Acasa Audi Angajatii Audi din Ungaria se pregatesc de o noua greva. Si tara vecina are mari probleme cu forta de munca in domeniul auto

Angajatii Audi din Ungaria se pregatesc de o noua greva. Si tara vecina are mari probleme cu forta de munca in domeniul auto

de Vlad Barza

Audi A3 Cabriolet (sursa - Audi)

Angajatii Audi din Vestul Ungariei pregatesc noi proteste, la nici doua luni dupa ce au obtinut promisiuunea unei cresteri salariale care, insa, nu ii multumeste nici pe departe. Dupa ce ani buni grevele au fost extrem de rare in sectorul auto ungar – in care lucreaza 100.000 de oameni – lucrurile sunt pe cale sa se schimbe. Multi angajati au plecat in Europa de Vest, dar si in Cehia si Slovacia, iar companiile auto spun ca le este tot mai greu sa gaseasca oameni, la fel cum se intampla si in Vestul tarii noastre.

Audi a inceput sa investeasca acum 23 de ani in Ungaria, are peste 11.000 de angajati si a produs un milion de masini. Extrem de importanta este si productia de motoare, care se cifreaza la aproximativ doua milioane de unitati/an.

Audi a investit 8,5 miliarde euro la Gyor, nu departe de granita cu Austria, iar investitiile continua inca, mai ales ca din 2018 va fi produs acolo si SUV-ul Q3. Insa au aparut problemele fiindca anul trecut productia de motoare a scazut cu 95.000 de unitati, spre 1,92 milioane, in timp ce productia auto a scazut cu 37.000 unitati, pana la 122.000 masini A3 si TT.

Inca de la inceput de 2016 angajatii Audi si-au spus nemultumirile si au cerut cresteri de salarii. Au obtinut o crestere de 10% a salariului de baza, gradual, timp de doi ani, dar angajatii considera inacceptabila solutia, mai ales ca se dorea si un bonus de 100.000 de forinti (322 euro) care nu a fost insa agreat de patronat.

In sectorul auto maghiar salariul lunar mediu brut era de 284.000 forinti (914 euro) in 2015, peste media nationala de 247.000 forinti (795 euro).

Directori de la Audi Ungaria, dar si de la Mercedes-Benz (care a anuntat in 2016 noi planuri de extindere in tara vecina), au spus ca sunt mari probleme cu forta de munca, dupa ce ani de zile oamenii au migrat catre Europa de Vest, dar si catre tari din Europa Centrala, precum Slovacia, Cehia si Polonia.

In sectorul auto din Ungaria lucreaza 100.000 de oameni, iar masinile si componentele reprezinta o zecime din exporturile tarii. Marile companii au dificultati nu doar in a a gasi oameni calificati, ci si in a gasi oameni pentru pozitii „entry”, de operatori.

Mercedes-Benz va mai angaja 2.500 de oameni in Ungaria in urmatorii ani, astfel ca presiunea va fi uriasa intr-o piata unde deja se gasesc greu oameni. Pentru a oferi motivatie angajatilor compania germana a investit in educatie la nivel local, creand de exemplu gradinite, iar pentru o parte dintre angajatii care nu stateau aproape de uzina compania plateste chiria.

Marea frica a sefilor acestor multinationale auto este ca se va ajunge intr-o spirala a cresterilor de salarii care va afecta competitivitatea companiilor si, evident, profitabilitatea.

Ca exemplu, la Gyor viata este in medie cu 10-15% mai ieftina decat la Budapesta si foarte apropiata ca si costuri de Bucuresti, arata comparatoarele Numbeo.

Surse: Reuters, Budapest Business Journal, Automotive News

Lasa un comentariu