Acasa Citroen PSA Peugeot Citroen a ajuns la un acord pentru a cumpara Opel. Anuntul va fi facut luni – Reuters

PSA Peugeot Citroen a ajuns la un acord pentru a cumpara Opel. Anuntul va fi facut luni – Reuters

de Vlad Barza

Sediul Opel (sursa - General Motors)
Sediul Opel (sursa - General Motors)

Grupul francez PSA Peugeot-Citroen a ajuns la o intelegere pentru a cumpara divizia Opel a General Motors, sustin doua surse citate de Reuters. Consiliul de conducere al PSA si-a dat aprobarea vineri, iar anuntul oficial va fi facut luni.


Cele doua grupuri au confirmat luna trecuta ca sunt in discutii pentru o posibila tranzactie si de atunci s-a vorbit mult despre pericolul ca francezii sa reduca puternic efectivele Opel, marca ce nu a mai obtinut profit de acum 16 ani.

Discutiile s-au lovit de neintelegeri pe mai multe subiecte, cum ar fi fondurile de pensii de la Opel sau cerinta General Motors ca Opel sa nu faca concurenta marcii Chevrolet pe piate unde aceasta este puternica, cum ar fi China.

Cele doua grupuri au impreuna 16% din piata auto europeana, doar Volkswagen Group avand mai mult (24%). In noua companie, PSA Peugeot Citroen ar detine probabil controlul, dat fiind ca are operatiuni europene mai mari decat Opel (francezii au 9,5% din piata, iar germanii au 6,7%).

Opel, divizie europeana a General Motors, a fost la un pas de a fi vanduta sau inchisa in 2009, cand GM a intrat in procedura de faliment in SUA. Grupul a pastrat insa Opel si importanta diviziei a crescut dupa ce GM a decis sa scoata Chevrolet de pe piata europeana, in 2015. Opel este pe pierdere de cativa ani, anul trecut avand pierderi de 257 milioane dolari, fata de 813 milioane dolari in 2015.

Cele doua grupuri auto au si productie in comun, iar in 2013 au discutat pentru a face un parteneriat extins, care insa nu s-a concretizat decat prin vanzarea a 7% din actiunile GM catre PSA.

PSA a avut mari probleme financiare si a fost salvata in 2014 de statul francez si de chinezii de la Dongfeng, care detin 14% din actiuni fiecare. De cand este condus de Carlos Tavares grupul merge mult mai bine fiindca s-a concentrat pe modelele profitabile.

Opel este parte a General Motors din 1929, insa in ultimii 16 ani nu a obtinut profit, iar divizia europeana a GM, care cuprinde si marca Vauxhall, a avut pierderi cumulate de 8 miliarde dolari din 2010 pana in prezent. Desi GM a avut profit record de 12 miliarde dolari in lume anul trecut, in Europa pierderile au fost de peste 250 milioane dolari, iar in America de Nord profitul a fost de peste 9 miliarde dolari.

PSA Peugeot Citroen a fost „pe marginea prapastiei” in 2014 cand a fost salvata de statul francez si de chinezii de la Dongfeng. A fost adus la conducere si Carlos Tavares, silit sa plece de la Renault in urma unui urias scandal, acesta reusind sa taie din cheltuieli si sa eficientizeze multe dintre operatiunile PSA.

Anuntul legat de posibila preluare a Opel de catre PSA a ingrijorat multa lume, mai ales in Germania unde marea teama este ca vor urma concedieri semnificative, stiut fiind faptul ca in general, dupa o preluare urmeaza reduceri de personal la compania achizitionata.

Opel are in Europa 38.000 de angajati, dintre care jumatate in Germania unde concedierile reprezinta un subiect social extrem de sensibil datorita fortei sindicatelor. GM are uzine si in Spania, Ungaria si Polonia, insa desi capacitatea totala de productie este de 1,6 milioane unitati.an, vanzarile au fost de sub un milion anul trecut, cu 20% mai putin decat inaintea crizei.

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Notifica-ma despre
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments