Emisiile de oxizi de azot ale celor mai populare masini diesel din piata sunt clar mai mari la termperaturi de sub 18 grade Celsius, arata o cercetare facuta de compania de testare Emissions Analytics, citata de BBC. Regulile europene permit companiilor auto sa dezactiveze unele sisteme de control al emisiilor la temperaturi reduse, in ideea de a proteja motorul, insa datele arata ca unii producatori exagereaza si stabilesc niveluri mai ridicate de temperatura. Problema cea mare cu reducerea emisiilor de noxe este ca motorul ajunge sa foloseasca mai mult combustibil, astfel ca sunt mai mari emisiile de dioxid de carbon.
Emissions Analytics a testat 311 modele diesel Euro 5 si Euro 6 de la 23 de marci, iar concluzia a fost ca la masinile Euro 5 emisiile de NOX sunt de 4,6 ori mai mari decat limita legala la sub 18 grade Celsius si de 3,6 ori mai mari la peste 18 grade Celsius.
Regulile europene permit companiilor auto sa dezactiveze unele sisteme de control al emisiilor la temperaturi reduse, ratiunea fiind de a proteja motorul masinii. Insa unii producatori profita de aceste reguli si dezactiveaza sistemele de control la temperaturi nejustificat de mari, pentru ca altfel consumul de combustibil ar fi mai mare.
La masinile Euro 6 depasirile sunt ceva mai mici: 4,2 la sub 18 grade Celsius si 2,9 la peste 18 grade Celsius.
Si teste facute de autoritatile germane, franceze si britanice au aratat cu diesel-urile polueaza mai mult la temperaturi reduse. In Germania autoritatile au cerut schimbari la software-ul de control al emisiilor pentru 630.000 de masini, iar autoritatile din UK nu au cerut inca, dar spun ca aceste sisteme de control al emisiilor trebuie dezactivate doar pentru cazurile in care motorul trebuie protejat, nu mult mai des.
Companiile spun ca vor face noi calibrari ale sistemelor de control al emisiilor, dar neaga vehement ca ar abuza de regulament pentru ca in medie consumul sa fie mai mic. Alte companii spun ca totul functioneaza normal si sistemele intervin pentru a proteja motorul la sub 0 grade sau la alte companii la sub -10 grade Celsius. Companiile spun ca unele parti ale motorului trebuie protejate, aspect care, pana la urma, este pozitiv pentru client.
Regulile legate de emisii vor deveni mai stricte incepand cu 2017, dar gradul de strictete va creste treptat, pana spre 2021-2022.
Problema emisiilor de oxizi de azot este una cu dus-intors fiindca daca emisiile de NOx scad, creste si consumul de combustibil, ceea ce duce si la cresterea emisiilor de dioxid de carbon. Inginerii vor rezolva aceasta problema, insa ramane de vazut daca solutia gasita va adauga la pretul masinii.
Datele Emissions Analytics arata ca, dupa multi ani consecutivi de scadere a consumului mediu pentru masinile diesel, acum se inregistreaza cresteri usoare ale consumului.