Acasa Dacia Motorul TCe 90 a ajuns la un milion de unitati produse in Romania

Motorul TCe 90 a ajuns la un milion de unitati produse in Romania

de Adrian Mitrea

Motorul pe benzina TCe 90 (sursa - Renault)

Motorul Aliantei Renault-Nissan TCe 90 – turbo, pe benzina, 3 cilindri, 0,9 litri – a ajuns la pragul de un milion de unitati fabricate in Romania. Circa 80% dintre aceste motoare au mers la export, el fiind montat atat pe gama Dacia (Logan, Logan MCV, Sandero, Sandero Stepway), cat si pe gama Renault (Clio IV, Twingo). Acest propulsor echipeaza si modele smart si Nissan, insa furnizat de uzina Valladolid din Spania.

Uzina Mecanica si Sasiuri Dacia din Mioveni este prima uzina a Grupului Renault, la nivel mondial, care a produs acest motor, din iulie 2012. A fost un proiect important alocat Romaniei la acea vreme. Odata cu acesta, Uzina Mecanica si Sasiuri a devenit furnizor pentru alte uzine ale Grupului Renault si ale Aliantei Renault-Nissan in intreaga lume.

Circa 80% din aceasta productie de un milion de motoare a mers la export.

In ceea ce priveste piata din Romania, circa 2.300 de clienti au cumparat masini Dacia cu aceasta motorizare in 2016 (circa 8% din totalul vanzarilor locale).

Mare parte dintre piesele care il compun (carterul de distributie, semela, capacul chiulasa, carterul cilindri, capacul palier, volanta si arborele cotit) sunt fabricate in uzina din Romania in care lucreaza 3.700 angajati.

Introducerea in fabricatie a motorului TCe 90, in urma cu aproximativ cinci ani, s-a realizat in stransa legatura cu activitatea de inginerie, derulata prin Renault Technologie Roumanie (RTR). Astfel, proiectul noului motor la acea vreme a cuprins perimetre diverse de activitati (turnatoria aluminiu, uzinajul carterelor cilindri si asamblarea motorului). Circa 100 de ingineri au contribuit in toate fazele proiectului (pre-proiect, industrializare si demaraj serie), la componenta esentiala de inginerie a acestui motor.

Aproximativ 90% din ceea ce presupune ingineria mecanica a fost realizata in Romania.

In prezent, capacitatea instalata de productie este de 450.000 de unitati/an.

Propulsorul TCe 90 (898 cmc) cantareste cu 15 kg mai putin decat un motor natural aspirat de putere echivalenta.

Iata acest motor in actiune, in clipul de mai jos, pe un model Dacia Sandero.

Constructor de automobile din anul 1898, Grupul Renault este prezent in 127 de tari si a vandut aproximativ 3,2 milioane de vehicule in 2016. In Romania, Grupul Renault reuneste toate competentele necesare conceperii, dezvoltarii si industrializarii unui vehicul: studii client, design, inginerie, fabricatie si logistica, vanzare, servicii de business si finantare.

In Romania Grupul Renault are circa 16.700 angajati.

In ceea ce priveste Uzina Mecanica si Sasiuri Dacia, aceasta este cea mai complexa uzina a Grupului Renault, la nivel mondial, in ceea ce priveste procesele si activitatile – inglobeaza o diversitate de tehnologii de fabricatie. In cele patru departamente ale uzinei sunt produse piesele brute din aluminiu, se asambleaza motoarele si cutiile de viteze, se monteaza puntile fata si spate, osiile si cadrele GMP (grup moto propulsor) pentru vehiculele din gama Dacia, Renault si Nissan, asamblate la Mioveni si in alte uzine din lume.

Uzina foloseste sistemul de productie comun uzinelor din cadrul Aliantei Renault-Nissan, Alliance Production Way (APW). In 2016, uzina a produs in total 448.586 motoare (inclusiv K7), 530.493 de cutii de viteze si 859.000 de sasiuri.

4 comentarii

Ionel 17 martie 2017 - 12:51

Ce reprezinta semela?

Reply
f3k3t3 18 martie 2017 - 10:03

Hai sa fac un pic de antireclama… Cica Renault ar pacali de vreo 25 de ani testele:
http://www.spiegel.de/auto/aktuell/renault-soll-b

Reply
Marius Stana 18 martie 2017 - 10:42

Care-i puterea motorului? Intr-a 5-a la 5000 rot/min doar 150 km/h ?!

Reply
Adrian Mitrea 23 martie 2017 - 15:18

Salut, Ionel,

Am intrebat la producator si am primit acest raspuns:

"Semela este o piesa din aluminiu, cu o greutate de circa 5 kg. Pe motorul TCe 90 se monteaza sub carterul cilindri si are montata o pompa de ulei pentru recircularea uleiului in motor. Deci are o functie dubla, una de tip baie de ulei, inchide motorul in partea de jos si a doua de a asigura circuitul de ungere."

Reply

Lasa un comentariu