Acasa Piata Auto ANALIZA: Masinile diesel, sub asalt in Europa – Cat de periculoase sunt pentru mediu, de ce interzicerea totala nu este viabila si cum se explica supararea din randul industriei auto

ANALIZA: Masinile diesel, sub asalt in Europa – Cat de periculoase sunt pentru mediu, de ce interzicerea totala nu este viabila si cum se explica supararea din randul industriei auto

de Vlad Barza

Motor diesel (sursa - Toyota)

In mai multe locuri din Europa au fost adoptate masuri pentru scoaterea treptata a masinilor diesel din circulatie, celebru fiind exemplul Parisului. Acum, noul primar al Londrei, Sadiq Khan, a anuntat ca vrea sa puna o „taxa pe toxicitate” care va viza exact diesel-urile, masini despre care ani de zile s-a crezut ca sunt mai putin poluante decat cele pe benzina. Insa diesel-urile nu au cum sa dispara fiindca domina parcul auto in multe tari si clientilor le plac aceste masini. Cat de periculoase sunt pentru mediu, cat de multe sunt in Romania si in UE si de ce producatorii auto se simt nedreptatiti puteti citi mai jos.

Dieselul in Europa si in Romania

La nivelul UE, dieselul reprezinta 41% din intregul parc auto, in timp ce in Romania, masinile pe motorina aveau in 2015 aproape 37% din parcul auto. In Franta, 64% dintre masini sunt diesel, in Spania 56%, in Germania 32%, iar in Marea Britanie, 35%.

In regiune, ponderea dieselului in parcul auto a fost de 4% in Grecia, de 26% in Ungaria si de 44% in Bulgaria.

In Romania sunt in circulatie 5,15 milioane de autoturisme, dintre care 1,9 milioane sunt pe motorina. La autoutilitare, dieselul domina, 636.000 dintre cele 720.000 din circulatie folosind motorina. La autobuze doar 17 unitati sunt pe benzina si 21.000 pe motorina.

In UE, 53% dintre masinile noi vandute in 2014 au fost diesel, in trei tari ponderea fiind de peste 70% (Luxemburg, Portugalia, Irlanda) si in alte patru tari, de peste 60% (Franta, Spania, Belgia, Suedia). Cote foarte mici sunt in Olanda (sub 25%) si Danemarca (putin peste 30%). In Romania dieselul a avut in 2014 56,5% din piata masinilor noi si 53,5% in 2015.

In primele trei luni ale anului 2016 datele APIA arata ca dieselul are 56% din vanzari, cele mai vandute modele fiind Dacia Duster, Skoda Octavia si Dacia Logan. Volkswagen Passat, Renault Clio, Ford Focus si Skoda Rapid sunt alte modele care se vand bine in variantele pe motorina.

De ce dieselul este atat de periculos

A trecut vremea in care dieselul era laudat ca fiind un „carburant curat” si studii aprofundate au aratat ca in ciuda emisiilor de CO2 mai scazute, a consumului mai redus si a cuplului forte, aceste masini emit alti agenti poluanti in cantitati mari, spre exemplu oxidul de azot care poate cauza probleme respiratorii grave.

Un studiu al Organizatiei Mondiale a Sanatatii a incadrat emisiile diesel in categoria substantelor canceringene, dupa studii facute pe soferi profesionisti, lucratori la caile ferate si mineri.

OMS a conchis ca emisiile diesel pot cauza cancer la plamani si boli cardiovasculare, sfatul fiind ca oamenii sa se expuna cat mai putin posibl.

Concluzia se refera insa la lucratori in medii toxice, astfel ca este greu de spus cat de mare este riscul de cancer pentru cei care traiesc in orase poluate si inhaleaza noxele de la masini.

Problema cu dieselul este ca, desi arde mai incet si mai eficient, produce mai putina caldura si are si emisii de particule. Acestea reprezinta „calcaiul lui Ahile” pentru diesel si de aceea in SUA este considerat un combustibil murdar si industria il respinge cu tarie.

Inhalarea acestor particule poate duce la iritatii ale ochilor si nasului si poate facilita aparitia de probleme respiratorii, iar la cei care au deja probleme respiratorii, dieselul le agraveaza.

Si Agentia Internationala pentru Cercetari in domeniul cancerului a conchis ca emisiile de la automobilele diesel se numara printre substantele cancerigene,.categorie in care sunt incluse multe lucruri, de la plutoniu, pana la razele solare si alcool. Nu se stie cati oameni mor anual de cancer din cauza noxelor, insa poluarea din orase este printre factorii care scurteaza cu cativa ani durata medie de viata in multe tari.

Este greu de spus in procente care este riscul de cancer prin inhalarea zilnica a noxelor de la diesel, insa in cateva tari, un exemplu fiind Marea Britanie, studii realizate de autoritati au conchis ca masinile pe motorina reprezimta principalul vector de poluare din orasele noastre. Ca solutii s-au propus mai multe lucruri, de la interzicerea totala a masinilor diesel in centrul oraselor, pana la interzicerea unor masini mai vechi sau chiar subventionarea soferilor pentru ca acestia sa isi cumpere masini mai nepoluante.

Asociatiile de mediu acuza companiile auto ca, desi au facut progrese si masinile diesel sunt ceva mai nepoluante, s-ar fi putut face mult mai multe, insa constructorii auto nu ar vrea sa adauge la costurile de productie. Solutiile mecanice ar fi costisitoare, iar in unele cazuri ar diminua perfomantele masinii.

Ce spune industria auto si de ce marile companii sunt atat de suparate

Franta, Marea Britanie, Olanda si Norvegia se numara printre tarile care sunt foarte decise sa micsoreze ponderea masinilor diesel de pe sosele, dupa ce concluzia ultimilor ani a fost ca aceste masini sunt per total mai poluante decat cele pe benzina. Problema este ca producatorii auto au fost incurajati sa dezvolte modele diesel si unele marci vand in proportie de peste 80% masini pe motorina in UE, astfel ca nu stiu acum pe ce categorii sa insiste, in conditiile in care emisiile de CO2 trebuie reduse.

Marii producatori auto au investit din 2000 incoace miliarde de euro in cercetare, au construit uzine de motoare si au extrem de multe modele diesel in gama. Oamenii au cumparat milioane de masini diesel, stiind ca au consum mai mic si ca impozitul auto este mai mic, dat fiind ca emisiile de CO2, in functie de care se calculeaza impozitul in cateva piete mari, sunt mai reduse decat la masinile pe benzina.

Masinile diesel nu sunt nici pe departe atat de poluante cum sustin cei care vor sa le interzica, iar normele Euro 6 prevad reducerea drastica a emisiilor de oxid de azot, spun constructorii auto care denunta demonizarea diesel-ului, intetita de imensul scandal Volkswagen.

„Trebuie sa evitam penalizarea unei tehnologii in raport cu alta tehnologie si sa incurajam adoptia de catre consumatori a vehiculelor cu emisii minime. Acuzatiile aduse masinilor diesel risca sa induca in eroare autoritatile si sa zdruncine increderea publicului in acest tip de  masini”, spunea directorul asociatiei auto britanice SMMT.

Schimbarea pozitiei fata de diesel preseaza mai multi constructori auto ce au vanzari mari pe partea de diesel, cei mai expusi fiind producatorii francezi si cei trei producatori germani premium. La BMW dieselul reprezinta 81% din vanzarile europene, iar la Daimler, 71%, in timp ce la Volvo e si mai mult: 90%.

Mai este un amanunt important. Clientilor le plac masinile diesel, nu degeaba exista 100 de milioane in Europa. De ce? Intr-o utilizare obisnuita, masinile turbo diesel sunt mai economice si mai placute la condus decat cele pe benzina de putere similara. Acest lucru se intampla in principal deoarece cuplul motor este mai mare la un motor diesel si pentru ca maximul de performante este dat la turatii mai joase – adica in zona de turatie in care oamenii folosesc cel mai mult masinile, de obicei.

Ce va urma – ani grei pentru diesel

In cativa ani cu siguranta o serie de orase mari, in frunte ca Parisul si Londra, vor pune interdictii pentru accesul masinilor diesel si vor alege diverse variante, unele mai simple, altele mai severe. O scadere drastica a numarului de masini diesel in orase se va produce dupa 2020 cand ar fi de astteptat ca masinile electrice sa le ia locul, cu preturi mult mai mici decat „electricele” din prezent.

Pentru cei care detin masini diesel, va fi mai greu sa obtina un pret bun la vanzare, iar companiile auto probabil ca vor micsora oferta de masini pe motorina, renuntand la motoarele mai mici unde marjele de profit sunt mai reduse.

Este clar ca ponderea dieselului in vanzarile de masini noi in UE va scadea, unii analisti spunand ca in cinci ani s-ar putea ajunge la numai 35%, fata de 53% in prezent. Daca scaderea va fi atat de puternica, unele companii vor trebui sa treaca de la diesel la benzina sau la productia de masini electrice, mult mai repede decat isi propusesera.

Insa este clar ca dieselul nu are cum sa dispara din piata si acele companii la care ponderea motorinei reprezinta 60, 70 sau 80% din vanzari nu pot sa diminueze rapid aceasta dominatie, mai ales ca masinile diesel au destui sustinatori in randul clientilor.

Apoi flotele de autoutilitare si de autobuze sunt alcatuite aproape in totalitate din diesel-uri si ar fi imposibil ca aceste vehicule sa fie scoase rapid din circulatie. Parisul a luat masuri drastice impotriva diesel-urilor, interzicand in multe zone din oras masinile mai vechi de 1997. Treptat vor fi interzise masini tot mai noi pe motorina, iar in 2020 nu vor mai avea acces diesel-urile produse inainte de 2011.

Insa masurile au suparat multa lume, au existat si proteste de strada si au fost voci care au spus ca sunt discriminati cei care nu au bani sa-si ia masini mai noi.

Norvegia si Olanda au anuntat masuri drastice si, foarte recent, noul primar al Londrei –  Sadiq Khan – a anuntat ca planuieste sa introduca inca o taxa de acces in zona centrala a orasului, una bazata pe emisiile de oxizi de azot. Aceasta „taxa pe toxicitate” ar putea ajunge la 12,5 lire/zi pentru cele mai poluante masini, astfel ca unii soferi pot ajunge sa plateasca in total 24 lire/zi pentru a intra in centrul Londrei, daca luam in calcul si celebra „taxa de congestie”.

Cat costa motorina in Europa

In Norvegia si Suedia se gaseste cea mai scumpa motorina la „pompa”, echivalentul a peste 1,4 euro/litru, Germania si Islanda fiind pe locurile urmatoare. In Romania pretul este de aproximativ 1,05 euro/litru, iar cea mai ieftina motorina este in Rusia (0,5 euro – 37 de ruble, devalorizarea monedei facand ca pretul sa fie atat de mic in euro). Moldova, Ucraina, Georgia si Belarus au preturi de sub 0,7 euro/litru, iar in Macedonia un litru cota echivalentul a 0,71 euro.

4 comentarii

Rich 31 mai 2016 - 15:23

probabil un Rotschild considera ca trebuie sa se schimbe treburile

Reply
Daniii 22 martie 2017 - 15:58

Esti inteligent, respect. 🙂

Reply
Adrian 8 aprilie 2017 - 12:02

Bun, bine ca mi-am luat pe benzina :)) !

Reply
catalin 10 aprilie 2017 - 05:26

GPL termina motoru m-ai repede, are ardere uscata, o putoare de masina…Tot dizelu e forta! Dc nu se transportă mărfurile pe feroviar sa poluam m-ai putin, dc nu se construiesc autostrăzi sa poluam mai putin, dc nu se planteaza copaci, păduri????!!!! ( nu stim numai sa defrișăm si sa construim moluri)….Cand o sa avem salaru made in UE precum Fr,De,At,GB,etc atunci îmi permit masina nouă si pe benzină, pana atunci dizel euro 4, apropo Francezii circula cu masini din ani 80,90 logic ca poluează

Reply

Lasa un comentariu