Acasa Romania ANALIZA: Ce taxe de inmatriculare si circulatie percep statele UE. Se poate si mai rau decat in Romania, dar multe tari arata ca guvernele pot trai si fara aceste taxe

ANALIZA: Ce taxe de inmatriculare si circulatie percep statele UE. Se poate si mai rau decat in Romania, dar multe tari arata ca guvernele pot trai si fara aceste taxe

de Adrian Mitrea

Taxe Auto (sursa - 0-100.ro)
Taxe Auto (sursa - 0-100.ro)

Taxele de inmatriculare si de circulatie percepute proprietarilor de masini in Uniunea Europeana (UE) au un element comun: CO2. In afara de acest gaz toxic, nicio alta emisie a masinilor nu conteaza pe nicaieri. Mai mult, se poate observa ca toate aceste taxe sunt ambalate frumos pentru a evoca protectia mediului, dar, in fapt, ele sunt niste impozite impuse unei categorii sociale obisnuite sa scoata multi bani din buzunar pentru a se deplasa – proprietarul de masina. Iata ce modele de taxare auto exista in UE. Unele arata ca se poate si mai rau decat in Romania, altele evidentiaza ca piata auto, statul si oamenii pot trai linistiti si fara taxe pe inmatriculare si/sau „poluare”.


Austria

Piata auto in 2015: 308.555 automobile (+1,7%)

Taxa pe consumul de carburant (NoVA) perceputa cu ocazia primei inregistrari in circulatie a unei masini. Se calculeaza dupa cum urmeaza (Emisia CO2 in g/km minus 90 impartit la 5) minus deductia NoVA/plus NoVA malus. Deductia este de 400 euro pentru masinile pe benzina si diesel, respectiv de 600 euro pentru masinile hibride sau care folosesc alti combustibili alternativi. Masini electrice sunt scutite. Malus reprezinta 20 euro pentru fiecare g/km emis peste pragul de 250 g CO2/km.

De la 1 ianuarie 2016 taxa pentru masinile de companie este bazata pe emisiile de CO2.


Belgia

Piata auto in 2015: 501.066 automobile (+3,8%)

Taxa pentru masinile de companie este bazate pe emisiile CO2.

Deductibilitatea taxelor legate de masinile de companie (50% pana la 120%) este legata de emisiile de CO2.

Regiunea Valona are un sistem de malus pentru masinile care emit peste 146 g/km care poate merge pana la 2.500 euro pentru masinile care depasesc 256 g CO2/km.

De la 1 ianuarie 2016, Regiunea Flamanda a introdus o taxa “verde” de circulatie anuala bazata pe emisiile de CO2.


Bulgaria

Piata auto in 2015: 23.500 automobile (+15,4%)

Nicio taxa.


Croatia

Piata auto in 2015: 34.820 automobile (+4,2%)

Taxa de inmatriculare este bazata pe emisiile CO2, pret si tipul de combustibil folosit.

Componenta CO2 variaza de la 1,5% (pana la 100 g CO2/km) pana la 31% (peste 300 g CO2/km) pentru masinile diesel si de la 1% (pana la 100 g CO2/km) pana la 29% (peste 300 g CO2/km) pentru masinile pe benzina, GPL sau gaz natural comprimat. La fel si pentru masinile Euro 6.


Cipru

Piata auto in 2015: 10.344 automobile (+25%)

Taxa de inmatriculare este bazata pe emisiile de CO2.
Taxa de circulatie anuala este bazata pe emisiile de CO2.


Cehia

Piata auto in 2015: 230.857 unitati (+20%)

Nicio taxa.


Danemarca

Piata auto in 2015: 207.552 automobile (+9,9%)

Taxa de circulatie anuala este bazata pe consumul de combustibil.

Masini pe benzina: taxa variaza de intre 580 DKK (Coroana Daneza) pentru masini care pot parcurge cel putin 20 km cu un litru de benzina si 20.160 DKK pentru masinile care pot parcurge mai putin de 4,5 km cu un litru de benzina.

Masini diesel: taxa variaza de intre 240 DKK pentru masini care pot parcurge cel putin 32,1 km cu un litru de motorina si 30.360 DKK pentru masinile care pot parcurge mai putin de 5,1 km cu un litru de motorina.
GPL sau CNG: taxe la fel ca pentru masinile diesel.

Taxa de inmatriculare (bazata pe pret): o scutire de 4.000 DKK este acordata, pentru fiecare kilometru, masinilor care pot parcurge mai mult de 16 km cu un litru de carburant (masini pe benzina), respectiv mai mult de 17,5 km/litri pentru masinile diesel. O taxa suplimentara de 1.000 DKK este aplicata masinilor pentru fiecare kilometru parcurs mai putin de pragul de 16 km (masini pe benzina), respectiv 18 km (masini diesel).


Estonia

Piata auto in 2015: 20.349 automobile (-2%)

Nicio taxa.


Finlanda

Piata auto in 2015: 108.812 automobile (+2,4%)

Taxa de inmatriculare este bazata pe emisiile de CO2 (cu bonus malus intre 5% si 50%) In intervalul 2016-2019 taxa va fi redusa pentru masinile care emit 141 g CO2/km sau mai putin.

Taxa anuala de circulatie este bazata pe emisiile de CO2 pentru masinile inmatriculate din 1 ianuarie 2001 incoace (cu masa maxima autorizata de pana la 2.500 kg) sau din 1 ianuarie 2002 (cu masa maxima autorizata de pana la 2.500 kg), respectiv din 1 ianuarie 2008 pentru furgonete.


Franta

Piata auto in 2015: 1.917.226 automobile (+6,8%)

Sistem bonus malus de taxare cu prima eco pentru achizitia de masini electrice sau hibride.

De la 1 ianuarie 2016, pentru un autoturism (fara vehicule comerciale usoare) care emite intre 61 si 110 g CO2/km bonusul este de 750 euro.

Pentru un vehicul (autoturism sau vehicul comercial usor) cu emisii intre 21 si 60 g CO2/km, bonusul este de 1.000 euro.

Pentru un vehicul (autoturism sau vehicul comercial usor) cu emisii intre 20 g CO2/km sau mai putin bonusul este de 6.300 euro.

Un bonus suplimentar de 200 euro este acordat daca un autovehicul mai vechi de 15 ani este casat. Din martie 2015 este in vigoare un program de casare pentru masinile diesel inmatriculate pana in anul 2006 (bonus maxim de 3.700 euro la achizitia unei masini noi cu emisii mai mici de 20 g CO2/km sau mai putin). Un malus se plateste pentru achizitia unei masini ale carei emisii CO2 depasesc 130 g/km. Taxarea maxima este de 8.000 euro pentru masinile care emit 250 g CO2/km sau mai mult.

Posesorii masinilor care depasesc emisii de 190 g CO2/km platesc anual o taxa de 160 euro.

Taxele pentru masinile de companie sunt bazate pe emisiile CO2. Taxele variaza intre minimum 2 euro per g CO2/km la masinile cu emisii intre 50-100 g CO2/km si maximum 27 euro per g CO2 la masinile cu emisii de peste 250 g/km.


Germania

Piata auto in 2015: 3.206.042 automobile (+5,6%)

Taxa anuala de circulatie bazata pe CO2 pentru masini inmatriculate incepand din 1 iulie 2009. Taxa anuala este formata dintr-o taxa fixa si o taxa pe CO2. Taxa de baza este de 2 euro per 100 cmc (benzina) sau 9,5 euro per 100 cmc (diesel). Taxa pe CO2 este de 2 euro pentru fiecare g/km emis peste pragul de 95 g CO2/km. Masinile care emit mai putin de 95 g CO2/km sunt scutite de plata taxei pe CO2 (ramanand deci de plata doar taxa pe cilindree).


Grecia

Piata auto in 2015: 75.805 automobile (+6,4%)

Taxa anuala de circulatie pentru masinile inmatriculate dupa 31 octombrie 2010 este bazata pe CO2.

Tarifele variaza de la 0,9 euro per gram CO2 emis (91-100 g CO2/km) pana la 3,72 euro per gram CO2 emis (251 g CO2/km sau mai mult). Masinile cu emisii de pana la 90 g CO2/km sunt scutite de taxa de circulatie anuala.


Ungaria

Piata auto in 2015: 77.171 automobile (+14,4%)

Nicio taxa.


Irlanda

Piata auto in 2015: 124.945 automobile (+29,8%)

Taxa de inmatriculare este bazata pe emisiile de CO2. Tarifele variaza intre 14% pentru masinile cu emisii de CO2 de pana la 80 g/km si 36% pentru masinile care emit 226 g CO2/km sau mai mult.

TVA este deductibila pentru masinile inmatriculate dupa 1 ianuarie 2009 care au emisii mai mici de 156 g CO2/km si care sunt folosite preponderent (cel putin 60%) in scop de serviciu.

Taxa anuala de circulatie pentru masinile inmatriculate din 1 iulie 2008 sunt bazate pe emisii CO2. Tarifele variaza intre 120 euro (0 g CO2/km) si 2.350 euro (226 g CO2/km sau mai mult).


Italia

Piata auto in 2015: 1.574.872 automobile (+15,8%)

Nicio taxa.


Letonia

Piata auto in 2015: 13.765 automobile (+10,5%)

Taxa de inmatriculare este bazata pe emisiile de CO2. Tarifele variaza intre 0,43 euro per g CO2/km emis (masini ce emit pana la 120 g CO2/km sau mai putin) si 7,11 euro per g CO2/km pentru masinile care emit peste 350 g CO2/km.


Lituania

Piata auto in 2015: 17.085 automobile (+17,8%)

Nicio taxa.


Luxemburg

Piata auto in 2015: 46.473 automobile (-6,7%)

Taxa de circulatie anuala este bazata pe emisiile de CO2 pentru masinile inmatriculate din 1 ianuarie 2001 incoace. Tarifele sunt calculate multiplicand emisiile de CO2 in g/km cu 0,9 pentru masini diesel si 0,6 pentru masini pe benzina sau alti combustibili, la care se adauga un factor exponential (0,5 pentru sub 90 g CO2/km, factor crescut cu 0,1 in plus pentru fiecare 10 g CO2/km emise in plus).


Malta

Piata auto in 2015: date indisponibile

Taxa de inmatriculare este calculata printr-o formula care tine cont de emisiile CO2, valoare de inmatriculare si lungimea vehiculului.

Taxa de circulatie anuala este bazata pe emisiile de CO2 si vechimea vehiculului. In primii cinci ani taxa depinde doar de nivelul CO2 si variaza intre 100 euro pentru o masina care emite pana la 100 g CO2/km si 180 euro pentru o masina care emite intre 155-180 g CO2/km.


Olanda

Piata auto in 2015: 449.393 automobile (+16)

Taxa de inmatriculare este calculata pe baza emisiilor de CO2. Tarifele variaza intre 6 euro (1-79 g CO2/km) si 478 euro (175 g CO2/km sau mai mult). Masinile cu zero emisii CO2 de esapament sunt scutite de taxa.

Se aplica o taxa suplimentara pentru toate masinile care emit 1 g CO2/km sau mai mult (valoare 175 euro) si pentru masinile diesel care emit peste 70 g CO2/km (86,43 euro pentru fiecare g CO2 peste pragul de 67 g CO2/km).

Masinile care emit maximum 50 g CO2/km sunt scutite de taxa anuala de circulatie.

Taxarea pentru masinile de companie este bazata pe emisiile de CO2 (daca utilizarea in scop personal depaseste 500 km/an). Tarifele variaza intre 4% (pentru vehiculele care emit 0 g CO2/km) si 25% (emisii de peste 106 g CO2/km).


Polonia

Piata auto in 2015: 354.975 automobile (+8,3%)

Nicio taxa.


Portugalia

Piata auto in 2015: 178.496 automobile (+25%)

Taxa de inmatriculare este bazata pe capacitatea cilindrica a motorului si emisiile CO2. Tarifele sunt calculate dupa cum urmeaza:

Tarife mici: masini pe benzina cu emisii de pana la 99 g CO2/km platesc in euro [(4xCO2)-370], iar cele diesel cu emisii de pana la 79 g CO2/km platesc [(5xCO2)-380].

Tarife mari: masini pe benzina cu emisii de peste 195 g CO2/km platesc in euro [(178xCO2)-28900], iar cele diesel cu emisii de peste 160 g CO2/km platesc [(232,33xCO2)-28950].

Apoi, taxa anuala de circulatie pentru masinile inmatriculate din 1 iulie 2007 este bazata pe capacitatea cilindrica si emisiile de CO2.


Romania

Piata auto in 2015: 81.162 automobile (+15,7%)

Taxa speciala pe poluare (taxa de inmatriculare) este bazata pe emisiile de CO2, capacitatea cilindrica, norma de poluare si varsta masinii.


Slovacia

Piata auto in 2015: 77.968 automobile (+7,9%)

Nicio taxa.


Slovenia

Piata auto in 2015: 59.450 automobile (+11,5%)

Taxa de inmatriculare este calculata pe baza valorii de catalog (pret) si a emisiilor de CO2. Tarifele variaza de la 0,5% (benzina) si 1% (diesel) pentru masini care emit pana la 100 g CO2/km si merg pana la 28% (benzina) si 31% (diesel) pentru masinile cu emisii mai mari de 250 g CO2/km.


Spania

Piata auto in 2015: 1.034.232 automobile (+20,9%)

Taxa de inmatriculare este calculata pe baza emisiilor de CO2. Tarifele difera de la 4,75% (121-159 g CO2/km) pana la 14,75% (200 g CO2/km sau mai mult).


Suedia

Piata auto in 2015: 345.108 automobile (+13,5%)

O prima pentru achizitia de masini noi, electrice si hibrice, este acordata dupa cum urmeaza:
20.000 SEK (Coroana Suedeza) pentru masinile cu emisii intre 1-50 g CO2/km (masini hibride tip plug-in).
40.000 SEK pentru masini cu emisii de esapament zero (masini electrice).

Taxa anuala de circulatie pentru masinile care sunt conforme normelor Euro 4, cu cel putin, este bazata pe emisiile de CO2. Taxa consta intr-o suma fixa de 360 SEK, la care se adauga 22 SEK pentru fiecare gram de CO2 emis peste nivelul de 111 grame/km. Aceasta cifra este multiplicata cu 2,37 pentru masinile diesel.

Proprietarii de masini diesel inmatriculate pentru prima data in 2008 sau mai recent platesc in plus 250 SEK, iar cele inmatriculate mai devreme platesc in plus 500 SEK. Pentru masinile care folosesc combustibili alternativi taxa este de 11 SEK pentru fiecare g CO2 emis peste pragul de 11 g/km.

O scutire de taxe pentru o perioada de cinci ani este acordata masinilor “verzi”.


Marea Britanie

Piata auto in 2015: 2.633.503 automobile +6,3%

Taxa anuala de circualtie pentru masinile inmatriculate dupa martie 2001 este bazata pe emisii de CO2.

Tarifele merg de la 0 lire sterline (pana la 100 g CO2/km) pana la 505 lire sterline (peste 255 g CO2/km).

Suplimentar, o taxa suplimentara de inmatriculare se aplica de la 1 aprilie 2010. Tarifele variaza intre 0 lire sterline (pana la 130 g CO2/km) si 1.100 lire sterline (peste 255 g CO2/km). Masini care folosesc combustibili alternativi primesc 10 lire sterline reducere la plata tarifelor enumerate.

Taxele pentru masinile de companie sunt bazate pe emisiile de CO2.

Lasa un comentariu

avatar
  Subscribe  
Notifica-ma despre