La finalul anului viitor (2018) in Slovacia se va deschide cea mai noua uzina auto din regiune, Jaguar Land Rover (JLR) investind acolo peste un miliard de euro. Modul in care Slovacia a castigat investitia, desi la inceput parea sa nu aiba sanse, poate fi trecut intr-un manual despre cum sa actionezi exact asa cum trebuie pentru a atrage companii mari care sunt „curtate” si de alte tari. Au fost mai multe probleme, legate de ajutoarele de stat, de teren, de furnizori si de forta de munca, insa tara central-europeana le-a rezolvat rand pe rand, arata un articol de pe Automotive News.
Uzina va incepe la final de 2018 sa produca modelul Land Rover Discovery la 100 km de capitala Bratislava, langa orasul Nitra. Cand va ajunge la maximul de capacitate (150.000 unitati/an) vor fi 2.800 de angajati in uzina.
Seful agentiei din investitii straine din Slovacia spune ca au fost cinci luni grele de discutii in care zeci de consultanti au avut intalniri uneori pana in ore tarzii din noapte.
Slovacia a avut concurenti puternici: Polonia, Ungaria si Mexic, tara nord-americana ajungand „in finala” unde pana la urma a fost aleasa Slovacia. Polonia a iesit din cursa si fiindca oficialii au vorbit prea mult, iesind in presa cu declaratii exaltate, dar neadevarate, care i-au deranjat pe oficialii Jaguar Land Rover.
Spectaculos este ca Slovacia s-a transformat din outsider in castigator in mai putin de o luna si este foarte interesant cum s-a putut intampla asta atat de repede, mai ales ca JLR a pus o serie de probleme pe care le voia rezolvate.
Tara si-a pus toate fortele pentru castigarea proiectului, stiind ca o investitie in plus nu strica. A modificat rapid o lege a investitiilor semnificative, ceea ce i-a permis sa ofere subventii mai mari pentru ceea ce oficialii de la Bratislava au considerat ca fiind „investitia deceniului”.
Agentia slovaca de investitii a considerat o prioritate nationala castigarea uzinei si mai multe ministere s-au pus rapid pe treaba, fiindca se apropia momentul in care englezii alegeau locul. Apoi li s-a dat in concesiune un teren de 1.810 acri in regiunea Nitra, intr-un parc industrial unde compania, dar si viitori furnizori, pot primi subventii importante, fiind o zona economica speciala.
Slovacia a castigat si pentru ca a oferit maximul posibil de ajutor de stat conform legilor UE: 125 milioane euro, suma care nu a putut fi egalata de Polonia. Dealtfel, ajutorul de stat mare oferit de Slovacia face obiectul unei anchete deschisa acum cateva luni de CE care vrea sa vada daca autoritatile au respectat legea cand au dat in concesiune terenul fara a percepe de la companie taxe pentru transformarea pamantului agricol in teren pentru folosinta industriala.
Dupa primele vizite facute la viitorul amplasament de catre oficialii JLR concluzia a fost ca infrastructura este buna, autostrada fiind aproape. Jaguar Land Rover ocupa zona centrala a parcului industrial unde vor mai fi 10-12 furnizori de componente, in prezent fiind purtate discutii cu sase dintre ei.
O problema tine de forta de munca, Slovacia nefiind o tara mare si avand deja foarte multi angajati in industria auto. Guvernul a declansat un program de incurajare a mobilitati angajatilor pe teritoriul tarii, dar si unul de atragere a slovacilor care lucreaza in afara tarii. Pana acum 40.000 de persoane au trimis CV-urile, dar se va face o selectie pana la inceperea productiei. Daca in prima faza vor fi recrutati oameni din regiunea Nitra, pentru a doua si a treia faza oficialii companiei vor sa caute si in tarile din regiune (Cehia, Polonia, Ungaria).
Autoritatile se angajeaza sa investeasca si in gradinite, crese, centre de asistenta, dispensare, posturi de politie, dar si pentru indiguiri in zona raului Nitra pentru a nu mai fi inundatii pe viitor.
Slovacia are 5,4 milioane de locuitori, dar industria auto este cu adevarat formidabila, cu productie anuala de un milion de masini ale uzinelor Volkswagen, Kia si Peugeot.
4 comentarii
De unde pana unde suprafata parcului industrial in acri? Va rog, hectare sau kilometri patrati.
In Slovacia exista uzine Peugeot si Volkswagen Kia?
Da.
PSA/Peugeot Citroen
Trnava, Slovakia
PRODUCTS:
•Citroen C3 Picasso
•Peugeot 208
VW Group
Bratislava, Slovakia
PRODUCTS:•Audi Q7, Q7 e-tron, SQ7, Q8 (starts 2018)
•Bentley Bentayga
•Porsche Cayenne (bodies in white; final assembly starts in 2018)
•VW Touareg
•VW Up, e-Up
•Seat Mii
•Skoda Citigo
Hyundai-Kia
Zilina, Slovakia
PRODUCTS:
•Kia Cee’d hatchback, wagon, coupe
•Sportage (pictured)
•Venga
Ceea ce au facut oamenii astia e clar ca a fost un efort mare, dar au avut o abordare tipic manageriala care are un scop clar si care rezolva problemele una cate una in mod eficient.
Asta lipseste in Romania cu desavarsire pt ca mediul politic e complet incompetent, chiar si daca nu ar fi corupt si ar vrea sa faca ceva nu ar fi capabil, stiu doar cu sforaraie si smecherii.
Ganditi-va ca nenorocita aia de autostrada pe care o cere Renault de un deceniu nu sunt in stare sa o faca, e clar ca Romania nici nu joaca in cartile unui potential investitor.
Respect pt Slovacia, e o tara cu viitor. Am un coleg slovac care tocmai si-a cumparat un apartament in zona si la un moment se va intoarce in tara lui inapoi. Eu, din pacate, nu imi pot imagina asa ceva.
Lipsa unor astfel de investitii in infrastructura si nu numai, in tara noastra, au o cauza foarte simpla: in Romania, cei care sunt responsabili de astfel de lucruri nu reusesc sa treaca de o prima intrebare, vitala de altfel pentru ei: ba, da’ noi cat furam ? Cat timp nu gasesc raspunsul ei nu pot trece mai departe. De-aia suntem unde suntem.