Daimler a facut un pas urias in ceea ce priveste amprenta industriala din Romania prin inaugurarea, luni, 4 aprilie, a unei fabrici de cutii de viteze cu 9 trepte la Sebes, a unei fabrici de cutii de viteze cu 9 trepte la Sebes. Intrebat despre o potentiala investitie si intr-o uzina auto in Romania, Markus Schaefer, executiv Mercedes-Benz responsabil de productie si furnizori, a spus ca “Romania s-a dovedit un partener de incredere. (…) Lucrurile facute pana acum aici sunt o recomandare excelenta pentru proiecte viitoare aici”.
Descifrand mesajul diplomatic si discret al lui Markus Schaefer, Daimler, fabricantul masinilor Mercedes-Benz, se simte bine in Sebes si are de gand sa creasca aici. Ce inseamna crestere, doar timpul o va putea spune.
In acest moment se contureaza mai mult ideea ca Daimler sa produca si motoare la Sebes, pe langa cutii de viteze. O uzina care sa asambleze masini este un pic mai indepartata, dar nu improbabila.
Iata cateva declaratii cheie, acordate 0-100.ro, ale lui Markus Schaefer:
- „Este o zi mare pentru noi. Avem o istorie bogata aici in Romania, suntem prezenti de 15 ani. Romania s-a dovedit un partener de incredere de-a lungul anilor”.
- „Suntem extrem de multumiti de calitatea oamenilor de aici, de mentalitatea oamenilor”.
- „Mercedes-Benz va continua sa creasca. Strategia noastra pentru 2020 prevede sa devenim numarul 1 mondial in ceea ce priveste numarul de masini comercializate. Deci vom depasi capacitatea de productie din Germania si vom cauta capacitati de productie suplimentare. Nu am luat inca decizii (privind expansiunea – n.r.)”.
- „Romania asigura un mediu pozitiv pentru investitii si cred ca Sebes s-a dovedit un partener extraordinar pentru o investitie de o asemenea anvergura, 300 milioane euro. Lucrurile facute pana acum aici sunt o recomandare excelenta pentru proiecte viitoare”.
- „Avem multe elemente potentiale de dezvoltat. Ma gandesc in primul rand la noi proiecte <<powertrain>> (motoare, cutii de viteze – n.r.). Deocamdata imi doresc sa extindem cat putem de mult aceasta uzina, sa vedem acest proiect dus mai departe”.
Markus Schaefer, al doilea om in cadrul Daimler dupa Dieter Zetsche, a spus ca 300.000 de transmisii complete au fost exportate de Star Assembly din Romania, plus alte 8 milioane de piese mici (necesare asamblarii de cutii de viteze in alte uzine – n.r.).
„Vom creste dramatic productia in acest an”, a spus Schaefer.
Subiectul unei eventuale uzine auto Mercedes-Benz pe teritoriu romanesc – dupa esecul din 2008 in care Daimler a ales Ungaria – l-a facut pe Costin Borc, ministrul Economiei, Comertului si Turismului sa taca. A dat declaratii generale catorva televiziuni si apoi a refuzat sa vorbeasca cu restul jurnalistilor.
Intrebat daca Romania este acum mai pregatita decat in 2008 sa atraga noi investitii Daimler, eventual intr-o fabrica auto, singurele sale declaratii pe acest subiect au fost:
- „Prefer sa nu comentez”.
- „Asa cum am spus si la inceputul guvernarii noastre, preferam sa vorbeasca faptele pentru noi, nu promisiunile”.
Primarul din Sebes, Adrian Alexandru Dancila, isi doreste sa ofere in continuare conditii optime pentru Daimler la el in oras deoarece toata lumea are de castigat, iar extinderea nemtilor este o certitudine care nu are nevoie de bete in roate.
„Au cumparat pamant de la cetateni si se extind”, a spus Dancila despre Daimler. Intrebat daca are resursele necesare pentru a determina Daimler sa faca noi investitii la Sebes, eventual intr-o uzina auto, si daca face lobby pentru acest lucru, Dancila a raspuns realist: „Numai lobby-ul nu ajuta. Sunt calcule economice si strategia concernului Daimler. (…) Din punctul de vedere al primarului eu va pot spune ca ar fi teren si le-am putea crea conditiile sa investeasca. Restul tine de strategia acestui concern”.
Primarul spune ca Daimler este cel mai mare contribuabil al orasului si ca investitia germana in Sebes a creat locuri de munca si pentru oamenii din judetele vecine. Circa 30% dintre angajatii Star Transmission si Star Assembly nu sunt din Sebes.
„Numai anul trecut impozitul pe care Daimler l-a platit la bugetul local a fost de 500.000 lei, iar anul acesta va creste undeva la 650.000 lei. Este o suma importanta – bani care se vor reintoarce sub forma de investitie in cresterea confortului cetateanului si pentru dezvoltarea zonei. Sebes are la ora actuala un somaj de 1%. Noi ne gandim si la oamenii din imprejurimi, din Alba Iulia, din Teius, din Aiud, Orastie, Sibiu, Valea Sebesului. Sunt locuri de munca create aici si oamenii vin si din alte judete sa munceasca in acest loc”, a declarat Dancila, pentru 0-100.ro.
Star Transmission Cugir (STC) si-a inceput activitatea in 2001, cu 120 de angajati. Din acel moment si pana in prezent investitiile Daimler in Romania au crescut constant. In 2006, la cinci ani de la infiintarea STC, au aparut si primele planuri de extindere.
In 2010 a fost inaugurata unitatea de productie din Sebes, iar numarul de angajati Star Transmission in Cugir si Sebes depasise 600 de persoane. Informatia avea valoare palida la acel moment deoarece Daimler alesese Ungariei pentru o fabrica auto cu doi ani inainte (2008), iar orice alta investitie Daimler in Romania in afara de o fabrica de automobile a trecut mai putin observata de media si de public.
In 2013 Daimler a inceput productia de cutii de viteze automate cu 5 trepte (NAG1) in Romania, iar in 2014 a demarat fabricatia de transmisii automatizate cu dublu ambreiaj si 7 trepte (F-DCT, NAG3) pentru masinile Mercedes-Benz cu tractiune fata. Tot in 2014 era anuntata intentia de a extinde si mai mult operatiunile din Sebes prin inceperea fabricatiei, in 2016, a unor cutii de viteze automate cu convertizor de cuplu si 9 trepte de viteza (9G-TRONIC) – lucru care s-a si intamplat.
Aceste transmisii de ultima generatie, 9G-TRONIC, pot echipa orice model cu motor longitudinal ale Mercedes-Benz, fie ele sedan, break sau SUV, cu motorizari pe benzina, diesel sau hibride.
Pana la a se ajunge aici a fost un proces lung si dificil. La o expozitie nationala in Bucuresti, in toamna anului 1995, dintre 73 de firme romanesti, Uzina Mecanica Cugir (UMC) a fost selectata sa participe la un concurs de proba alaturi de firme din Ungaria, Slovacia si Polonia.
In 1996, in urma concursului de proba, Daimler AG a acordat firmei UMC un contract de livrare pentru roti dintate. Productia de roti dintate si axe pentru cutii de viteze punte fata se ridica la 1.500 bucati/zi in 5 variante. In anul 2000 s-au extins contractele de livrare si astfel se ia hotararea infiintarii unei firme mixte pe amplasamentul Cugir, sub conducerea Daimler AG.
Cu intreprindere mixta intre Daimler AG si Uzina Mecanica Cugir, in anul 2001 se infiinteaza compania Star Transmission Cugir care imbina know-how-ul ambilor parteneri in ceea ce priveste fabricatia de roti dintate si prelucrarea metalelor. La Stra Transmission Cugir se dorea producerea pe termen lung si a agregatelor complete, inclusiv montaj. Printre cele mai importante teluri ale companiei se numarau atunci infiintarea unei a doua hale de productie si cresterea numarului angajatilor pana la maximum 500.
In prezent Star Transmission si Star Assembly din Cugir si Sebes au in total 1.800 angajati.