Din 2007 nu mi s-a mai intamplat sa ma fascineze asa tare o masina. Daca atunci eram usor impresionabil de orice automobil care avea peste 100 de Cai Putere, acum sunt un vulpoi ceva mai batran care pica mai greu in mrejele unei masini. Insa recunosc: BMW i3 mi-a placut foarte mult! Ceea ce inseamna ca dincolo de realitatile obiective pe care le vei citi in acest articol vei da si peste dulcegarii.
MINI Cooper S Clubman, cu numar de inmatriculare B 74 PRP, este masina care mi-a sucit mintile in 2007. Albastru, dungi albe pe capota. Era primul automobil de test drive pe care il conduceam ca jurnalist auto. Pana atunci mai pusesem mana pe Dacia 1310 din 1991 (54 CP), Dacia Nova (75 CP), Dacia Logan 1.4 MPI (75 CP), Opel Astra (G) Classic II 1.4 TWINPORT (90 CP) si Volkswagen Golf V 1.9 TDI (105 CP). Asadar, experienta mea cu masini era destul de limitata.
Cu 174 CP si o cutie de viteze manuala senzationala, MINI-ul Cooper S Clubman m-a dat pe spate si m-a facut sa ma indragostesc de MINI. Mi-am promis atunci ca imi voi cumpara unul candva. Sapte ani mai tarziu am facut pasul spre MINI.
Nu e Cooper S, nu e Clubman si nu e nici din 2007. E doar un Cooper, din 2002, cu 116 CP. In fiecare zi, masina asta ma face sa redescopar placerea condusului.
Chiar daca in toti acesti ani am adaugat in sertarul cu amintiri al masinilor conduse vreo 350 de nume, de la masini ieftine, simple si oneste precum Daewoo Matiz, pana la bijuterii de 350.000 euro, cum este Rolls-Royce Wraith… MINI – orice MINI – ramane in continuare cea mai interesanta masina cu tractiune fata pe care am condus-o vreodata si una dintre cele mai bune din cate exista in lumea asta mare.
E o masina care arata “ca de fete” si se conduce “ca de baieti”.
Este o masina care face orasele mai frumoase, alaturi de Fiat 500.
Ei bine, acestor doua simboluri urbane li se alatura acum BMW i3. Masinile acestea trei nu sunt pentru oricine. Sunt multi care nu s-ar vedea in asa ceva. Drept sa spun, BMW i3 mi s-a parut initial unul dintre cele mai urate BMW-uri create vreodata.
Dar uite ca socoteala de acasa nu se potriveste cu cea din targ…
E vineri, pe la pranz. Merg sa iau BMW-ul i3 de test drive de la importator, pe DN 1. Baterie complet incarcata, autonomie afisata 131 km. Pana acasa, fix 20 de kilometri. Autonomie ramasa: 110 km. Consum mediu 14 kWh/100 km (consum mediu declarat 12,9 kWh/100 km).
Doamne, ce primi 20 de kilometri fabulosi! Surpriza cea mai mare este modul in care se conduce i3. Calibrarea tuturor elementelor pe care le utilizezi ca sofer este ireprosabila: acceleratie, frane, directie, butoane. In plus, postul de condus e parca facut pentru tine: te asezi pe scaun si in cateva minute simti ca te-ai acomodat perfect. De parca ai fi sofer de BMW i3 de-o viata!
Modul in care lucreaza pedala de acceleratie este absolut fascinant. Simplu, dar fascinant! E ca la bormasina. Apesi tragaciul usor, progresiv, masina se pune in miscare. Eliberezi tragaciul, bormasina se opreste. Asa e si la i3. Dupa primii kilometri de condus deja te obisnuiesti sa opresti masina complet fara sa folosesti deloc pedala de frana. Franarea regenerativa, care incarca bateria, isi intra in drepturi pe masura ce eliberezi pedala de acceleratie. Si franeaza chiar puternic daca iei piciorul de pe acceleratie de tot. Patratelul alb, care penduleaza intre zonele de CHARGE si ePOWER, iti arata instant cat de eficient conduci. Prin grafica sa atat de simpla si de bine gandita esti informat permanent despre cat de mult ai piciorul afundat in acceleratie, ce putere disponibila mai ai, cat de multa energie consumi si cat de mult folosesti potentialul franarii regenerative. Cand pendulul alb ajunge deasupra literelor AR din cuvantul CHARGE (vezi foto) se aprind si stopurile de frana, chiar daca tu nu atingi pedala de frana, ci doar reduci apasarea acceleratiei pana la nivelul in care franarea regenerativa devina suficient de puternica incat sa incetineasca masina mai mult decat o frana de motor obisnuita, la un automobil conventional. Prin urmare, soferii din spate sunt informati ca tu incetinesti (stopuri de frana), chiar daca nu apesi frana.
Acest mod de lucru al pedalei de acceleratie necesita cea mai multa atentie in procesul de acomodare cu BMW i3. Pentru mine nu e greu deloc, am mai condus Tesla Roadster si Renault Kangoo Z.E. care functioneaza in acelasi stil.
Acest mod de lucru al pedalei de acceleratie este si cel care iti poate aduce primele experiente neplacute cu i3, in urmatorul scenariu: accelerezi repede spre 60-70 km/h, vezi o groapa, iei piciorul din acceleratie si virezi. Pentru ca masina franeaza cam cu 40-50% din potentialul intregului sistem de franare atunci cand eliberezi complet pedala de acceleratie, ceea ce se intampla este un transfer de mase de pe puntea spate (faza de accelerare) spre puntea fata (faza de franare), la care se adauga virarea. In acest scenariu vei simti ca BMW i3 e o masina mai instabila decat ti-ar placea sa fie.
Apoi, cand analizezi situatia, iti dai seama ca balansul neplacut s-ar simti la fel in orice masina daca ai incerca sa reproduci scenariul descris mai sus. Doar ca intr-o masina conventionala e mai greu sa faci asta. Ar insemna sa stai cu piciorul stang pe frana si sa o actionezi in timp ce ridici piciorul drept de pe acceleratie si, totodata, sa virezi.
Indiferent daca ai inteles sau nu explicatia de mai sus, cel mai elocvent ramane, totusi, un test drive. Asa ca iti recomand din inima sa mergi sa conduci aceasta masina, pentru ca experienta este cu adevarat deosebita si revelatoare.
Dupa nici 50 de kilometri toate masinile din jurul meu par lente si demodate. Cei 170 CP ai lui BMW i3 fac masina sa accelereze fara efort, indiferent de situatie, fie ca doar pleci de pe loc, fie ca accelerezi de la 40 km/h la 60 km/h.
Se intampla sa am in fata doua masini diesel, un Ford Transit si un Renault Clio III. Cand dau piept cu rampa de la Pasajul Basarab amandoua fumega usor, obosit, preistoric. De la volanul lui i3, nici nu aveti idee cat de ciudat se vede pe strada o masina care scoate fum si care face zgomot. Si totusi, asta vedem in fiecare zi!…
Dupa doar cateva ore de condus BMW i3, automobilul modern capata alt sens pentru mine. Aceasta e masina viitorului! Pare inadmisibil pentru mine sa mai dau banii vreodata pe o masina diesel sau pe benzina.
In i3 nu exista ulei si benzina, nici filtrele aferente. Are doar lichid de parbriz, lichid de racire/incalzire (pentru baterii), lichid de frana si un filtru de polen.
Baietii astia de la BMW nu sunt prosti deloc. Au combinat in i3 tot ce le place soferilor, indiferent de varsta, sex, venituri, orientare sexuala si valori personale.
Ce vreau sa spun cu asta? E simplu. BMW i3 fuge de rupe pamantul, asa cum le place baietilor. Dar in acelasi timp e si foarte fin si silentios, cum le place fetelor. Postul de condus are o ergonomie ireprosabila, asa cum ii place oricarui sofer.
Sa fiu mai clar, pozitia de condus seamana cu cea dintr-un BMW Seria 1, in care corpul sta corect si anatomic, iar inaltimea pozitiei de condus aduce cu cea dintr-un monovolum sau SUV compact, oferind o vizibilitate foarte buna asupra traficului, prin parbrizul imens.
Apoi vin materialele. Daca esti un hipster eco ce vrea sa salveze planeta, nu vei gasi prea multe bucati de material obtinute din petrol in BMW i3. Chiar spre 0%. Sigur, exista unele butoane de aprins farurile si manete de semnalizare care arata ca la alte masini BMW, dar scaunele, panourile usilor si bordul sunt toate facute din fibre naturale si materiale reciclate. Si, ca sa fie treaba treaba, si procesul de fabricatie foloseste tot energie regenerabila.
Daca nu esti hipster eco, dar esti un cocalar modern, nu iti va pasa de toate acestea, ci pur si simplu iti va placea interiorul de iPhone al lui i3, puterea, instalatia audio harman/kardon, tot.
Daca tot vorbim de telefoane, BMW i3 este o masina lansata, parca, de Apple. Daca i3 ar fi un telefon… ar fi cu siguranta iPhone si ar rula iOS. Chiar si rautaciosii mi-ar da dreptate si vor spune „Da! E alb si se termina repede bateria!”
La polul opus e Tesla – un fel de Samsung, de Android. Acea combinatie care pe hartie iti ofera mai mult, dar la care atentia pentru detalii hardware si software este mai redusa.
Si pentru ca vorbim de telefoane, exact asa trebuie sa te comporti si cu i3. Daca il incarci ori de cate ori ai ocazia, cu siguranta nu vei avea probleme cu autonomia. De vineri dupa-amiaza si pana luni dimineata am parcurs peste 450 de kilometri cu aceasta masina, plimbandu-ma prin Bucuresti si imprejurimi. Practic, de vineri si pana luni am coborat din i3 doar sa dorm, sa mananc si sa…
In rest, mi-am petrecut tot timpul in masina. Cu a mea fac 450 km in doua saptamani, nu in 3-4 zile!
La finalul celor 450+ km parcursi am consemnat asa:
- autonomie maxima avuta/afisata: 142 km, cu 92% energie in baterie
- 14,5 kWh/100 km consum mediu pe toata distanta parcursa
- 28 km/h viteza medie pentru toata distanta parcursa
Cand a fost nevoie am realimentat la o statie rapida de 50 kW disponibila la sediul BMW Group, gratuit (este disponibila gratuit pentru orice masina electrica, nu doar cele marca BMW). Este o statie marca ABB, instalata de TIAB.
Avantajul urias al statiilor de mare putere, cum este aceasta de 50 kW (dar si cele de 22 kW), este ca incarca bateria foarte, foarte repede. In mare, la aceasta statie, o alimentare de 20 de minute iti aduce in plus de 100 km autonomie.
BMW i3 intra „pe rezerva” la mai putin de 20 km autonomie, iar in acest punct este ideal sa reincarci deoarece bateria se va incarca foarte, foarte repede. Concret, de la autonomie 16 km am ajuns la autonomie 142 km in 43 de minute, reincarcare la 50 kW DC (curent continuu). In acest timp masina a primit 14,82 kWh si o autonomie de 126 km. Daca as fi platit acasa acest curent, ar fi costat cam 9-10 lei.
Ori 10 lei pentru a merge 126 km cu masina este senzational de putin. Cu masina mea parcurg 126 km in oras cu un cost de aproximativ 60 lei.
La fel ca si la o masina pe benzina sau diesel, stilul de condus si consumatorii de pe masina influenteaza mult consumul de energie. Daca priviti fotografia de mai sus puteti vedea 142 km autonomie cu bateria incarcata 92%.
Iar initial am pornit cu baterie 100% si autonomie 131 km.
Deci, folosind un stil de condus adaptat masinilor electrice, anticipand corect traficul, am reusit o autonomie mai buna cu 11 km, avand cu 8% mai putin curent in baterie fata de situatia initiala, cand am preluat masina.
Sa nu intelegeti ca prin „condus adaptat masinilor electrice” vorbesc despre un condus economic, ci, dimpotriva, sportiv. Asa e si la MINI. Conduci batraneste… 12 l/100 km in oras. Conduci sportiv… 10,5 l/100 km in oras. Esential este sa anticipezi situatiile din trafic, sa folosesti frana de motor cat poti de mult, sa accelerezi foarte repede pana la 50-60 km/h si sa mergi constant cu aceasta viteza.
Cand vine vorba de autonomie, poti sa-ti faci calculul si in ore de condus. Cu o viteza medie de 25 km/h in Bucuresti, autonomia unui BMW i3… sa zicem 125 km… ar fi suficienta pentru 5 ore de condus fara oprire, cu aer conditionat, muzica, faruri. Pai in ce zi conduci tu 5 ore prin Bucuresti masina ta pe benzina sau diesel? Niciodata!
Cand dai 10 lei pe doua cupe de inghetata in mall, te simti bine cel mult 10 minute. Reincarcarea unei masini electrice ca i3 costa tot 10 lei si te simti bine 5 ore!
Alte calcule nu fac pentru ca am imaginatia bogata…
Doamne, cat de mult se schimba automobilul in anii astia! Si cat de fericit sunt ca pot sa traiesc aceste vremuri!