy, cum este Dacia? Ca sunt mai multe marci in aceasta categorie…
Vincent Fournier, Groupe Renault: In prezent unii oameni refuza sa cumpere Duster pentru ca nu are climatizare automata, din cauza insonorizarii sau din cauza finisajelor. Noul model are imbunatatiri majore pe partea acustica si la celelalte capitole. Ne asteptam sa atragem clienti si de la alte marci.
Marc Suss, Groupe Renault: Azi, daca te uiti in Europa de Vest, salariile sunt la fel, puterea de cumparare se mentine relativ constanta. Dar preturile masinilor cresc, din mai multe motive. Sunt multe reglementari, mai multe optiuni.
Oamenii nu mai pot cumpara masini de 20.000 euro, asa ca fac un pas inapoi. In Europa de Vest vom avea astfel de clienti din moment ce puterea de cumparare cel mult se mentine, iar preturile masinilor cresc.
Speram sa imbunatatim nivelul volumelor de vanzari, pentru noi si pentru Romania.
Adrian Dragan, Motor Clasic Magazin: Cand va fi lansat Duster sub marca Renault? Si cand vom vedea tableta cu afisaj mai mare pe acest model?
Vincent Fournier, Groupe Renault: Ati vazut probabil niste planse de bord cu design diferit decat ce exista pe masina acum. In acest moment plansa de bord este compatibila cu noi sisteme de infotainment, dar acestea nu sunt disponibile in aceasta faza. Si nici nu putem spune ca nu le avem in plan.
Vreau sa insist un pic pe fidelizare. Masina este „mai Duster” ca niciodata si pastreaza atuurile vechiului model – este foarte accesibil, capacitatile 4×4 sunt foarte bune, iar spatiul interior e cel mai bun din segment.
Adrian Mitrea, 0-100.ro: Spuneati ca ati modificat platforma pentru a creste siguranta si ca ati pus mai multe airbag-uri. Deci ce standard de siguranta credeti ca veti obtine la Euro NCAP?
Vincent Fournier, Groupe Renault: Vom vedea ce rezultate obtinem.
Adrian Mitrea, 0-100.ro: Dar ati proiectat masina sa obtina 3 sau 4 stele?
Marc Suss, Groupe Renault: Trei stele. Dar nu uitati ca trei stele din 2017 inseamna cu totul altceva decat insemnau in 2010-2011. Deci am imbunatatit standardul de siguranta, iar ce este acum de trei stele s-ar putea califica la cinci stele din trecut.
Adrian Mitrea, 0-100.ro: Cum ramane cu functia de franare automata? O au chiar si unele masini foarte mici. Cand o veti integra sau cand va fi obligatorie?
Marc Suss, Groupe Renault: Nu planuim sa o avem in viitorul apropiat. Ar trebui sa fie obligatorie din 2022. Ar trebui…
Am facut o alegere constienta de a pastra masina simpla, accesibila si usor de folosit.
Yves Caracatzanis, Groupe Renault: Si e important sa punem dotarile pe care le cer clientii, dar la un pret accesibil. Nu punem 100% din toate gadget-urile care pot fi puse pe o masina, dar punem cam 80% si pastram un pret atractiv fata de competitie.
Adrian Mitrea, 0-100.ro: Am vazut roti de 17 inch pe noul Duster. Veti oferi si roti mai mici, de 16 inch?
Marc Suss, Groupe Renault: Da, de 16 si 17 inch.
Adrian Dragan, Motor Clasic Magazin: Care este viitorul Dacia Lodgy? Va ganditi sa lansati un SUV mai mare, cu sapte locuri?
Marc Suss, Groupe Renault: Am sa va raspund asa… Nu avem de gand sa renuntam la piata masinilor cu sapte locuri. Avem multe optiuni sa oferim masini cu sapte locuri accesibile, dupa Dacia Lodgy. Nu va avea acelasi design ca Lodgy pentru ca segmentul MPV scade acum in Europa, deci nu vom reinvesti intr-un MPV traditional. Scenic scade, Lodgy la fel. Suntem intr-o era a SUV-urilor acum. Vom incerca sa gasim o idee pentru o masina cu sapte locuri accesibila.
Florin Micu, AutoExpert: Aveti o masina mica si draguta in India denumita Kwid. Cum ramane cu varianta europeana?
Marc Suss, Groupe Renault: Am spus anul trecut ca nu o vom lansa in Europa, pe termen scurt. (…) Tine de raportul dintre investitie si recuperarea ei. Si de evolutia reglementarilor CO2. Devine tot mai greu sa vinzi in Europa masini cu motoare natural aspirate, asa cum are acea masina.
Adrian Mitrea, 0-100.ro: Va exista o trecere brusca la noul model in uzina din Mioveni sau se va realiza o trecere graduala, existand deci un interval in care vor fi fabricate si noua generatie si cea veche, pe aceesi linie?
Yves Caracatzanis, Groupe Renault: Da, exact asa va fi. Vom scadea treptat productia vechiului model pe masura ce o crestem pe cea a noului Duster.
Florin Micu, AutoExpert: Cum vedeti competitia cu Ford EcoSport?
Yves Caracatzanis, Groupe Renault: Nu comentam despre competitie. Ceea ce pot sa va spun este ca Duster este nou, asa cum il vedeti aici la salon. (…) Iar in segmentul C al SUV-urilor este pe locul al treilea in Europa in ceea ce priveste vanzarile catre clienti persoane fizice, dupa primele opt luni din 2017. Acest lucru inseamna ca este recunoscut ca o masina foarte buna in tarile in care este comercializata marca Dacia (…).
Adrian Mitrea, 0-100.ro: Care este nivelul investiilor realizate la Mioveni pentru productia noului Duster?
Yves Caracatzanis, Groupe Renault: Nu divulgam astfel de informatii. Ce pot sa va spun este ca din 1999 am investit in Romania 2,5 miliarde euro. Vom continua sa modernizam nu doar uzina, dar si centrul de teste, inginerie… toate activitatile noastre din Romania. Pentru ca, dupa cum stiti, avem activitati complete in Romania. Studio de design, centru de inginerie, centru de teste, fabrica, platforma logistica, retea de dealeri puternica pentru servicii de vanzare si post-vanzare. Plus o retea nationala de furnizori foarte puternica.
Adrian Mitrea, 0-100.ro: Exista furnizori noi veniti in Romania pentru a produce componente pentru Duster? De asemenea, exista furnizori deja localizati in tara care si-au extins activitatea pentru noul Duster?
Yves Caracatzanis, Groupe Renault: Da. Ambele situatii. Pentru barele de pavilion avem o investitie noua a companiei Mecaplast (langa Mioveni – n.r.). (…) Iar pentru parbrize, spre exemplu, furnizorul nostru din Romania, GlassCorp (Buzau – n.r.), si-a extins activitatea.
Bogdan Alecu, Ziarul Financiar: Va fi asamblat Duster si in Maroc?
Yves Caracatzanis, Groupe Renault: Nu. Duster, sub marca Dacia, va fi produs doar in Mioveni. Noul Duster, sub marca Renault, ca si in prezent, va fi produs in Rusia pentru piata rusa, in America de Sud pentru piata de acolo, in India pentru piata indiana…
Bogdan Alecu, Ziarul Financiar: Ati calculat in ce procentaj actualul Duster este fabricat in Romania, cu piese din Romania?
Yves Caracatzanis, Groupe Renault: Stiti ca Duster are un nivel de integrare locala foarte bun. Si noul Duster este in acelasi spirit. (…) Avem circa 1.000 de furnizori in Romania care lucreaza nu numai pentru uzina din Mioveni, cat si pentru alte unitati care produc masini din gama Global Acces (familia de modele accesibile a Groupe Renault – n.r.).
Nicolae Badiu, Arges Motors: Exista un zvon cum ca la Mioveni veti produce doar Duster. Puteti sa ne lamuriti?
Yves Caracatzanis, Groupe Renault: Uzina din Mioveni este organizata in asa fel incat sa produca mai multe modele. Duster reprezinta circa jumatate din productia uzinei din Mioveni. Pentru a oferi mai mult loc productiei de Duster in uzina am inceput anul trecut sa producem Logan MCV in Maroc. Acest lucru ne-a permis sa crestem productia pentru Duster in Mioveni. Asa ca astazi producem Duster in Mioveni, dar si celelalte modele (Logan, Sandero, Sandero Stepway, Logan MCV, Logan MCV Stepway – n.r.).
Dupa aceea, ceea ce este foarte important pentru alocarea modelelor si a volumelor de productie tine de performante si de competitivitate. Rezultatele de astazi determina deciziile pentru viitorul nostru in termeni de activitate si de investitii. De aceea este important este sa ne mentinem performanta la cel mai bun nivel, sa ne mentinem nivelul de incredere pe care il avem in Grup si sa obtinem decizii favorabile pentru alocarea de modele viitoare si de volume.
Bogdan Alecu, Ziarul Financiar: Autostrada Pitesti-Sibiu se pare ca nu va fi gata prea curand. De fapt nici nu stim daca va mai fi facuta sau cand. Aveti un plan de rezerva? Care este scenariul cel mai sumbru pe care il luati in calcul, daca nu va fi gata pana in 2030?
Yves Caracatzanis, Groupe Renault: Am sa spun ce cred eu ca este important. Si imi cer scuze ca ma repet. Autostrada nu este pentru Dacia. Este pentru Romania. Numarul de camioane care tranziteaza aceasta axa pentru a ne deservi pe noi este mic in comparatie cu volumul traficului de orice fel.
Noi suntem deja in Romania. Inseamna ca exista un impact. Nu neaparat pentru noi, ci pentru Romania si locuitorii ei. Asta inseamna ca investitorii care ar vrea sa construiasca fabrici in Romania se uita cu siguranta la diversi parametri pentru a masura competitivitatea. Infrastructura de transport este cu siguranta unul dintre acesti parametri.
Bogdan Alecu, Ziarul Financiar: Care este gradul de automatizare al uzinei din Mioveni per total? Va creste cand veti incepe productia noului Duster?
Yves Caracatzanis, Groupe Renault: (…) gradul de automatizare va fi undeva la 20% in anul 2020. Suntem in grafic pentru a atinge acest obiectiv. Am decis sa automatizam uzina pentru a creste ergonomia posturilor de lucru si pentru a imbunatati calitatea. Finisajele pentru noul Duster sunt semnificativ mai bune.
(…)
Noul Duster este important pentru Romania pentru ca este varful de gama al Dacia si al Romaniei. Noul Duster este un proiect mare pentru Romania si mii de oameni au lucrat la el – pornind de la design, inginerie, testare, echipamentele noi montate pe masina. Este un pas important in succesul Dacia. Toata echipa a muncit din greu, iar rezultatele se vad.
12 comentarii
Mda.
Ideea e aceeasi: Dacia va fi mereu un low cost si asa va rămâne (dacă avea cineva vreun dubiu).
Am cumparat noul Logan nu sunt multumit au uitat sa o insonorizeze pe lonjeron partea dreapta cum este posibil sa iasa din Uzina in starea asta.am sunat la vocea clientului nu am prmit raspuns au zis ca se rezolva dureaza cam mult
Dacia -faceti ceva cu suspensiile! Actualele generatii Dacia au suspensii groaznice ; prea moi, masina are un balans fata-spate ca la ratoii pe arc calariti de copii in balciuri; pe langa discomfort, îti da o senzatie de masina ieftina. Primele generatii Dacia ( exemplu -Loganul prima generatie) aveau o suspensie decenta; de ce ati schimbat-o? Un motiv important pentru care prefer o masina nemteasca la mana a doua in locul unei Dacii noi este aceasta suspensie!
Asadar noul Duster e aproape vechi. Motoare, transmisii, platforma neschimbate. Ei zic ceva de directie modificata.. whatever. Tabla au schimbat-o, dar sa nu intrebati oameni de rand daca vad vreo diferenta. Si poate au pus ceva electronic gizmos care nu-s departe de aftermaket. Concluziile le trage fiecare. Pt mine e aproape un facelift… nicidecum un model nou.
Daca pe un Vw Golf (neschimbat, dupa principiul tau, de 50 de ani) vin baietii de la vw si pun o tableta sau rotunjesc coltul unui far toata lumea sare in sus de incantare. Cand e vorba de Dacia vad in schimb doar comentarii rautacioase. Trag concluzia din comentariul tau ca nu stii ce e un motor, o transmisie, o platforma. Intr-adevar average sau chiar below average.
baietii de la VW pun tableta pe o platforma de top moncher, d’aia sare lumea de incantare, daca sare. Cat despre concluziile tale, doar tu stii ce tragi 😉
Ma bucur pt Vw dar, inainte sa formulezi expresii care doar par interesante de genul „platforma de top”, trebuie sa stii ce inseamna o platforma, (de top sau nu). Toata lumea vorbeste de platforma si mai nou de platforma modulara, dar nimeni nu stie ce este si in ce consta modularitatea. Platforma B0 este una excelenta te asigur, motiv pentru care va fi pastrata de altfel. Si nu are legatura cu siguranta structurala asa cum multi ar putea crede. De altfel capitolul siguranta este punctat si in reportaj.
Ce-ar fi sa ai rabdare sa-l vezi live langa modelul vechi, ca sa nu te faci de ras. Vad ca nu stii ce e aia „face-lift” la o masina.
Apreciez ca autorul A. Mitrea a preluat temele majore(dupa parerea mea) legate de Duster dezbatute pe forum si le-a adresat celor potriviti sa dea raspunsuri in cunostinta de cauza.
comenteaza posesorii de golf 3 cu 300000km ,,,,,care nu isi permit o masina noua..vreti lux? preturi incepand cu 40000 eur..ecuatia Duster e simpla 7 ani fara griji
buna ziua ! vă rog să imi răspundă cineva la următoarea chestiune: la motorul 1,2TCE de la reno,constructorul specifică un anumit ulei (10W40), iar service-ul simpotrans mi-a pus ulei dacia 5W30.e normal? e posibil ca motorul să se uzeze prematur? trebuie să mai știți că in 5000 km a consumat 2 litri. iar cu castrol edge 10W40 doar 1 litru in 18000.km. ce mă sfătuiți ? mulțumesc !
Sa schimbi uleiul cu cel recomandat de producator in manualul masinii. Cat mai rapid si de preferat intr-un service autorizat Dacia!