In 2008 cand Obama si-a inceput primul mandat, industria auto era „pe butuci” si zeci de mii de oameni erau concediati. Acum vanzarile de masini sunt la un nivel record si marile companii auto americane investesc serios. Insa nu o fac doar in SUA, ci si in Mexic, iar de aceasta realitate a profitat Donald Trump. Magnatul a castigat alegerile si in statele unde industria auto este puternica, desi Obama avertizase ca lui Trump nu ii pasa de muncitori. De ce a avut Trump succes in „bastioanele” industriei auto puteti citi mai jos.
In state precum Michigan, Ohio si Indiana, cu o importanta industrie auto, Trump a castigat. De ce? Ura si resentimentele sunt factori importanti. In 2009 General Motors si Chrysler au fost salvate de Guvern de la faliment, insa ca parte a intelegerii au renuntat la o buna parte din efective.
Industria auto o ducea rau atunci, insa acum lucrurile s-au schimbat si gigantii auto americani au facut angajari in SUA, dar nu la nivelul de dinainte de criza. In 2010 erau sub 650.000 de angajati in productie, iar in prezent s-a ajuns la peste 900.000, departe de recordul din 2000: 1,3 milioane de persoane.
Pe de alta parte, Mexicul devine o destinatie tot mai interesanta si multi producatori auto mari deschid uzine acolo, cel mai recent exemplu fiind Ford care va angaja 2.800 de oameni, spre supararea angajatilor din Michigan care sperau ca extinderea se va face in statul lor.
Insa in ciuda celor sustinute de Trump, nu americanii sunt cei mai mari investitori din industria auto mexicana, ci companii din Asia si Europa, cum ar fi Nissan, Audi si Kia. Companiile aleg Mexicul datorita tratatelor favorabile de liber-schimb si salariilor care in destule cazuri sunt de cel putin 4-5 ori mai mici decat in SUA.
Angajatii americani nu au uitat de taierile din 2009, iar Trump a profitat de starea de fapt si a marsat pe promisiunea introducerii unor taxe uriase de 35% pe importurile din Mexic. „Let’s make America great again” a tot repetat Trump, promitand ca va readuce in SUA job-urile duse de marile companii in alte tari, in special Mexic.
Trump a stiut sa canalizeze amaraciunile fostilor angajati din industria auto, oameni care aveau privilegii si erau bine platiti inainte de criza si care si-au vazut apoi nivelul de trai scazand vertiginos. UAW, cel mai mare sindicat, nu a putut convinge membrii ca Trump nu va putea „repatria” mii de job-uri din Mexic, ia rezultate se vad acum.
Si presedintele Obama a incercat sa convinga alegatorii din Michigan ca lui Trump nu ii pasa de soarta muncitorilor si ca nici nu stie mare lucru despre oamenii de rand.
„in cei 70 de ani pe acest pamant, Donald nu a aratat ca i-ar pasa de oamenii care muncesc si nici nu cred ca ii cunoaste, in afara de oamenii care fac curat in hotelurile lui sau pe terenurile sale de golf”, spunea Obama. „Nu i-a pasat in trecut de oamenii muncitori si nu ii va pasa nici de acum incolo”.
In industria auto din SUA lucreaza in total 2,9 milioane de oameni, din care doua milioane la dealeri si 900.000 in productie. In cel mai slab an, 2010. erau in total sub 2,3 milioane, cu 700.000 mai putin decat in 2008.
In Mexic productia auto a depasit 3,5 milioane unitati anul trecut, cu 50% mai mult decat acum cinci ani.
Sursa: Automotive News