Acasa Tehnologie Aplicatia Clever Taxi a fost cumparata de Daimler, dupa o tranzactie de ordinul zecilor de milioane de euro. Bucurestiul ar putea gazdui un mic centru de cercetare si dezvoltare

Aplicatia Clever Taxi a fost cumparata de Daimler, dupa o tranzactie de ordinul zecilor de milioane de euro. Bucurestiul ar putea gazdui un mic centru de cercetare si dezvoltare

de Vlad Barza

Clever Taxi, aplicatie cu 600.000 de utilizatori, a fost preluata de germanii de la mytaxi care sunt parte a grupului Daimler, tranzactia fiind una de peste 10 milioane euro, a spus Mihai Rotaru, CEO Clever Tech. mytaxi este prezenta acum in 11 tari si are peste 120.000 de soferi de taxi inregistrati. Clever Taxi isi va extinde echipa de la 25 la 50 de persoane in urmatoarele luni si isi propune sa creasca puternic numarul de soferi inregistrati, de la cei 17.000 din prezent. In plus, la Bucuresti ar putea fi deschis un centru de dezvoltare pentru solutii de mobilitate. Constructorii auto investesc in astfel de aplicatii pentru ca se schimba obiceiurile publicului.

Constructorii auto isi indreapta privirea catre aplicatiile mobile

General Motors a investit in Lyft, Toyota a devenit actionar la Uber, Volkswagen a investit in Gett si Daimler are mai multe proiecte de acelasi fel. Marii constructori auto investesc in aplicatii mobile de transport persoane – aplicatii din asa numitele domenii ride-sharing si e-hailing.

Unii spun ca exact aceste aaplicatii ar putea „rani” grav constructorii auto, fiindca din cauza lor tot mai putin oameni isi vor lua masini persoanale. Acest punct de vedere este insa vehement contestat de multi, iar marile companii auto au gasit de cuvinta sa investeasca sute de milioane de dolari in aceste aplicatii, mizand pe faptul ca ele le vor creste vanzarile, nu ca le vor diminua.

Relatia dintre constructorii auto si industria taximetriei nu este noua. Companiile de taxi au intelegeri in multe tari cu constructori si dealeri auto pentru a cumpara masini la preturi mult sub cele de lista si acest lucru se poate intampla si in cazul masinilor folosite in cadrul noilor aplicatii mobile.

Marii constructori auto vand de zeci de miliarde de dolari/an, astfel ca isi pot permite sa riste investitii de zeci sau sute de milioane de dolari in aplicatii de transport.

Acum, aceste tendinte ajung sa se manifeste si la noi, iar in prim-plan este una dintre cele mai populare aplicatii de comandat taxi pe mobil – Clever Taxi – si Daimler AG, compania care produce masinile Mercedes-Benz.

Grupul auto german a mai investit in doua companii din domeniu si acum anunta ca a cumparat Clever Taxi, prin intermediul diviziei mytaxi, care a fost infiintata in 2009 si preluata de Daimler in 2014.

Clever Taxi este prezenta in 20 de orase si lucreaza doar cu taximetristi autorizati care platesc o taxa lunara pentru a fi in aplicatie.

O achizitie istorica pentru Romania si promisiunea unui mic centru de cercetare

Acum Clever Taxi face obiectul uneia dintre cele mai mari tranzactii pentru o aplicatie romaneasca, fiind preluata de mytaxi, care este parte a grupului Daimler, si acum intra in a 11-a piata, avand peste 120.000 de soferi inregistrati, in peste 70 de orase. Suma exacta nu a fost dezvaluita, insa Mihai Rotaru, CEO Clever Tech, spune ca vorbim de o suma de peste opt cifre, in euro, ceea ce inseamna peste 10 milioane euro.

Ce se va intampla acum? In primul rand ca efectivele companiei vor creste cu cateva zeci de persoane, cele mai optimiste prognoze fiind ca se poate ajunge la 100 de angajati, ceea ce inseamna de patru ori mai mult decat in prezent. „Avem planuri ambitioase si ne-am dori sa facem aici un hub de dezvoltare solutii de mobilitate la nivel global”, spune Rotaru.

Si CEO-ul mytaxi, Andrew Pinnington, spune ca Bucuresti este pe lista companiei pentru un centru de dezvoltare de solutii de tehnologie, dar o decizie se va lua pste cateva luni, dupa ce Clever Taxi va fi integrata in compania care o preia. De la Bucuresti s-ar putea lucra la dezvoltarea platformei globale mytaxi si la aplicatiile specifice diverselor tari.

„Intentionam sa dezvoltam un centru local de Cercetare si Dezvoltare (R&D) in Bucuresti pentru a furniza tehnologia necesara pentru mobilitatea globala si suntem in plin proces de recrutare si angajare in toate aspectele afacerii si tehnologiei”, completeaza Mihai Rotaru.

Aplicatia Clever Taxi va fi pe termen mediu prezenta in aceeasi forma in piata si nu s-a luat inca o decizie daca va fi inlocuita de brand-ul mytaxi, spune Andrew Pinnington.

„Echipa locala va continua sa se ocupe de business, insa noi o vom ajuta cu investitii sa-l extinda si sa creasca accelerat”, mai spune seful Mytaxi.

Cele mai mari piete pentru mytaxi sunt Germania, Spania, Marea Britanie, Irlanda si Grecia, iar Polonia si Italia sunt piete mai mici, insa care procentual cresc foarte puternic.

mytaxi vs Uber – o rivalitate interesanta

O particularitate a mytaxi in pietele unde activeaza tine de faptul ca include doar taximetristi autorizati, spre deosebire de Uber unde oricine indeplineste conditiile impuse de companie poate sa foloseasca masina personala.

„Ne-am propus in continuare sa lucram legal si sa fim in completa armonie cu orasele unde activam si cu autoritatile nationale. Nu vom face nimic pentru a forta regulile si tinem cont de specificul local”, spune Andrew Pinnington.

Aceasta este o diferenta esentiala fiindca mytaxi nu are probleme cu autoritatile si nu risca sa fie interzisa. Cum este insa rivalitatea cu Uber? Pinnington spune ca depinde foarte mult de cat de puternica este Uber in diversele piete, foarte influenta fiind in Marea Britanie si foarte putin influenta in Irlanda, Spania, Italia sau Germania.

„Modelul lor de business are succes urias in unele locuri, dar nu si in altele fiindca au conflicte cu autoritatile si nu peste tot reusesc sa mentina un numar mare de soferi. (…) Unde ne sunt concurenti puternici ii respectam, sunt foarte bine finantati, business-ul este bine condus si au resurse la care pot apela, astfel ca sunt concurenti cat se poate de seriosi”, spune seful mytaxi.

„Este foarte interesant ce s-a intamplat la Uber in ultimile sase luni. Nu mai au de acum director general, nici director financiar, nici de marketing, nici de tehnologie, fac obiectul a doua investigatii federale, au fost chemati in justitie de un mare nume din tehnologie si toate acestea ameninta viitorul companiei daca oamenii pierd controlul.  Ce urmari va avea acest lucru? Nu vor mai putea fi chiar asa de agresivi, chiar daca vor fi in continuare un competitor extrem de eficient. Nu vor mai putea forta lucrurile chiar asa de mult ca in trecut, insa e clar ca-si vor directiona resursele catre alte lucruri care-i vor face competitivi”, spune CEO-ul Mytaxi

Despre Daimler, Clever Taxi si mytaxi

Clever Taxi a fost lansata in 2010 de Mihai Rotaru si Alex Dumitru, functioneaza in 20 de orase importante din Romania, are peste 17.000 de soferi inregistrati si peste 600.000 de utilizatori pasageri. Din 2010, Clever Taxi a onorat mai mult de 40 milioane de curse pe teritoriul Romaniei, devenind cea mai mare aplicatie de e-hailing din tara.

Daimler a investit si in alte aplicatii mobile de transport, detinand si serviciul de car-sharing car2go, dar si aplicatia de rezervari RideScout LLC.

mytaxi, de trei ani parte a Daimler, este in plin program de extindere europeana. In iulie 2016 mytaxi a anuntat comasarea cu aplicatia Heilo, liderul de pe piata din Marea Britanie si Irlanda – un pas important pentru a deveni liderul pietei europene. In februarie 2017, mytaxi a anuntat achizitia a Taxibeat, liderul de pe piata din Grecia. Taxibeat va fi integrat in platforma mytaxi si va prelua imaginea mytaxi. CEO-ul mytaxi este fostul CEO-ul Hailo, Andrew Pinnington.

Lasa un comentariu