Toate cele trei segmente ale pietei auto (masini noi, la mana a doua si reinmatriculari) au fost in crestere in primele trei luni, cel mai mare avans fiind la masinile second-hand. Piata masiinilor noi va creste si datorita programului Rabla, iar masinile electrice constituie tema anului 2016, arata o analiza Autovit.ro. Pe Autovit.ro, aproape 15% dintre masinile listate sunt la mai mult de 20.000 euro, in timp ce segmentul 5.000 – 10.000 euro este de departe cel mai bine reprezentat, cu aproape trei din zece anunturi.
Autovit.ro, cea mai mare platforma de anunturi auto din Romania, parte a grupului Naspers, a realizat o analiza comparativa a pietei auto in primele trei luni din 2016 in raport cu perioada similara din 2015, folosind datele publice comunicate de Directia Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV). In plus, din datele de pe platforma Autovit.ro, a rezultat o imagine fidela a pietei masinilor noi si second-hand.
Cele trei categorii.
Piata masinilor noi a avut un trimestru foarte bun, cresterea fiind de 21% fata de aceeasi perioada a anului trecut. Este al patrulea an consecutiv de crestere si, cum primul trimestru este statistic cel mai slab din an, asteptarile sunt ca in cele mai bune perioade sa se depaseasca 25.000 de masini, sustinute de Programul Rabla.
Piata masinilor second-hand din import a avut in general fluctuatii mari de la an la an, iar fata de anul trecut acum este in crestere cu 18%. A fost cel mai bun prim trimestru din 2009 pana in prezent, iar daca tendinta continua, piata poate depasi 250.000 de unitati.
Tranzactiile cu masini second-hand pe plan intern (reinmatriculari) au in general cele mai mici fluctuatii lunare si anuale. In primele trei luni din 2016 cresterea a fost de 2%, insa s-a inregistrat cea mai mare cifra a inmatricularilor din ultimii patru ani.
Numarul de masini inmatriculate in primul trimestru in perioada 2009-2016
(sursa – DRPCIV)
Anul |
Masini noi |
Masini second-hand din import |
Reinmatriculari |
2009 |
29.121 |
76.788 |
86.744 |
2010 |
8.819 |
35.414 |
92.493 |
2011 |
9.679 |
31.439 |
99.548 |
2012 |
13.965 |
35.229 |
79.941 |
2013 |
11.233 |
53.029 |
48.405 |
2014 |
13.345 |
46.866 |
50.631 |
2015 |
14.433 |
54.592 |
54.847 |
2016 |
17.471 |
64.690 |
55.686 |
Inmatriculari lunare in 2016
Luna/Categorie |
Masini noi |
Masini second-hand |
Reinmatriculari |
Ianuarie |
5.800 |
16.471 |
16.121 |
Februarie |
5.099 |
22.857 |
18.584 |
Martie |
6.572 |
25.362 |
20.981 |
Masinile de pe Autovit.ro in primele trei luni din 2016
Numarul de anunturi pe platforma Autovit.ro a crescut mai ales in luna martie, dupa ce, prin traditie, la inceput de an numarul este redus, fiindca ianuarie este o luna slaba pe toate segmentele pietei auto.
Pretul mediu a unei masini listate pe Autovit.ro este de 8.000 euro, insa cele mai scumpe modele precum Bentley, Ferrari sau Rolls Royce trec de 200.000 euro. Pe platforma sunt listate si doua masini Tesla Model S, marca americana fiind in centrul atentiei in presa mondiala si pe retelele sociale datorita prezentarii Model 3, o masina electrica “pentru mase”.
Cel mai consistent palier de pret ramane cel intre 5.000 si 10.000 de euro unde se incadreaza peste un sfert dintre masinile de pe site, ramanand insa consistent si segmentul de pana in 3.000 de euro benefic pentru cei cu bugete mici. Continua insa sa aiba o pondere importanta si masinile de peste 20.000 euro, cele mai multe fiind modele ale marcilor germane premium.
Cele mai scumpe masini listate pe Autovit.ro sunt de peste 200.000 euro, modele rare precum Lamborghini Aventador sau Rolls Royce Phantom.
Topul marcilor pe Autovit.ro
Marca |
Ponderea din totalul anunturilor |
1.Volkswagen |
19% |
2.BMW |
12% |
3. Mercedes |
10% |
4.Audi |
9% |
5.Opel |
8% |
Uriasul scandal al emisiilor Volkswagen nu a afectat cota de piata a marcii nici la masini noi, nici pe piata second-hand. Brandul a ramas lider detasat si in topul masinilor de pe Autovit.ro, in timp ce BMW si Mercedes au completat podiumul. Fata de acum un an s-a facut in top 5 o rocada intre Audi si Opel.
Masinile de maxim patru ani vechime au o pondere importanta, de peste 30%, in timp ce doar 1% dintre masini sunt mai vechi de 18 ani si sub o cincime sunt mai vechi de 13 ani. Pe Autovit.ro se gasesc si masini dinainte de 1940, exemplu fiind un Mercedes de acum 80 de ani.
Masinile de pe Autovit.ro, in functie de anul fabricatiei
Anul fabricatiei |
Procentaj din total anunturi |
2012-2016 |
31% |
2008-2011 |
29% |
2004-2007 |
23% |
1998-2003 |
16% |
Inainte de 1998 |
1% |
Concluzii si estimari
– Toate cele trei categorii ale pietei auto (masini noi, second hand din import, reinmatriculari) au crescut in primul trimestru al anului, ceea ce pare sa indice faptul ca va fi un an mai bun decat 2015. Totusi, ca si numar de unitati, cresterile sunt mici in primele luni: la masini noi de 3.000 de unitati, iar la masini second-hand din import cresterea a fost de peste 12.000 de unitati. La tranzactii pe plan intern cu masini rulate avansul a fost de circa o mie de unitati.
– Piata masinilor noi a avut cel mai bun prim trimestru din ultimii sapte ani si are mari sanse sa avanseze cu 10-15% in acest an, ajutata de programul Rabla si mult mai putin de Prima Masina. La second-hand prognozele sunt greu de facut, avand doar datele din primul trimestru, insa inceputul de an este fulminant pentru masinile rulate aduse din afara tarii.
– Programul Rabla care a ajutat constant piata masinilor noi in ultimul deceniu va fi prezent si anul acesta, insa va incepe destul de tarziu, in luna mai putand fi facute primele achizitii. Ponderea lui in piata totala va fi probabil undeva la o cincime din vanzari.
– Masinile electrice sunt un subiect la moda, mai ales datorita anunturilor facute de Tesla Motors cu Model 3. Pe plan local un retailer a anuntat ca va crea o retea de incarcare pentru masinile electrice in magazinele sale, insa in Romania s-au inmatriculat sub 50 de masini 100% electrice anul trecut. Chiar daca anul acesta se vor aplica subventii si va exista o varianta speciala de Rabla pentru cei care vor sa cumpere masini electrice, vanzarile nu au cum sa explodeze fiindca preturile acestor masini raman ridicate, iar autonomia ramane scazuta.
– Uriasul scandal al emisiilor masinilor Volkswagen despre care presa a scris mult in ultimele luni nu a afectat marca germana, aceasta fiind in crestere sustinuta, atat la masini noi, cat si la second-hand
– Pe Autovit.ro pretul mediu al unei masini listate este de 8.000 euro, cele mai scumpe fiind si peste 300.000 euro.
– Aproape 15% dintre masinile listate sunt la mai mult de 20.000 euro, in timp ce segmentul 5-10.000 euro este, de departe, cel mai bine reprezentat, cu aproape trei din zece anunturi.
– Varsta medie a parcului auto national este de 13 ani, in timp ce inainte de criza varsta era de sub 9 ani. Raportul dintre masinile second-hand inmatriculate si cele noi ramane de aproape 4:1.