O parte dintre companiile care produc automobile si componente in Marea Britanie isi vor muta operatiunile in Europa Centrala si de Sud-Est daca in urma Brexit-ului, Regatul Unit va pierde accesul la piata comuna, avertizeaza seful Asociatiei Industriei Auto Germane. Matthias Wissmann da ca exemplu de succes doua tari din regiune – Slovacia si Polonia – si spune ca Marea Britanie ar putea avea soarta dramatica a Italiei, a carei productie auto este de patru ori mai mica decat acum doua decenii. Polonia si Slovacia au castigat recent investitii auto uriase, lasand cu mult in urma Romania.
Companiile auto din Marea Britanie sunt extrem de ingrijorate de Brexit si de ce se va intampla dupa. In industria auto lucreaza peste 100.000 de oameni in Regatul Unit, cea mai mare investitie fiind cea realizata de Nissan in Sunderland.
Daca marile tari europene nu vor fi de acord sa semneze cu Regatul Unit tratate de liber-schimb si daca nu vor include Regatul in piata comuna, exporturile tuturor companiilor britanice vor fi mai scumpe, din cauza taxelor.
Sefii companiilor auto se intreaba in ce conditii se va incheia Brexit-ul si ce se va intampla daca va fi unul dur, asta insemnand ca negocierile vor esua, iar UK se va gasi in afara pietei comune.
Matthias Wissmann, seful cele mai importante asociatii auto germane – VDA – lanseaza un avertisment fara precedent: daca se va petrece un Brexit dur, o parte dintre companiile auto din Marea Britanie isi vor muta operatiunile in Europa Centrala si de Est, mai ales ca multe dintre companii deja au operatiuni in regiune (Renault-Nissan, Toyota, General Motors si Jaguar Land-Rover – care construieste o uzina in Slovacia).
Wissmann spune, citat de Financial Times, ca Marea Britanie risca sa aiba soarta Italiei, tara a carei industrie auto a scazut de la 2 milioane masini/an acum doua decenii, la 500.000 in prezent. Oficialul german spune ca, din contra, alte tari din Europa Centrala au crescut imens, dand ca exemplu Polonia si mai ales Slovacia, care in doua decenii a ajuns de la productie aproape zero, la un milion de unitati/an. „Daca Regatul Unit nu vrea sa aiba soarta Italiei, trebuie sa aiba grija sa mentina accesul complet la piata comuna”, spune Wissmann.
In Slovacia se produceau 126.000 de masini in 1999, iar acum sunt de opt ori mai multe, in timp ce in Polonia productia a crescut cu aproape 100.000 de unitati, catre 660.000 de unitati. In Romania productia a crescut de la 106.000 unitati in 1999, la 386.000 anul trecut.
Producatorii auto gernani au exportat anul trecut 810.000 de masini in Regatul Unit, mai multe decat in orice alta tara. In Marea Britanie BMW detine uzina Mini care produce peste 200.000 de masini/an si are 8.000 de angajati. Nu este de mirare ca germanii sunt ingrijorati si dau avertismente: 18% dintre masinile produse in Germania au fost exportate anul trecut in UK.
Carlos Ghosn, seful Renault-Nissan, spunea in septembrie ca grupul nu va mai investi in Marea Britanie daca nu va primi de la guvern compensatii care sa contrabalanseze cresterea taxelor de export. Votul de la Sunderland, unde Nissan are 6.700 de angajati, a uimit multa lume fiindca 61% dintre locuitori votasera pentru iesirea din UE, desi Nissan a explicat indelung ca un vot pro-Brexit va avea efecte negative asupra orasului.
Cativa ministrii din UK au speculat pe tema unor intelegeri la nivel de sector industrial care ar putea sa tina Regatul in piata comuna doar pe anumite tipuri de produse, inclusiv masini, asigurand un regim preferential al comertului. Insa multe voci de pe continent incurajeaza companiile sa nu faca aceste compromisuri si sa nu accepte intelegerile.
Anul trecut in Regatul Unit s-au produs 1,7 milioane automobile, iar veniturile totale ale industriei auto au fost de 71 miliarde lire.
Surse: Financial Times, Automotive News