Grupul german Bosch, care detine din 2013 la Cluj un centru de cercetare, testeaza prin oras soft-urile care se vor regasi in viitor pe masinile capabile sa se conduca singure. Masinile sunt mereu sub controlul soferului, insa sunt testati algoritmii in diverse situatii, pentru a se vedea ce lucruri recunosc in trafic si in ce mod pot fi imbunatatiti. Bosch livreaza tehnologiile catre mai multi constructori auto care le vor pune pe masinile de serie, germanii estimand ca in 2020 aceste masini autonome vor putea rula singure pe autostrada, iar in 2025 si in oras. „Din punct de vedere tehnologic cred ca lucrurile sunt mai simple decat din punct de vedere legislativ”, spune Mihai Boldijar, CEO Bosch Romania, referindu-se la regulamentele ce trebuie modificate pentru ca aceste masini sa devina legale.
„Testam faza de detectie, nu de control”, a spus pentru HotNews.ro, Dan Lazarescu, senior manager hardware engineering la Bosch.
„Practic avem algoritmi de recunoastere de imagini si mergem cu masina in diverse zone, insa la comanda este mereu un sofer, nu calculatorul. Soferul nu ia mana de pe comenzi”.
Masina dispune de camere video, senzori radar, senzori cu ultrasunete
„Este o faza de dezvoltare avansata, asa o numim noi, nu suntem in faza in care sa spunem ca <gata, ii dam drumul>. Noi mergem cu masina prin oras, avem camere montate, soft-ul ruleaza, iar dezvoltatorul de software testeaza calitatea algoritmilor in diverse situatii, ca sa vedem cum reactioneaza”, spune oficialul Bosch.
El precizeaza ca sunt foarte multe situatii, iar complexitatea consta in a inregistra cat mai multe dintre aceste situatii. De exemplu sunt cazurile in care se fac depasiri si masina trebuie sa pastreze distanta, altele in care pietonii vin din lateral sau situatii in care lipsesc marcajele. „Sunt foarte multe situatii neprevazute pe care algoritmul le invata, ajunge sa le cunoasca si, in functie de ce <vede>, pot fi aplicate modificari”.
O echipa consistenta dezvolta algoritmi pentru a recunoaste diversele situatii din trafic si sunt trecute in revista cat mai multe dintre situatiile posibile.
Care este urmatoarea etapa? Vor fi testate in curand masini autonome in Cluj? Reprezentantul Bosch spune ca numai constructorii auto care colaboreaza cu grupul german pot decide asta si este la latitudinea lor sa anunte daca doresc.
Bosch lucreaza pe tema masinilor autonome cu principalii constructori auto europeni si americani.
Mihai Boldijar, CEO al Bosch Romania, spune ca Bosch estimeaza ca in 2020 masinile autonome vor ajunge pe sosele, insa depinde enorm de mult de cadrul legislativ. „Din punct de vedere tehnologic cred ca lucrurile sunt mai simple decat din punct de vedere legislativ si vor fi extrem de mari diferente intre implementarea acestei conduceri autonome in divese tari si continente”.
„Tu trebuie sa ai control asupra masinii, nu masina sa aiba control asupra ta”, spune seful Bosch Romania.
Bosch face diferenta intre trei tipuri de condus.
1) Conducerea conventionala in care soferul controleaza absolut totul si este asistat de o serie de tehnologii care sa-l ajute.
2) Conducerea partial automatizata in care soferul trebuie sa fie atent permanent, chiar daca masina poate face singura o multitudine de manevre (de exemplu sa ruleze singura pe autostrada).
3. Conducerea complet automatizata inseamna ca masina poate face totul singura, insa Bosch spune ca si in acest caz soferul trebuie sa supravegheze vehiculul, chiar daca nu permanent, ci un timp mai redus. Estimarea Bosch este ca in 2020 aceste masini vor fi 100% sigure pe autostrada, iar in 2025 vor fi total apte si pentru condusul in oras (mult mai dificil din cauza numeroaselor situatii neprevazute).
Bosch lucreaza din 2011 la sisteme avansate de asistenta a soferului, iar din 2013 testeaza in SUA si Germania masini autonome.
Centrul de inginerie din Cluj a fost infiintat in 2013 si extins cu un nou sediu modern in 2015, Aici, peste 100 de tineri ingineri se concentreaza pe domenii precum conectivitatea, industria conectata ¬ cunoscuta si sub numele de Industria 4.0, energia regenerabila si conducerea automatizata si efectueaza, de asemenea, o gama larga de teste si analize.
In unitatile de productie din Cluj si Blaj, Bosch implementeaza treptat solutii ale Industriei 4.0 pentru a-si creste competitivitatea, de exemplu printr-o mentenanta predictiva si mai rapida.