Acasa BMW Car sharing in Romania: Pony Car se extinde in Bucuresti, cu BMW i3. Ce fac romanii cu masinile inchiriate? Le spala, se ataseaza de ele

Car sharing in Romania: Pony Car se extinde in Bucuresti, cu BMW i3. Ce fac romanii cu masinile inchiriate? Le spala, se ataseaza de ele

de Adrian Mitrea

BMW i3 Pony Car Sharing (sursa - BMW Group Romania)

Piata de servicii tip car sharing a demarat puternic in orase precum Berlin, Munchen si Viena, iar in Romania clientii prind, usor, usor, gustul neconventionalului mod de a conduce o masina. Singura firma din Romania care ofera servicii de tip car sharing, Pony Car Sharing din Cluj-Napoca, se extinde si in Bucuresti, cu o flota de 15 masini electrice BMW i3. Primele date despre cum utilizeaza romanii masinile inchiriate sunt interesante: oamenii le spala, le alimenteaza si se ataseaza de ele, unii preferand sa inchirieze mereu aceeasi masina.

In Cluj-Napoca sunt disponibile 50 de masini Volkswagen up! si smart fortwo pentru inchiriere in regim car sharing, iar preturile pornesc de la 1 leu/minut. In cazul in care viteza de deplasare a masinii este sub 15 km/h, tariful scade la jumatate.

Utilizatorii isi rezerva masinile prin intermediul unei aplicatii de mobil disponibila pentru iOS si Android, si fac plata prin aplicatie (este necesara introducerea datelor unui card bancar). Serviciul a fost lansat in ultimul trimestru din 2015 e catre publicitarii Iulian Padurariu si Demis Ghindeanu din spatele firmei Marks din Bucuresti.

Dupa startul din Cluj-Napoca, cu masini noi Volkswagen up! si smart fortwo, Pony Car Sharing se extinde si in Bucuresti. In prezent exista 3 masini electrice BMW i3, iar pana la finalul acestui an vor fi disponibile in total 15 masini BMW i3 si 10 MINI. Pe langa flota de 15 BMW i3 pentru Pony Car Sharing, BMW Group Romania va mai livra 5 masini electrice i3 firmei de rent a car mls.

BMW Romania, in parteneriat cu Baneasa Business and Technology Park, a pus in functiune o statie de reincarcare cu doua sloturi, unul de 22kW si unul de 50kW. Punctul de incarcare de 50kW este singurul atat de puternic din Bucuresti disponibil public si gratuit tuturor posesorilor de masini electrice. Mai exista statii de 50kW in Bucuresti, dar sunt pentru uz privat ori sunt cu plata. Investitia in aceasta statie se ridica la 30.000 euro, plus 8.000 euro instalarea.

Spre deosebire de sistemul din Cluj-Napoca, unde oricine poate inchiria masina pe ce perioada doreste si o poate lasa aproape oriunde in oras (conceptul de numeste “free floating” si exista un fel de “tarc” virtual – o arie de acoperire), sistemul din Bucuresti este dedicat companiilor si angajatilor acestora, nefiind deschis oricarei persoane. Concret, doar anumiti angajati din companiile cu care Pony Car Sharing are sau va avea contracte pot utiliza masinile, rezervandu-le tot prin intermediul aplicatiei de mobil. In Bucuresti exista “statii”, adica doar anumite puncte (parcari) in care masinile pot fi lasate, nu oriunde in oras (sistemul se numeste “station based car sharing”).

Estimarile fondatorilor Pony Car Sharing indica un necesar de 800 de masini in regim car sharing in Bucuresti si cam 80-100 unitati in Cluj-Napoca. Asadar, potentialul de crestere este mare, mai ales in Bucuresti.

Datele interesante abia acum vin:

  • Un utilizator face cam 8 minute pana la prima masina disponibila (tinta companiei este de sub 5 minute).
  • 2.500 de utilizatori sunt inregistrati in sistemul Pony Car Sharing, inclusiv cu datele de card (deci utilizatori “adevarati”).
  • 6.000 de persoane sunt interesate de sistemul de car sharing si se afla in diverse etape ale “inrolarii” in sistem.
  • Cel mai in varsta utilizator are 62 de ani si este din Cluj-Napoca.
  • Au existat circa 10 incidente/accidente in 16.000 de curse facute de utilizatori.

Au existat si incidente nedorite, cum ar fi o dauna totala facuta de un sofer de 21 de ani care a plecat beat cu o masina Pony Car Sharing dupa o noapte petrecuta intr-un club din Cluj-Napoca. A existat inclusiv un caz in care un adolescent fara permis de conducere a urcat la volan folosind contul de car sharing al mamei, fara ca aceasta sa stie. El a fost oprit la scurt timp de Politie, dupa ce a intors pe linie continua.

Aceste cazuri sunt, totusi, izolate, si nu sunt accidente specifice sistemului car sharing, spun fondatorii romani. Compania a decis, oricum, sa nu mai ofere serviciul pentru soferi mai tineri de 23 de ani. Initial, cand Pony Car Sharing si-a inceput activitatea, inclusiv soferi de 21 de ani putea rezerva masini, insa datele stranse in sase luni au aratat ca soferii din categoria de varsta 21-23 ani produc cele mai mari pagube si firma a renuntat la serviciile oferite aceastei categorii de varsta.

Cele mai multe dintre experiente sunt, insa pozitive. Sunt numerosi utilizatori care prefera sa ia tot timpul aceeasi masina, cu acelasi indicativ si numar de inmatriculare. Ei le spala si alimenteaza, le mentin foarte curate, ca si cum ar fi ale lor.

“Am avut cazuri in care, cautand masinile prin oras sa le punem lichid de parbriz, am vazut ca la unele nu aveam acces, ca erau in garaje sau curti private”, a declarat Iulian Padurariu, intr-o intalnire cu presa, in Bucuresti. El a declarat ca, in cazul BMW i3, se asteapta ca atasamentul utilizatorilor sa fie “fantastic”.

Conceptul Pony Car Sharing este acela ca utilizatorii au toate costurile acoperite in taxa de utilizare per minut pentru “poneiul” (masina – n.r.) rezervat: asigurare RCA si CASCO, carburant, lichid de parbriz, revizii, anvelope.

“In principal avem utilizatori din categoria 23-28 ani – oameni care au permis de conducere, dar care nu au neaparat si o masina persoanala. Ei prefera sa isi faca treaba cu poneii pusi la dispozitie de noi. Pot merge in club cu o masina de la noi si pot pleca acasa cu taxiul, spre exemplu. Cealalta categorie de clienti este cea a oamenilor care, din diverse motive, au masina persoanala in service. Apoi, odata descoperit sistemul car sharing, ei prefera sa mearga adesea cu masinile noastre, nu cu ale lor, prin oras, pentru rezolvarea diverselor treburi. Sunt oameni care au acasa un SUV sau o masina de familie mare si prefera totusi un smart in sistem car sharing pentru drumurile prin oras”, a explicat Iulian Padurariu.

Masinile Pony Car Sharing beneficiaza de parcare gratuita pe locurile de parcare publice administrate de Primaria Cluj-Napoca. Alimentarea masinilor cu carburant o poate face orice utilizator cand nivelul combustibilului din rezervor scade sub 25%, iar plata se face cu un card special regasibil in torpedoul fiecarei masini. Utilizatorii care alimenteaza masinile si care le spala primesc de la Pony Car Sharing minute gratuite de utilizare a serviciului.

Patrunderea pe piata de car sharing din Bucuresti prin contracte cu companii si angajati ai acestora prevede un sistem prin care firma plateste pentru utilizarea masinii de catre angajati in timpul orelor de program, iar acelasi grup de utilizatori poate rezerva masina de seara pana urmatoarea zi dimineata (intervalul orar 18:00-09:00). In acest caz plata o fac utilizatorii, iar pentru acest interval orar pretul este de circa 45 lei. De asemenea, masinile BMW i3 din Bucuresti pot fi rezervate de acelasi grup de utilizatori si la final de saptamana, de vineri de la ora 18:00 pana luni la ora 09:00, pentru circa 160 lei.

Pony Car Sharing vrea sa dezvolte si o retea de statii de reincarcare pentru masini electrice in Bucuresti si Cluj-Napoca pentru a putea crea mai multe “statii” in care masinile de inchiriat sa poata fi lasate si preluate. Dupa implementarea sistemului pentru corporatisti sistemul se va deschide, usor, usor, si pentru clientii persoane fizice.

Pentru a fi profitabil serviciul, fiecare masina trebuie sa functioneze cel putin 90 de minute/zi, iar in prezent media de utilizare in Cluj-Napoca este de 35 minute, potrivit lui Demis Ghindeanu.
Specificatii statie ABB (sursa - 0-100.ro)

BMW i3 Pony Car Sharing (sursa - 0-100.ro)

Lasa un comentariu