Producatorul de componente auto Hella, specializat in fabricarea de faruri si stopuri auto, sustine ca farul cu halogen se apropie de finalul vietii, iar in jurul anului 2020 nu vor mai fi proiectate masini care sa aiba faruri cu halogen, toate urmand sa treaca la mai eficienta tehnologie cu LED.
“Cand ajungem in 2020 cred ca lampile cu halogen vor disparea in principal pentru ca niciun inginer sef nu va permite o risipa de 55 W intr-o lampa. Este o lupta pentru putere intr-o masina. Pe masura ce electrificarea creste, vrei sa reduci incarcarea pe circuite”, a declarat Steve Lietaert, presedintele Hella in SUA.
Potrivit acestuia, un far cu halogen consuma 55 W pentru a produce 350 umeni, in timp ce un far cu LED consuma 17 W pentru a produce 600 lumeni.
In plus farurile cu LED pot ocupa mai putin loc intr-o masina, lasand spatiu pentru altceva (cum ar fi elemente de siguranta la impact), iar durata de viata a unui astfel de far poate depasi durata de viata a masinii in sine.
Diverse statistici disponibile in piata auto arata ca farurile cu LED au echipat doar 2% din masinile noi vandute in 2015, iar spre 2030 se va ajunge la 20%. Asadar, nu toata lumea imbratiseaza optimismul afisat de Hella.
In evolutia farurilor auto putem identifica farurile cu acetilena si ulei, lansate prin 1880, inlocuite apoi cu faruri electrice, cu filament, prin 1915. Farurile cu halogen au aparut in 1962, iar in 1991 si-au facut debutul farurile cu xenon. Dupa anul 2000 au inceput sa fie dezvoltate faruri cu LED, iar in 2014 BMW i8 a devenit primul automobil de serie care ofera faruri cu laser (doar pentru faza lunga).