In Romania exista 55 de statii de incarcare pentru masini electrice, dintre care 22 sunt in Bucuresti, a spus Istvan Jakab, seful Administratiei Fondului pentru Mediu (AFM), citat de Agerpres. Ministerul Mediului promite un program de dezvoltare a infrastructurii pentru incarcarea masinilor electrice, etapele acestuia urmand sa fie elaborate pana la final de mai. Olanda, Marea Britanie si Norvegia sunt tarile care stau cel mai bine la numarul de statii de incarcare, obiectivul Comisiei Europene fiind ca in 2020 sa exista jumatate de milion de statii de incarcare in UE.
Prizele cele mai simple costa in general chiar si sub 500 euro, insa costurile de instalare pot adauga cateva mii de euro. Statiile de incarcare rapida, cele care pot duce bateria masinii spre 80% in jumatate de ora, pot costa peste 25.000 euro.
In cateva capitale europene exista peste o mie de statii de incarcare. In comparatie cu ele, tara noastra sta extrem de rau.
In Romania autoritatile promit de cinci ani un program de „electrificare” a parcului auto, componenta importanta fiind nu doar subventiile pentru cumpararea de masini noi, ci si investitiile in crearea de puncte de incarcare. Insa trebuie stabilit in ce masura va contribui si sectorul privat, prin investitia in crearea de prize in parcari, mall-uri, supermarket-uri, ansambluri rezidentiale noi si alte locuri unde oamenii isi lasa masinile cateva ore.
Acum, in Programul Rabla exista si componenta „Rabla Plus” care ar trebui sa ajute cunparatorii de masini electrice si sa contribuie si la crearea unei infrastructuri de incarcare.
„Anul acesta vom lansa Programul pentru dezvoltarea infrastructurii de incarcare a autovehiculelor electrice si hibrid, conform directivei europene. Astfel, aceasta directiva instituie un cadru comun de masuri destinate instalarii infrastructurii pentru combustibili alternativi in Uniune cu scopul de a reduce la minimum dependenta de petrol si de a atenua impactul transporturilor asupra mediului si stabileste cerinte minime privind crearea infrastructurii pentru combustibili alternativi, inclusiv punctele de reincarcare destinate vehiculelor electrice. Specificatiile tehnice referitoare la tipul de statie de incarcare vor aparea in Ghidul de Finantare care ar trebui sa fie gata pana la sfarsitul lunii mai”, a spus Istvan Jakab, presedintele AFM.
Retailerul german Kaufland a anuntat la inceput de aprilie ca va pune pana la finele acestui an statii de incarcare rapida pentru masinile electrice in 10 dintre magazinele sale din Romania, o alta statie urmand sa fie montata pe autostrada A2. O statie rapida permite incarcarea completa a bateriei in putin peste o ora, iar costurile unui punct sunt de peste 30.000 euro. Kaufland a cumparat din Germania 18 masini electrice Volkswagen e-Golf, majoritatea urmand sa fie donate unor ONG-uri.
Romanii au inmatriculat anul trecut in tara aproape 50 de masini electrice, iar cifra include si vehiculele micute incadrate la categoria motociclu/cvadriciclu, cum este de exemplu Renault Twizy. In UE s-au inscris in circulatie peste 90.000 de vehicule 100% electrice, iar tara noastra nu a contribuit nici cu 0,1%, semn ca mai este mult timp pana cand masinile electrice vor conta in piata.
Principalul factor care impiedica dezvoltarea masinilor electrice este insa pretul. In Romania pretul mediu de achizitie pentru o masina noua este de 13.000 euro, iar la second-hand de 3.500 euro, astfel ca electricele sunt foarte scumpe, raportat la media pietei.