Acasa Industrie Cum arata industria romaneasca de componente auto si de ce nu castigam investitii mari nici in vestul tarii care este legat prin autostrazi de Europa Occidentala

Cum arata industria romaneasca de componente auto si de ce nu castigam investitii mari nici in vestul tarii care este legat prin autostrazi de Europa Occidentala

de Vlad Barza

(sursa - Nissan)
(sursa - Nissan)

Industria auto romaneasca a avut in 2015 o cifra totala de afaceri de peste 20 miliarde euro, la care companiile producatoare de componente au contribuit cu 71%. Sunt 600 de companii, de la unele cu cateva zeci de angajati, pana la cele mai mari, cu peste 15.000. Insa in ultimii ani Romania nu a mai atras investitii mari nici macar in vestul tarii, unde infrastructura jalnica a Romaniei nu este un dezavantaj. In articol puteti citi despre locuri unde este nevoie de forta de munca, dar si despre cele in care este nevoie de investitii si despre cat de mare este diferenta dinre vestul tarii si partea de est.

Cateva cifre despre un sector urias

ACAROM, asociatia constructorilor de automobile si de componente auto, a prezentat la o conferinta organizata de Ziarul Financiar situatia uriasului segment si problemele cu care se confrunta.

Cifra totala de afaceri a industriei auto a depasit 20 miliarde euro anul trecut, cu 5,3 miliarde euro contribuind Dacia si Ford si aproape 15 miliarde euro au venit de la producatorii de componente auto. Piesele si accesoriile au contribuit cu 7,9 miliarde euro, cauciucurile si masele plastice au generat 3,2 miliarde euro, iar componentele auto, 1,6 miiarde euro.

Constantin Stroe, presedintele ACAROM, spune ca, indiferent de cine va fi la putere, cifra totala a industriei auto poate ajunge la 30 miliarde euro in trei-patru ani.

Din cifra totala de afaceri a industriei auto romanesti, companiile cu capital local au avut 12%.

Pierdem investiti mari si din cauza fortei de munca

Insa in ultimii ani Romania a pierdut investitii mari si al treilea mare producator auto nu a venit. Recent, Daimler a anuntat ca va face in Polonia o fabrica de motoare in valoare de jumatate de miiard de euro si, desi ministrul economiei spune ca Romania n-a fost nici macar „in carti”, multa lume a ramas dezamagita si si-a spus din nou ca suntem o tara foarte neatractiva.

Stim cu totii ca lipsa autostrazilor sperie cumplit potentialii investitori fiindca TIR-urile cu piese fac mai mult de o zi de la un capat la altul al tarii. Dacia si Ford au spus mereu ca trebuie sa fie construite autostrazi, insa nu s-au facut si este improbabil ca vor exista macar in 2021-2022.

Insa daca in centrul tarii sau in sud-est lipsa autostrazilor este „raspunzatoare” pentru ca nu vin investitorii, de ce nu apar mari anunturi in Vest, in zona Timisoara-Arad-Oradea? Lipsa fortei de munca de inalta calificare, dar si costurile mai mari cu forta de munca existenta ar fi doua explicatii, spune Constantin Stroe, presedinte ACAROM.

„Timisoara are somaj zero si avantajul este ca poate sa capaciteze forta de munca din trei parti: Romania, Serbia si Ungaria. Sincer va spun ca in partea de centru-est a tarii nu se mai intampla nimic, mai ales ca acolo costul cu forta de munca este la sub jumatate fata de Banat, desi potentialul este deosebit. Insa prima problema care se pune este cat faci de la Husi pana in vestul tarii, fiindca drumul dureaza mai mult decat din vestul tarii, catre vestul Europei. Costurile fortei de munca in Banat sunt foarte ridicate in comparatie cu alte regiuni, cred ca sunt imediat dupa Bucuresti”.

Si Bogdan Cocian, directorul Elba Timisoara, companie care produce corpuri de iluminat auto, a insistat pe faptul ca in Timisoara nu se gaseste forta de munca. „Eu as spune ca la Timisoara somajul este negativ. Avem nevoie la Timisoara de peste 20.000 de oameni pe care nu-i gasim. Problema a inceput in 2013, in 2014 am inceput sa automatizam, insa din septembrie 2015 mai multe companii din zona pierdem business, pierdem cifra de afaceri pe care nu o putem genera pentru ca nu gasim oameni”.

Directorul Elba, companie cu afaceri anuale de 45 milioane euro, spune ca exista proiecte de formare profesionala la Timisoara si sunt si scoli de meserii, insa acestea sunt extrem de importante pe termen lung. „Noi avem nevoie in momentul de fata de resurse gata sa fie integrate pe piata fortei de munca. Ne angajam noi sa le formam. (…) Ideal ar fi macar sa fim lasati sa accesam piata fortei de munca din tari precum Serbia”.

La capitolul infrastructura, Timisoara are avantajul ca este legata de vestul Europei prin autostrazi, insa problema este infrastructura locala, fiindca este anormal ca Timisoara nu are o centura ocolitoare, mai spune seful Elba care adauga ca Romania sta catastrofal la cifra de afaceri/angajat in segmentul componentelor auto.

Constantin Stroe spune ca Romania pastreaza insa cu o serie de avantaje. De exemplu, inginerii romani sunt foarte buni, la nivelul celor din Europa de vest, iar in fabricile din domeniul auto din tara exista o disciplina a muncii care inseamna ca tintele de productie sunt mai mereu atinse.

Ramane insa un urias minus caruia prea curand nu i se va gasi rezolvare. Infrastructura de transport este „factor penalizant” cand este vorba de investitii. Drumurile sunt un dezastru, iar pe o scara de la 1 la 7, Romania se afla pe undeva pe la 1, spune seful ACAROM.

Autostrada Pitesti-Sibiu, atat de mult ceruta de Dacia, ramane „in ceata” nu s-a fixat un sef de proiect cu responsabilitati clare, termenele date sunt contradictorii.  Este neclar si statutul autostrazii Pitesti-Craiova, de care Ford are nevoie. In plus, intarzie nepermis de mult remedierea erorilor de constructie de pe A1, A2 si A3..

ACAROM sustine eliminarea impozitului pe salariu la inginerii din cercetare pentru ca altfel nu va putea fi stopat fluxul de oameni care parasesc tara si se duc in Marea Britanie sau in alte tari din Vest unde gasesc locuri de munca extrem de bine platite.

Cateva din companiile producatoare de componente

Exporturile industriei auto au fost de 13 miliarde euro, adica 24% din totalul exporturilor nationale. Numarul total de salariati din industria auto este de 203.000.

Cele mai importante companii, in functie de sector.
Anvelope auto: Continental, Pirelli, Michelin
Cablaje auto: Valeo, Delphi, Lear, Yazaki, Sunitomo, Draxlmaier, SEWS
Ambutisare si unitsuri din tabla: Kirchoff, GIC, Bamesa
Mase plastice auto: Faurecia, Magna, Preh, IAC,Valeo, Delta Invest
Componente tehnice din cauciuc: RONERA, ContiTech, VM Comp
Rulmenti, planetare, tacheti auto: NTN SNR, INA Schaeffler, COMPA
Module electronice/mecatronice: Continental, Kuhnke, Delphi, Bosch, Marquardt, kendrion
Dispozitive optice: Elba, Valeo, Hella, Automotive Lighting
Baterii, acumulatori: Rombat, Caranda
Reciclare: Romcarbon, Rombat

Investitiile vizeaza doar cateva zone:  Sibiu-Brasov, Cluj, Timis-Arad, Arges-Olt si foarte putin in partea de est (Iasi, Roman(.

Desi Romania este in top 10 al tarilor cu industrie de componente auto, investitiile anuale au fost de doua ori mai mari in Cehia, iar in Ungaria au fost cu 80% mai mari, acele doua tari fiind clar mai atractive.

Furnizori precum Continental, Bosch, Delphi, Schaeffler, Yazaki si Hella transfera in tara activitati de cercetare-dezvoltare, investind in domeniu. Si furnizorii cu capital autohton investesc si isi modernizeaza activitatile: GIC, Ronera, Elba, COMPA.

Pe termen mediu sunt cateva domenii in care exista potential de investitii noi, cum ar fi jantele din aluminiu turnate sub presiune, bateriile pentru vehicule electrice, infrastructura pentru vehicule electrice, componente din mase plastice si module electronice de comanda.

Lasa un comentariu

avatar
  Subscribe  
Notifica-ma despre