Uzina Dacia-Renault din Tanger, care a sarbatorit productia masinii cu numarul un milion, si-a crescut constant cadenta de productie si in octombrie 2017 va ajunge la maximul de capacitate, spune directorul uzinei, Francois Gal. In 2018 productia totala are mari sanse sa ajunga la 340.000 de unitati, ceea ce inseamna, probabil, mai mult decat se va produce la Mioveni.
Uzina marocana exporta catre 63 de tari, are 7.900 de angajati si grupul francez spune ca nu exista inca planuri de extindere, nefiind nici vreo confirmare ca ar intra Nissan in proiect sau ca s-ar produce si modelul de mici dimensiuni Kwid.
La Tanger s-au produs in 2016 aproape 275.000 de masini, marea majoritate sub sigla Dacia, iar in acest an seful uzinei estimeaza ca se va ajunge la un nivel record 305.000-310.000 unitati.
„In prezent pleaca zilnic de la uzina 1.150 de masini, in octombrie se va atinge capacitatea maxima de 1.250-1.300 unitati/zi fiindca se va adauga si a doua jumatate de schimb de noapte si la a doua linie de productie, astfel ca la uzina se va lucra in trei schimburi, sase zile din sapte”, explica Francois Gal.
Zilnic, cinci trenuri incarcate cu masini Sandero, Logan MCV, Lodgy si Dokker ajung in portul Tanger Med, care este in continuare extins ca parte a unui plan de investitii de doua miliarde euro. De acolo vehiculele ajung in Europa de Vest, Turcia, Romania, dar si catre destinatii foarte indepartate din America Centrala.
La uzina din Tanger lucreaza 7.900 de angajati, dintre care 13% sunt femei, procent important pentru o tara araba, mai ales daca tinem cont de faptul ca la inceput ponderea femeilor era mult mai mica. Media de varsta a angajatilor este de 29 de ani, majoritatea au fost calificati la scolile de meserii infiintate de Renault in colaborare cu statul marocan. Marocul este o tara predominant agrara si cu somaj mare, traditia industriala nefiind puternica.
In 2015 uzina Dacia de la Mioveni a produs 342.00 de masini, anul trecut au fost 320.000, iar anul acesta este greu de crezut ca pot urma cresteri substantiale, chiar daca nici scaderi puternice nu au de ce sa apara. In aceste conditii putem prezuma ca in 2018, daca uzina din Tanger va ajunge la 340.000 de unitati, va fi peste uzina de la Mioveni ca volume sau va fi la egalitate daca Dacia va creste substantial productia de Duster (in Romania), SUV-ul a carui a noua generatie va fi lansata in toamna.
Insa oficialii Renault spun ca nu exista inca planuri pentru extinderea uzinei din Tanger. Nu se va ajunge la 400.000 de unitati, nu este confirmata introducerea vreunui model Nissan in proiect si nu se pune problema sa fie produs aici mini-SUV-ul Kwid care acum se face doar in India si pentru care nu sunt planuri de a fi produs sub brand-ul Dacia.
Sefii Renault Maroc au amintit si ca productia Logan MCV a fost mutata de la Mioveni la Tanger in 2016 pentru ca uzina argeseana sa produca in volume mai mari Duster, care este cel mai vandut model al marcii. La Dacia s-au produs in primul semestru 170.000 de masini, dintre care peste 100.000 Duster. Fata de S1 2016 productia a scazut cu 8.000 de unitati.
Tanger-ul are nu doar avantajul geografic – este foarte aproape de piete mari ale Dacia – Franta, Spania, Italia – dar si cel al costurilor mult mai reduse cu forta de munca.
In Maroc au fost produse anul trecut peste 10% din masinile Renault si Dacia fabricate in lume, iar cele doua uzine ale grupului ajung sa aiba o capacitate combinata de 420.000 de unitati. Marocul este una dintre cele mai mari piete mondiale pentru Dacia, cu peste 40.000 de masini vandute/an, ceea ce o plaseaza peste Romania. Marocul are peste 30 de milioane de locuitori, insa PIB-ul pe locuitor este cu peste 50% mai mic decat la noi.
Uzina din Tanger a fost construita dupa investitii de 1,1 miliarde euro, in timp ce statul marocan a investit peste 800 milioane euro in lucrari de infrastructura astfel incat uzina sa aiba acces facil feroviar, rutier si maritim.
Uzina avea 7.900 de angajati la final 2016 si pe cele doua linii de asamblare sunt produse modelele Lodgy, Dokker, Dokker Van, Sandero, Sandero Stepway si Logan MCV. Suprafata este de 300 ha, din care cladirile reprezinta 220 ha.
Anuntul proiectului uzinei a fost facut in septembrie 2007, iar in ianuarie 2008 a fost semnata conventia de investitii cu statul marocan. In octombrie 2009 au inceput lucrarile de constructie, uzina fiind inaugurata in februarie 2012. O luna mai tarziu era prezentat la Salonul Auto de la Geneva primul model realizat la Tanger: Lodgy.
La Tanger au fost produse anul trecut 155.000 de masini Sandero, 81.000 Dokker si 37.000 Lodgy. Productia a fost de 273.000 de masini, de cinci mai mult decat in 2012 si cu 20% peste 2015. Renault mai are o uzina la Casabanca care produce din 2000 si din 2007 a inceput sa exporte, avand acum o capacitate de aproape 80.000 unitati/an.
Renault are, adaugand si uzina de la Casablanca si reteau de dealeri, peste 11.000 de angajati in Maroc.
Renault a organizat o vizita de presa pentru jurnalisti europeni la uzina din Tanger. In zilele urmatoare vom publica noi materiale despre uzina, despre port si despre concurenta cu Mioveni.