Pasionatii de automobile clasice si in special fanii Dacia pot admira la Iasi, sambata, in 17 iunie, mai multe exemplare aflate in stare ireprosabila – unele salvate de la casare prin Programul Rabla. Intalnirea Dacia Clasic din 2017 include si masini Dacia aduse din afara tarii, iar printre exponatele mai exotice se numara Dacia Estafette, Dacia 2000 si un Renault 12 din filme.
In 2017 are loc a IX-a editie a intalnirii anuale Dacia Clasic, de data aceasta in Iasi, masinile putand fi admirate intre 10:00 si 14:00 pe Pietonal Stefan cel Mare.
„Automobilele, majoritatea Dacia 1300 si 1100, au fost fabricate cu aproape o jumatate de secol in urma, insa sunt in stare perfecta de functionare si arata ca scoase din cutie: caroseria e stralucitoare, iar interiorul e impecabil”, spun organizatorii.
La editia din acest an exista si cateva surprize:
- Dacia D6 Estafette, expusa in premiera la o Intalnire Dacia Clasic. Este una dintre putinele astfel de exemplare inca pastrate in Romania. Au fost fabricate mai putin de 1000 de bucati, folosite doar de institutiile statului. Legenda spune ca Elena Ceausescu se temea ca, daca vor fi vandute populatiei, acestea vor ajunge un simbol al unei miscari hippy romanesti, intocmai cum s-a intamplat cu Volkswagen Transporter.
- Renault 12 USA, un frate geaman al Daciei 1300, adus tocmai din New York de proprietarul sau, Eduard Palaghita, la Intalnirea Dacia Clasic. Masina e deja cunoscuta in SUA si a aparut in serialul The Americans. A mai participat si la alte intalniri anuale Dacia Clasic tinute in Romania.
- Doua automobile cu volan pe dreapta, Dacia Denem (Dacia 1310 fabricata pentru export in Marea Britanie) si Renault-ul 12 al violonistului Remus Azoitei, una dintre cele mai frumoase masini istorice din Marea Britanie.
- Dacia 2000 „Tovarasa”, destinata cuplului Ceausescu si inaltilor demnitari. A fost fabricata in 1982 si are dotari premium pentru vremea aceea: cutie de viteze automata, aer conditionat, geamuri electrice si pilot automat cu comenzi pe volan.
- Dacia 1300 Taxi Columbia, vopsita in culorile taxiurilor din Columbia, parte dintr-un lot mic refuzat la export si vandut apoi pe piata interna.
In timpul evenimentului de la Iasi, proprietarii masinilor de colectie vor sta la dispozitia tuturor celor care vor sa afle cele mai frumoase povesti ale istoriei auto romanesti sau vor sa stie in detaliu ce presupune restaurarea unui automobil clasic.
Masinile Dacia se fabrica in Romania de 49 de ani. In 1968, pe portile Uzinei de Autoturisme Pitesti ieseau primele Dacia 1100, alintate acum de colectionari cu numele de „sutici”. Un an mai tarziu, in 1969, isi faceau aparitia primele Dacia 1300: berlina cu 4 usi, 54 CP si tractiune fata – era un automobil modern in Europa anilor 1970. Specificatiile tehnice ale Dacia 1300 pot fi consultate AICI.
Intalnirea Dacia Clasic isi propune sa popularizeze masinile clasice romanesti si sa ajute la pastrarea istoriei auto a Romaniei, noteaza organizatorii.
Sectie a Retromobil Club Romania, Dacia Clasic s-a infiintat in 2012 si reuneste pasionati de toate varstele ai masinilor care au marcat istoria tarii noastre si copilaria multora dintre noi. Dacia Clasic aduna proprietari ai modelelor 1100, 1300, 1310/1410, 1410 Sport, 500 „Lastun” precum si ai modelor rare ca Dacia D6 Estafette, 1301, 1302 si 2000.
Sectia Dacia Clasic a Retromobil Club Romania (RCR) are drept scop salvarea cat mai multor automobile produse in tara noastra.