Mercedes-Benz Clasa E a ajuns la a cincea generatie, iar standardele pe care le impune cea mai importanta aparitie in gama Mercedes-Benz in anul 2016 sunt absolut impresionante, fie ca vorbim despre calitatea materialelor, executie si gama complet noua de motorizari. Desigur, Clasa E nu este inca o masina perfecta, iar despre calitatile si defectele sale va povestesc mai jos.
Din toate punctele de vedere Mercedes-Benz Clasa E este spectaculoasa, mai ales in versiunea cu interior Designo. Configurata cu atentie, Clasa E este o masina coerenta, in care atentia la detalii este remarcabila, iar nivelul de eleganta foarte ridicat. Rezumand cumva intreaga experienta, Clasa E este genul de masina care te face sa fii tu insuti o persoana mai buna, sa fii mai elegant si mai gentil.
E ca si cum ai avea alaturi de tine o femeie foarte frumoasa si foarte bine educata. Te „forteaza” sa scoti ce ai mai bun din tine.
Confortul acustic este deosebit in aceasta masina, e foarte liniste. Versiunea din imagini are inclusiv geamuri duble laminate, care contribuie foarte mult la ceea ce inseamna silentiozitate si confort termic.
De asemenea, tot ce inseamna vibratii de la trenul de rulare, motor sau cutie de viteze – totul este la un nivel foarte, foarte redus. Experienta de a conduce aceasta masina este foarte, foarte fina. Ceea ce nu insemna ca noul Mercedes-Benz Clasa E nu poate sa mearga si tare. Dimpotriva, chiar e o masina care surprinde prin cat de dinamica poate sa fie, indiferent de motorizare.
Varianta testata este cea care dispune de bord digital integral (pentru sofer), la care se adauga o tableta multimedia centrala. Practic sunt doua tablete foarte mari, alaturate. Exista si o varianta cu instrumente de bord traditionale, clasice, pe care o prefer deoarece ai mai mult volum, mai multe forme pe care ochii pot sa ti se joace. Dar viitorul apartine ecranelor, iar pentru o masina cu bord digital Clasa E afiseaza informatiile foarte frumos. Mai bine de atat nu cred ca poti sa gasesti in industria auto. Este un instrumentar de bord comparabil cu ceea ce intalnesti in Tesla Model S. In niciun alt model nu am vazut o calitate grafica atat de ridicata.
Exista trei variante de instrumente de bord virtuale dintre care poti alege: Sport, Classic si Progresive. Toate sunt interesante, frumoase, iar faptul ca ai de unde alege, iarasi, este un plus.
Dupa cum este deja evident, Mercedes-Benz a decis sa se joace foarte mult cu tehnologia din aceasta masina. Luam exemplu, sistemul audio. Cand il pornesti, tweeter-ele din fata se invart. Se deschid prin invartire. Este un spectacol vizual remarcabil. De asemenea, sunt inconjurate de lumina. Lumina ambientala este prezenta si in usi si pe bord. Fata de alte sisteme de iluminare ambientala, care se vad doar noaptea, la Clasa E se poate observa inclusiv pe timp de zi, indiferent ce culoare alegi. Sunt 64 de culori in total. E imposibil sa nu-ti gasesti ambianta potrivita in masina. E mai mult decat iluminare ambientala in aceasta masina, e de fapt un fel de cromoterapie.
Varianta testata cel mai mult are indicativ de motorizare E 220d, deci un motor turbo diesel de 2 litri care livreaza 194 Cai Putere (CP) si 400 Newton-metru (Nm) cuplu maxim. E o motorizare noua. Este pentru prima data cand Mercedes-Benz aduce motorizarile sale de aproximativ 2 litri la fix 2 litri sau putin mai jos de 2 litri pentru a avea o taxare mai avantajoasa in anumite tari, inclusiv la noi in Romania.
Aceasta motorizare noua se comporta peste asteptari ca rafinament si consum de carburant. O medie de 6,8 l/100 km pe 60 km parcursi in toate stilurile de condus si pe toate tipurile de drumuri este o valoare foarte buna. Cutia de viteze automata cu 9 trepte (9G-TRONIC) lucreaza eficient si silentios, indiferent de motorizarea cu care este asociata.
Daca mai exista fani ai cutiilor de viteze manuale pe o asemenea masina, e bine sa stiti ca Mercedes-Benz inca mai ofera Clasa E cu o transmisie manuala cu sase trepte.
In combinatie cu motorul 220d, aceasta transmisie autoamata 9G-Tronic lucreaza chiar mai bine decat pe versiunea pe benzina cu indicativ E 300 (2 litri, turbo, 245 CP).
Oricat de spectaculoasa, eleganta si frumoasa ar fi noua Clasa E, sunt si elemente care mi-ar fi placut sa fie altfel. Spre exemplu, tunelul median vine doar imbracat intr-o suprafata glossy, care se poate zgaria usor. Asa ne-a aratat experienta cu alte modele Mercedes-Benz sau la alte marci. Cei de la Mercedes-Benz spun insa ca acum, pe noul Clasa E, este un material complet nou dezvoltat, care nu se mai zgarie din cauza unghiilor. Evident, daca vii cu un cutit sau cu un cutter se va zgaria, dar la o uzura normala ei spun ca nu se mai deterioreaza. Doar cei care vor utiliza masina multi kilometri vor putea sa confirme sau sa infirme acest fapt.
Un alt element care mi-ar fi placut sa fie altfel sau sa lucreze mai bine pe Mercedes-Benz Clasa E este cutia de viteze automata, care nu prea recunoaste corespunzator functia de kick-down. Trebuie sa apesi pedala la maximum si sa o tii acolo pentru ca transmisia sa retrogradeze si sa se comporte sportiv. La apasare scurta (pana la podea) cutia de viteze nu retrogradeaza 1-2 trepte. Mai mult decat atat, chiar daca ai reusit sa o faci sa retrogradeze, prin apasarea pedalei la maximum, in doar cateva secunde transmisia trece din nou intr-un mod de rulare foarte eficient si schimba iarasi in sus 2-3 trepte ca sa-ti tina motorul mai putin turat. Atentie! Chiar daca esti in modul de lucru Sport Plus. Ma asteptam ca transmisia sa lucreze asa eficient in modurile Comfort sau Eco, insa in modul Sport Plus ma asteptam ca masina sa ramana mai turata. In principiu un motor mai turat si o interventie mai rara a cutie de viteze te ajuta mai mult pe drumuri de munte, indiferent daca urci sau cobori.
Evident, exista padele, insa asta tot nu scuza faptul ca transmisia 9G-TRONIC se comporta „eficient” si in modul Sport Plus.
Revenind la lucrurile frumoase, Clasa E poate asista soferul atat de bine incat se conduce singura. Poate schimba singura benzile de circulatie si poate opri automata daca detecteaza ca soferul este inactiv mult timp (mult insemnand circa 1 minut). Asadar, noua Clasa E este capabila sa se conduca singura, dar mai are de asteptat pentru ca tehnologia sa fie rafinata si mai mult, iar legislatia sa permita acest lucru.
Un element care efectiv m-a dat pe spate – tine atat de confort, cat si de design si eleganta a interiorului – este modul in care lucreaza perna pentru sustinerea picioarelor, in partea inferioara. Arata ca o manusa de box care se extinde si creaza acea atmosfera de lounge atat de placuta si relaxanta.
In cazul in care mai vreti sa aflati de la mine si alte lucruri despre Mercedes-Benz Clasa E, va invit sa discutam in zona de comentarii de mai jos.