Acasa Citroen ANALIZA: Posibila preluare a Opel de catre Peugeot Citroen – Cine castiga, cine pierde, cine se enerveaza

ANALIZA: Posibila preluare a Opel de catre Peugeot Citroen – Cine castiga, cine pierde, cine se enerveaza

de Vlad Barza

Peugeot 2008 (sursa - PSA)

Discutiile dintre General Motors (GM) si PSA Peugeot Citroen sunt intr-o faza avansata si pare sa fie aproape momentul anuntului unei tranzactii istorice. GM scapa de una dintre diviziile care au pierdut enorm de multi bani, insa aproape ca iese din piata europeana, iar PSA are sanse mari de crestere, insa este criticata de cei care se tem ca vor urma concedieri masive la uzinele Opel. Intra in articol pentru a citi ce implicatii are tranzactia asupra celor doua companii si a industriei auto europene.

Opel este parte a General Motors din 1929, insa in ultimii 16 ani nu a obtinut profit, iar divizia europeana a GM, care cuprinde si marca Vauxhall, a avut pierderi cumulate de 8 miliarde dolari din 2010 pana in prezent. Desi GM a avut profit record de 12 miliarde dolari in lume anul trecut, in Europa pierderile au fost de peste 250 milioane dolari, iar in America de Nord profitul a fost de peste 9 miliarde dolari.

PSA Peugeot Citroen a fost „pe marginea prapastiei” in 2014 cand a fost salvata de statul francez si de chinezii de la Dongfeng. A fost adus la conducere si Carlos Tavares, silit sa plece de la Renault in urma unui urias scandal, acesta reusind sa taie din cheltuieli si sa eficientizeze multe dintre operatiunile PSA.

Anuntul legat de posibila preluare a Opel de catre PSA a ingrijorat multa lume, mai ales in Germania unde marea teama este ca vor urma concedieri semnificative, stiut fiind faptul ca in general, dupa o preluare urmeaza reduceri de personal la compania achizitionata.

Opel are in Europa 38.000 de angajati, dintre care jumatate in Germania unde concedierile reprezinta un subiect social extrem de sensibil datorita fortei sindicatelor. GM are uzine si in Spania, Ungaria si Polonia, insa desi capacitatea totala de productie este de 1,6 milioane unitati.an, vanzarile au fost de sub un milion anul trecut, cu 20% mai putin decat inaintea crizei.

Brigitte Zypries, ministrul german al economiei, spune ca GM poarta responsabilitatea pentru viitorul uzinelor germane si a adaugat ca este inacceptabil faptul ca GM a purtat discutii pe tema vanzarii Opel fara a discuta mai intai cu sindicatele germane si cu autoritatile din landul Hesse. Opel are trei uzine in Germania si locurile de munca de la ele vor deveni tema de campanie pentru alegerile parlamentare din toamna.

PSA si-a revenit financiar sub conducerea „cost killer-ului” Tavares, dar Grupul a pierdut foarte mult cota de piata in sase ani, de la 13%, la sub 10% in Europa. Impreuna cu Opel, PSA ar ajunge sa detina 16% din piata europeana si sa vanda anual 2,5 milioane unitati, ceea ce ar duce Grupul pe locul al doilea, dupa Volkswagen Group (3,5 milioane masini), dar inainte de Renault (1,5 milioane masini).

CEO-ul GM, Mary Barra, este impreuna cu presedintele GM, Dan Ammann, la sediul Opel din Russelsheim unde discuta cu sefii marcii. Sindicalistii au fost luati prin suprindere de anuntul legat de discutiile purtate cu francezii si este de inteles ca sunt mari ingrijorari legate de viitorul locurilor de munca.

De cealalta parte, la PSA nu sunt ingrijorari legate de concedieri fiindca s-a incheiat un acord ferm in Franta pentru garantarea locurilor de munca, statul avand un puternic cuvant de spus.

Si in Marea Britanie, unde GM detine marca Vauxhall si are 4.500 de angajati, ingrijorarile sunt la ordinea zilei fiindca toti se intreaba care va fi viitorul celor doua uzine GM-Vauxhall. Dat fiind ca vine Brexit-ul, si mai mult ca sigur ca exporturile din UK vor fi supuse unor taxe mai mari, toata lumea se intreaba daca nu va fi nevoie si de o reducere a efectivelor.

PSA va castiga unitatile de inginerie si cercetare ale Opel in Germania, faimoase in intreaga industrie auto. Viitorul Opel in cadrul PSA Peugeot Citroen va depinde mult de cum vor decurge negocierile dintre cele doua companii. Pentru PSA nu va fi usor sa integreze o a treia marca de volum in Grup si marea intrebare este daca Opel se va putea dezvolta mai departe sau PSA a vrut sa-si elimine un concurent.

O problema a PSA nu va fi insa rezolvata de fuziune: dependenta fata de piata europeana.

Surse: Reuters, Bloomberg, Financial Times, Irish Times

comenteaza si pe gmclub

Lasa un comentariu