Mai multe state importante au anuntat ca pana la jumatatea acestui secol ar vrea sa interzica masinile pe benzina si pe motorina, astfel ca acum toate companiile auto trebuie sa se indrepte spre masina electrica. Rand pe rand gigantii industriei prezinta planuri ample de electrificare, insa raman o multime de obstacole in calea raspandirii acestor masini. Unele companii atrag atentia ca numai daca sunt profitabile masinile electrice vor avea succes, in timp ce altele spun ca marja de profit este mult mai mica, astfel ca trebuie sa taie cheltuieli din alte locuri. In plus, sunt studii care arata ca „electrificarea” va aduce disponibilizari masive in industrie, masinile electrice fiind mai usor de construit.
Franta si Marea Britanie au anuntat ca ar vrea ca din 2040 sa nu se mai vanda masini pe benzina si motorina. Germania a spus ca se gandeste la o interdictie in 2030 si autoritatile chineze evalueaza posibilitatea de a face un lucru similar.
Este foarte clar ca marii constructori auto nu au incotro si trebuie sa investeasca in masini electrice, in momentul de fata cele full-electric neavand nici 1% din piata europeana a masinilor noi.
Multi constructori au promis ca in urmatori ani vor lansa un numar urias de masini electrice si ca dupa 2020-2022 toate modelele vor avea versiuni electrice si hibride. Printre numele care au facut promisiuni ferme se numara Volkswagen Group, BMW Group, Mercedes-Benz / Daimler, Volvo si Jaguar Land Rover, electrificarea necesitand insa bugete de multe miliarde de euro.
Europenii nu au cumparat anul trecut nici macar 100.000 de masini 100% electrice, pe o piata de aproape 15 milioane de masini noi. Principalele dezavantaje se stiu: pretul mare al masinii electrice, statiile putine de incarcare, dar si autonomia care este de cateva ori mai mica decat la o masina cu motor termic.
Insa nu sunt singurele lucruri ce stau in calea avansului masinilor electrice. De exemplu, Daimler a anuntat ca acum masinile electrice sunt de doua ori mai putin profitabile decat cele conventionale, astfel ca pentru a putea investi acolo trebuie taiate cheltuieli din alta parte.
PSA Peugeot Citroen a spus ca nu s-ar opune ca in viitor marca Opel, cumparata in aceasta primavara, sa devina o marca cu modele 100% electrice, insa este foarte important ca masinile electrice sa faca profit. Mai mult, PSA a spus ca o parte dintre componentele pentru masini electrice care erau cumparate de la furnizori vor fi produse „in house”, fiindca este mai rentabil. Bateriile nu sunt insa incluse in categoriile ce vor fi mutate.
Bateria este cea mai scumpa componenta a masinii electrice si de ea depinde enorm de mult pretul masinii. Este insa de asteptat ca pretul bateriei sa scada mult in urmatorii ani.
Totusi, temerea este ca productia mare de masini electrice va desfiinta multe locuri de munca la furnizorii europeni si le va „muta” la producatorii de baterii, in China. Cum masinile electrice au mai putine componente si este nevoie de mai putina munca in uzina, teama este ca vor fi desfiintate peste 100.000 de job-uri la furnizorii europeni, arata un studiu AlixPartners.
Un studiu care a facut valva in Germania la inceputul verii arata ca daca din 2030 nu s-ar mai produce masini pe benzina si motorina s-ar pierde 600.000 de locuri de munca in puternica industria auto germana. Cifra a fost puternic contestata de cei care spun ca vor fi create noi locuri de munca datorita avansului masinilor electrice si ca noi ramuri vor prospera.
In prezent se estimeaza ca in lume sunt doua milioane de masini 100% electrice, ceea ce inseamna a 500-a parte din parcul auto mondial.