Acasa Ford Tesla a ajuns sa valoreze mai mult decat Ford pe bursa – De ce suntem in fata unui moment istoric

Tesla a ajuns sa valoreze mai mult decat Ford pe bursa – De ce suntem in fata unui moment istoric

de Vlad Barza

Masina Tesla la incarcat (sursa - Tesla)

Desi a produs de aproape 100 de ori mai putin decat Ford anul trecut si desi este pe pierderi, Tesla Motors a ajuns sa valoreze mai mult decat Ford pe bursa. Momentul este simbolic: o companie de 13 ani vechime depaseste un simbol al industriei auto. Parerile sunt impartite: unii spun ca este o bula speculativa, iar altii, ca este un semn al uriaselor schimbari ce se petrec in industria auto sub presiunea companiilor de tehnologie.


Tesla a livrat anul trecut 76.000 de masini, iar Ford 6,7 milioane. Cu toate acestea, pe 3 aprilie la bursa de la New York capitalizarea de piata a Tesla a ajuns la aproape 49 miliarde dolari, in timp ce Ford este la 45,5 miliarde dolari.

Cifra de afaceri a Ford este de 20 de ori mai mare decat a companiei lui Elon Musk care a avut pierderi anul trecut, in timp ce Ford a avut profit de 10 miliarde dolari. De ce sta Tesla atat de bine? Pentru ca investitorii considera ca are un viitor stralucit, iar pentru ei perspectivele conteaza enorm.

Masinile Tesla sunt considerate cele mai „cool” masini electrice din piata si Tesla este o masina aspirationala, pentru multi fiind peste marcile germane premium. In plus, actiunile Ford sunt tratate precum actiunile unei companii industriale, in timp ce actiunile Tesla sunt tratate ca actiuni ale unei companii de tehnologie, iar aceste companii sunt considerate extrem de valoroase.

Mai mult, desi Elon Musk a lansat cu intarziere de doi ani SUV-ul Model X, iar masina Model 3 va ajunge la primii clienti la final de 2017, investitorii au mare incredere in planurile lui Musk si sunt convinsi ca va reusi sa faca profit cu Tesla si sa produca sute de mii de masini/an, mai ales dupa ce mega-fabrica de baterii va functiona la capacitate maxima dupa 2020.

Ca vot de incredere pentru Tesla, la final de martie gigantul online Tencent a anuntat ca a cumparat 5% din compania americana, pentru 1,7 miliarde dolari.

O parte dintre analisti spun ca Musk este inconjurat de un fel de „praf magic” care-i farmeca pe investitori. Acum trei-patru ani erau multi care spuneau ca Tesla se va prabusi sau macar ca va avea de suferit din cauza problemelor de calitate, insa in prezent compania o duce bine, raportand livrari cu 70% mai mari in primele trei luni, in timp ce Ford a avut o scadere a vanzarilor in martie.

Tesla Motors este respectata si fiindca a reusit sa „bata” la vanzarile de masini electrice majoritatea companiilor auto traditionale. Sunt piete unde Tesla Model S a fost cel mai vandut model 100% electric, iar asta nu este deloc usor pentru o companie care produce pe scara larga de numai cativa ani.

Pariul lui Musk este sa reuseasca sa produca anual 500.000 de masini electrice si sa reduca pretul modelelor cat de mult posibil. Pentru Model 3, Tesla a primit 400.000 de comezi, iar pretul de pornire este de 35.000 de dolari.

In orice caz, spune multe despre viitor faptul ca Ford, companie creata in 1903 si care a produs 6,7 milioane de masini anul trecut, a fost depasita in valoare de Tesla, care a produs de 90 de ori mai putine masini.

Insa este si un semn ca industria auto traditionala nu s-a adaptat vremurilor, dovada fiind si declaratia unui fost sef General Motors, celebru in industria auto: Bob Lutz.

Nu inteleg de ce oamenii inteligenti nu pricep ce se petrece. Tesla pierde bani la fiecare masina si acuza in mod continuu pierderi in exploatare dar, cu toate acestea, toata lumea vorbeste despre Tesla ca fiind constructorul cel mai miraculos din toate timpurile”, spune el, intr-un interviu pentru Los Angeles Times.

In Europa, Model X costa intre 99.000 si 159.000 euro, in timp ce Model S costa intre 80.000 si 154.000 euro.

Surse: Le Monde, BBC, Financial Times

15 comentarii

JohnnyBGood 4 aprilie 2017 - 11:55

Daca analizam strict din perspectiva unui investitor, foarte probabil ca actiunile Tesla sunt mai atractive decat actiunile Ford.
Un alt exemplu oarecum similar cu Tesla: Ferrari, cu o valoare de piata de cca. 14 miliarde de dolari, comparat cu Fiat-Chrysler – cca. 16 miliarde.
Istoria insa a consemnat numeroase cazuri de companii care la un moment dat aveau cam aceeasi valoare de piata cu concurenti mult mai mari, numai ca dupa ceva vreme sa dispara, falite sau cumparate la preturi modice.

Din punct de vedere al pietei auto, insa, lucrurile stau altfel decat la bursa.
Imaginati-va care ar fi impactul pe piata auto daca Ford si Fiat-Chrysler ar disparea, in comparatie cu disparitia Tesla + Ferrari.

Reply
pehash 4 aprilie 2017 - 14:57

Cred ca depinde foarte mult de tipul de investitor. Chiar daca actiunile Tesla cresc, valoarea investitiei se materializeaza doar cand le vinzi, cu conditia ca pretul sa ramana suficient de ridicat la momentul vanzarii ca eficienta investitiei sa acopere si lipsa dividendelor. Poate ca actiunile Ford nu valoreaza atat de mult, dar Ford plateste dividende substantiale actionarilor.
In plus, exista riscul de diluare a valorii investitiei daca Tesla va avea nevoie sa atraga capital suplimentar, ceea ce s-a mai intamplat in trecut.
Exemplu practic – cine a cumparat actiuni Tesla in septembrie 2014 a "castigat" pana acum doar 19 dolari pe actiune, adica ~7% in 3 ani sau un randament anual de numai 2.5%. Desi in acest interval actiunile Ford au scazut, randamentul dividendelor a fost peste 5%.

Reply
Mihai 4 aprilie 2017 - 15:56

Pana una alta 2016 a fost pentru Ferrari cel mai profitabil an din istorie, practic recorduri pe linie. E mare diferenta fata de Tesla desi pretul actiunilor e umflat si la ei. Grupul FCA are profit de 3-4 ori mai mare dar valoreaza cam tot pe acolo diferenta o face brand-ul.

Reply
Pops 4 aprilie 2017 - 12:43

Sa speram ca va lua avant tehnologia electrica si ca se vor inchide cat mai multe din firmele auto conventionale, care de mai bine de 100ani freaca menta isi bat joc de clienti cu aceeasi tehnologie invechita. Interesant ca si clientii vor sa fie bataie de joc, sunt dispusi sa plateasca averi pt. niste carute invechite si au impresia ca tehnologie inseamna adaugarea unei tablete de 5$ in bord si cativa senzori in motor.

Reply
ramanescris 4 aprilie 2017 - 14:56

Am impresia ca traiesti in alta lume… mai intereseaza-te de tehnologiile descoperite/imprementate de FORD.. care ani la rand ia premiul de motorul anului cu EcoBoost.. un motor mic cu consum redus si putere decenta.

Reply
GAspar 4 aprilie 2017 - 12:54

Impactul pe piata al disparitiei Ford sau Chrysler ar fi zero, lumea nici nu ar stii ca a disparut. Pe cand daca dispare Tesla, e ca si cand moare viitorul, impactul va fi devastator, pentru IT, pentru trendul viitor pentru combustibilii fosili, preturile hidrocarburilor ar urca pana la cer, intr-un cuvant , groaznic.

Reply
gica_contra 4 aprilie 2017 - 20:47

Lumea nici nu stie ca Tesla exista. 99% din populatia lumii crede ca Tesla ar putea fi niste tancuri rusesti care "dau" cu curent. Despre ce vorbim?

Reply
Catalin 4 aprilie 2017 - 13:35

Totul este speculatie pe bursa, nu are legatura cu valoarea reala a companiei respective.
Ford poate investi lejer profitul pe un an si scoate o masina electrica superioara tesla.
Tesla este si multa reclama, sunt masini electrice mai performante dar care nu au aceeasi promovare

Reply
Marius 4 aprilie 2017 - 15:28

O fi si speculatie pe bursa, ca pentru oricare alta actiune. O fi si reclama, ca e nevoie si de reclama si de un "know-how" de vanzare a unui produs. Desi reclama asta se cam confirma in momentul in care conduci o Tesla 😉 (e absolut extraordinara senzatia!)..

Unde nu sunt de acord e faptul ca Ford ar putea sa produca asa usor o masina electrica (de fapt, ce inseamna masina electrica superioara?), care e alta mancare de peste decat o masina traditionala cu motor cu combustie interna.

Cu atat mai bine sa fie si alte masini cu motor electric pe piata (daca aveti exemple Catalin de asa ceva, care ar fi si mai performante, va rog sa fiti mai precis 😉 ).

Reply
Mihai 4 aprilie 2017 - 16:32

E mult mai simplu sa faci o masina scumpa pentru cei cu bani decat una de serie mare adresata maselor largi. Cand va iesi profit din asta vor iesi la rampa si marii producatori. Pana atunci ei scot cat mai mult din vechea tehnologie si fac profit.

Reply
DanS 4 aprilie 2017 - 16:44

Tesla are o asemenea valoare de piata deoarece, ca intr-o pandemie, reprezinta "pacientul zero". In cazul de fata, Tesla deschide un drum care poate sa duca catre o schimbare fundamentala a modului cum specia umana produce si consuma energie.

Increderea investitorilor in Tesla vine din faptul ca Elon, prin carisma lui, prin modul cum stie sa conduca si curajul cu care abordeaza probleme stringente ale planetei, avansand solutii anti-sistem, este un factor catalitic care genereaza o reactie in lant care va schimba valorile societatii si are potentialul sa imbunatateasca viata prin eliminarea unei surse semnificative de poluare, i.e., combustibili fosili arsi pentru incalzirea caselor si pentru masini ICE.

Detractorii, cei care sint short pe actiunile TESLA, fie sint blocati in analiza fundamentala a companiei, fie au intentia de a profita de caderea "inevitabvila" a companiei fie refuza sa accepte ca era comnbustibililor fosili trebuie sa apuna, deoarece intr-un secol de utilizare au produs enorm de mult rau planetei.

Dar directia este cat se poate de clara si este data de Elon. Tesla, SolarCity, SpaceX, HyperLoop, NeuraLink, toate coroborate descriu o viziune mai larga decat orice se intampla in acest moment pe aceasta planeta.

Apropo, sint investitor Tesla din 2012 si am de gand sa tin actiunile inca cativa ani cu speranta ca profitul imi va permite sa achizitionez tehnologiile pe care Tesla + SolarCity le produc.

Reply
Nautilus 5 aprilie 2017 - 23:44

Aşa dor îmi era în 2017 de limbajul lui Alexandru Mironov din 1987…

Reply
zuzu 6 aprilie 2017 - 14:16

Renuntați să mai vorbiți de combustibili fosili de parcă spuneți,,rahat"! Bateriile, circuitele și toate visurile lui extrem de scumpe le scoate baba Ianca de sub fustă? Să vedem de unde scoate aceste metale rare necesare viselor lui mărețe și la ce costuri. Pt. 100.000 de mașini or fi resurse, dar să îi văd când se vor cere pt 20 de milioane anual.
Tesla deocamdată cheltuie bani și nu are profit deloc. Când se vor gasi variante de producere a bateriilor la scară globală celelalte firme vor investi în acest sector. Nu mai zic de lipsa unui curent stabil în peste 70% din populația lumii.

Reply
Nautilus 6 aprilie 2017 - 16:22

Motto: Nu banii sunt importanți, ci lipsa lor.

Combustibilii fosili, luați ca atare, nu sunt un rahat.

În schimb, normele Euro, sancțiunile pentru viteză, ridicarea hingherească a mașinilor, circulația cu numere pare și impare, abțibildurile colorate în parbriz, căderea la ITP, hoțiile la asigurare, radarele ascunse în boscheți, impozitele diferențiate sunt niște rahaturi.

Atât de mari de parcă ar fi dat brusc o epidemie de dizenterie în populație, se distribuie Ciocolax gratuit, Poliția Rutieră se hrănește cu iaurt și prune, iar la robinet curge bere trezită.

Reply
DanS 6 aprilie 2017 - 17:07

De fapt, combustibilii fosili sint un mare rahat. Ne distrugem eco sfera cu defrisari iresponsabile, productie de CO2 fara limita, poluare din neglijenta sau nepasare. Energia solara este raspunsul corect pentru aceasta situatie si cineva trebuie sa aiba curajul sa dezvolte tehnologia ca sa poata sa depaseasca statutul de nisa abordabila doar de cei bogati.

Reply

Lasa un comentariu