Acasa Ford Ford va investi suplimentar 130 milioane euro la Craiova si are obligatia de a realiza pana in 2025 un total de 810.000 de masini si 1,5 milioane motoare

Ford va investi suplimentar 130 milioane euro la Craiova si are obligatia de a realiza pana in 2025 un total de 810.000 de masini si 1,5 milioane motoare

de Vlad Barza

Ford EcoSport in uzina de la Craiova (sursa - HotNews)
Ford EcoSport in uzina de la Craiova (sursa - HotNews)

Ministerul Finantelor Publice propune o noua modificare a OUG nr. 109/2008, cadrul legal prin care s-a acordat un ajutor de stat de 75 de milioane de euro companiei Ford Romania pentru implementarea si finalizarea proiectelor de investitii in fabrica de automobile si fabrica de motoare de la Craiova in valoare totala de 869 milioane de euro. Aceasta consta in prelungirea pana la data de 31 decembnrie 2025 a perioadei de realizare a productiei asumate de automobile (810.000 unitati), respectiv de motoare (1.5 milioane). Conform primei intelegeri, Ford ar fi trebuit sa realizeze aceasta productie intre 2013 si 2017. Compania a produs in ultimii ani in jurul a 50-60.000 masini/an, mult sub scenariile optimiste din momentul privatizarii: peste 200.000. Numarul de angajati este de 2.700, departe de tinta de 7.000.


„Conditia este ca, pana la finalul lui 2019, Ford sa realizeze la Craiova, exclusiv din surse proprii si fara implicarea altor elemente de natura ajutorului de stat, o investitie suplimentara de minimum 130 de milioane de euro. Din aceasta suma, 100 de milioane de euro vor fi folositi pentru introducerea in fabricatie a unui nou model de autovehicul la Craiova si 30 de milioane euro pentru productia de motoare”, spune Ministerul Finantelor.

„Nerealizarea de catre Ford a conditiilor asumate prin aceasta modificare in termenul mentionat determina aplicarea unui mecanism de recuperare a ajutorului de stat care va fi platit de Ford proportional cu gradul de neindeplinire”.

Ministerul spune ca Ford a realizat, in perioada 2008 – 2012, investitia asumata prin OUG nr. 109/2008, respectiv de 869 milioane de euro, avand obligatia de a mentine aceasta investitie pana la 31 decembrie.2017. Ajutorul de stat autorizat de Comisia Europeana a fost integral platit de Ministerul Finantelor Publice. Statul roman urma ca pana la 31 decembrie.2017 doar sa monitorizeze mentinerea investitiei si indeplinirea conditiilor asociate acesteia, inclusiv realizarea de catre Ford a productiei asumate de 810 mii de autovehicule, respectiv 1,5 milioane de motoare.

In cazul in care propunerea de prelungire a perioadei de realizare a volumelor nu se materializeza, Ford nu este obligata sa-si mentina investitia de la Craiova dupa 31.12.2017.

Totodata, Ministerul Finantelor Publice va monitoriza indeplinirea obligatiei asumate de Ford de a realiza investitia suplimentara de 130 de milioane de euro, precum si obligatia de a realiza la Craiova pana in anul 2025 un numar de 810 mii de automobile si 1,5 milioane de motoare. Nerealizarea uneia dintre obligatiile asumate va determina aplicarea unui mecanism sanctionator, respectiv recuperarea de catre Ministerul Finantelor Publice a ajutorului de stat platit companiei Ford.

Compania a trimis si o declaratie de presa in legatura cu anuntul facut de Ministerul Finantelor.

„Ford a confirmat la momentul anuntarii investitiei EcoSport in martie anul acesta, faptul ca se afla in discutii cu Ministerul Finantelor Publice pentru a definitiva cadrul legal privind realizarea acestei investitii. Este necesar ca Ford sa continue discutiile constructive cu Guvernul Romaniei si cu autoritatile locale in scopul imbunatatirii infrastructurii si contextului logistic”, spune compania.

Ford a preluat in 2008 fabrica de la Craiova, iar atunci pietele auto aveau ani record. Obiectivele erau ca in 2012 sau 2013 sa se ajunga la o capacitate de 300.000 de masini, iar numarul de angajati sa ajunga la 7.000 in 2015. A venit criza, iar vanzarile europene ale Ford au scazut de la 1,3 milioane masini in 2009, la putin peste 900.000 patru ani mai tarziu. In 2011 compania anunta ca va ajunge la cel mult 5.000 de angajati in 2015, insa acum sunt doar 2.700.

Mai mult, productia de B-Max a atins maximul in 2013, peste 68.000 de unitati, iar de atunci a tot scazut, la sub 50.000 de unitati anul trecut, vanzarile MPV-ului fiind in scadere si in primele sapte luni din 2016. Intre ianuarie si iulie Ford a vandut 25.700 de masini B-MAX, cu 3.000 sub situatia din perioada similara a lui 2015.

Din a doua parte a lui 2017 va incepe productia SUV-ului EcoSpot la uzina din Oltenia care ar trebui sa treaca de 100.000 de masini/an datorita acestui vehicul

Ministerul Finantelor spune ca

„Decizia de modificare a ordonantei 109/2008 a avut la baza cuantificarea urmatoarelor beneficii pentru statul roman pe termen mediu si lung:

– securizarea continuarii investitiilor Ford la Craiova si intarirea rolului acestor fabrici la nivelul sectorului prin introducerea in fabricatie a unui nou model de autovehicul;

– mentinerea numarului de locuri de munca, respectiv 2.700 de salariati cu posibilitatea suplimentarii acestuia;

– incasarea unei contributii la dezvoltarea regionala prin plata directa de taxe si impozite in perioada 2014 – 2025 de aproximativ 230 de milioane de euro;

– un efect multiplicator in economia nationala al investitiilor Ford in perioada 2014 – 2025 de aproximativ 30 de miliarde de dolari”.

Lasa un comentariu

avatar
  Subscribe  
Notifica-ma despre