Condusul autonom se bucura de atentie deosebita din partea producatorilor auto, a furnizorilor de componente si, nu in ultimul rand, din partea publicului. Iata, insa, cat de repede (sau de incet) ne indreptam catre o lume in care toate masinile vor avea functii penru condus autonom: un studiu Bosch arata 1 din 4 masini noi inmatriculate in Germania, la nivelul anului 2015, era echipata cu sistem de franare automata in caz de urgenta. Tehnologia are formularea AEB ca acronim international acceptat pentru a o descrie, asa cum, de-a lungul anilor, termeni precum ABS, ESC sau ESC au ajuns sa fie foarte cunoscuti.
Potrivit Bosch, sistemele de franare de urgenta pot ajuta la reducerea coliziunilor posterioare (cu daune) cu pana la 72%. Asta daca toate masinile ar fi echipate cu AEB.
Cele mai recente date disponibile arata ca 1 din 4 masini noi vandute in Germania, la nivelul anului 2015, erau echipate cu AEB.
Germania este, probabil, cel mai fericit exemplu, fiindca are cea mai mare piata auto din UE si un parc auto semnificativ mai nou decat in multe tari din Europa si din lume.
Un motiv pentru care popularitatea AEB a inceput sa creasca tine de planul de clasificare al Euro NCAP. Asadar, AEB este o tehnologie necesara pentru ca o masina sa primeasca 5 stele din 5 la testele Euro NCAP. Cu alte cuvinte, oricat de sigura este o masina, fara AEB nu mai poate lua 5 stele.
In egala masura, simpla prezenta a AEB in echiparea unei masini nu-i garanteaza acesteia ca va obtine 5 stele din 5.
In 2015, 32% dintre masinile noi inmatriculate in Olanda au fost dotate cu AEB, 30% in Belgia, 16% in Spania si 21% in Regatul Unit.
Tehnologia AEB se apropie de pragul de 20 de ani de la primele teste si masini lansate echipate cu asa ceva. In timp au existat imbunatatiri permanente. Sistemele AEB vor deveni o echipare obligatorie pentru toate masinile noi in 2022, asa cum este ABS astazi.
„Sistemele de asistenta pentru sofer castiga tot mai mult teren pe piata si pregatesc astfel terenul pentru condusul automatizat”, spune Dirk Hoheisel, membru al consiliului de administratie Bosch. „Cu cat sunt mai familiari soferii cu sistemele de asistenta pentru sofer, cu atat va fi mai mare acceptarea condusului automatizat”, a adaugat el.
La nivel mondial aproape 3.000 de ingineri Bosch lucreaza la dezvoltarea sistemelor de asistenta pentru sofer, precum si a condusului si a parcarii automatizate.
Datele prezentate in acest articol au la baza un studiul Bosch bazat pe statisticile din 2015 privind masinile nou inmatriculate. Bosch a utilizat date de la furnizorul de servicii IHS Markit Automotive si statisticile din 2015 ale autoritatii federale germane pentru transport auto privind masinile nou inmatriculate.
Pe aceasta baza au fost identificate cele mai importante modele de vehicule din fiecare segment. Folosind listele de caracteristici ale vehiculelor, acestea au fost examinate pentru a determina ce sisteme de asistenta pentru sofer au fost oferite pentru modele individuale.