Nicolas Maure paraseste conducerea Dacia dupa doi ani si trei luni, pe 4 aprilie urmand sa preia conducerea Lada-AvtoVAZ, marca ce are potential mare, insa a ramas cu zece ani in urma Dacia la capitolul dezvoltare. Maure ramane cunoscut pentru interventiile sale in favoarea autostrazii Pitesti-Sibiu, declarandu-se si acum, la plecare, optimist ca autostrada s-ar putea face macar in 2021. Maure spune ca este trist ca paraseste Romania. Locul sau va fi luat de Yves Caracatzanis, un francez cu „radacini” grecesti si italiene.
„Dupa cum stiti, la inceput de aprilie voi parasi Romania, dupa un mandat scurtat. Fostul director al Lada AvtoVAZ a parasit compania, iar directorul general al Renault mi-a incredintat functia cu un preaviz foarte scurt”, a spus Maure, intr-o intalnire cu presa romaneasca.
„Plec din Romania cu tristete”, a spus Nicolas Maure, cel care a condus Dacia de la inceput de 2014 si incheie acum a doua sedere in Romania, prima fiind intre 2006 si 2008, cand a avut un post total diferit, fiind director executiv la Uzina Mecanica Mioveni.
„Prima oara am venit in tara cu sotia si cele trei fiice, acum am venit doar cu sotia si fiica cea mica, fiindca celelalte doua fete au crescut”, a spus executivul Renault.
Maure este unul dintre cei mai vocali directori din istoria Dacia, el urmand sa ramana cunoscut pentru numeroasele sale luari de pozitie in favoarea constructiei autostrazii Pitesti-Sibiu, proiect marcat de numeroase (si enervante) amanari in ultimii ani.
Aceste interventii facute de directorul celei mai mari companii din tara nu au trecut neobservate si, desi nu au grabit cu nimic lucrurile, macar au scos de mai multe ori in atentia publicului o problema importanta si mai ales incapacitatea Romaniei de a se misca repede cu proiectele de infrastructura.
Romania a progresat mult, spune Maure, dar mai sunt probleme importante: infrastructura si complexitatea procedurilor administrative
„Romania ramane in continuare departe in spatele celorlalte tai UE in ceea ce priveste dezvoltarea infrastructurii”, spune Maure, care se arata increzator ca autostrada Sibiu-Pitesti poate fi gata la inceputul deceniului viitor.
El a insistat pe infrastructura si la ultima intalnire dinaintea predarii mandatului. A spus ca 2.000 de TIR-uri strabat saptamanal drumurile dintre Nadlac si Mioveni, iar existenta unor autostrazi ar fi binevenita, ar ajuta fluxul de transport si ar scadea costurile. Seful Dacia spune ca nu ar fi grav daca autostrada ar fi gata in 2021, impotant este sa se faca.
Cel care a condus Dacia de la inceput de 2014 a mai tinut sa sublinieze ca Renault nu conditioneaza activitatile sale din Romania de realizarea acestei autostrazi.
Maure a mai spus ca o astfel de autostrada nu este mportanta doar pentru Dacia, ci si pentru tara, coridorul IV Constanta-Nadlac fiind esential pentru Romania din perspectiva uniunii Transilvaniei cu Sudul si din punct de vedere al infrastructurii: „In caz contrar, Transilvania ramane mai apropiata de Ungaria din punct de vedere al schimburilor comerciale, sudul ramanand oarecum separat (…) Am vorbit des de Sibiu-Pitesti, insa este foarte important tronsonul Ploiesti-Brasov, dar si o legatura cu Moldova”.
Maure mai spune ca este esential ca Romania sa pastreze locurile de munca in industrie si sa profite de existenta unor producatori precum Dacia si Ford, iar daca vor fi conditii favorabile, nu ar fi imposibil ca un al treilea producator sa-si faca aparitia.
El adauga ca este anormal ca in tara sa se vanda numai sub 10% din productia auto a uzinelor Dacia si Ford, mentionand si ca piata interna ar trebui sa creasca spre maximul sau istoric de 300.000 masini noi/an, de la un foarte jos 110-120.000 unitati.
Plecarea intr-o tara ostila Occidentului
Nicolas Maure va avea una dintre cele mai ingrate pozitii pentru un conducator de marca auto, fiindca va merge in Rusia, la Lada-AvtoVAZ, unde va trebui sa faca fata unor presiuni uriase, fiindca in orasul Togliatti totul depinde de Lada, iar concedierile sunt un subiect tabu.
Maure spune ca preavizul primit a fost de cateva saptamani si ca in mod normal, cel care ocupa o functie atat de importanta precum cea de director al Renault Romania, ar sta pe acest post mai mult de doi ani si trei luni.
De ce se duce in Rusia si cum este Lada? „La propunerea AvtoVAZ-Lada mi-a placut faptul ca voi putea face cate ceva din ce am facut cu Dacia, aici. Situatia de acum a Lada este probabl similara cu cea a Dacia in 2000-2005, atat pe plan comercial, cat si industrial”, a spus Maure.
Putem spune ca Maure a fost promovat deoarece merge la o uzina care poate produce 900.000-un milion de masini/an si in prezent produce cu cateva sute de mii sub maxim, in special din cauza crizei acute din Rusia. La Mioveni, Dacia a atins maximul anual de productie: 350.000 masini/an.
In Rusia, Alianta Renault Nissan este actionar majoritar la Lada-AvtoVAZ, insa acestui actionar ii este greu sa-si exercite forta, din cauza ca autoritatile ruse nu vor permite concedieri majore si vor sa fie consultate pentru orice decizie importanta. Bo Andersson, seful Lada care a fost recent concediat, a reusit sa reduca numarul angajatilor de la 70.000 la 44.000, lucru ce a infuriat multi oameni cu greutate din Rusia.
L-am intrebat pe Nicolas Maure daca se va putea impune intr-un mediu de business atat de dificil in Rusia, unde va trebui sa multumeasca mai multe parti si concomitent sa aiba si o strategie prin care marca sa isi creasca productia. Maure spune ca Lada are o pzoitie buna pe piata rusa, cu o cota de aproape 20%, existand si doua modele noi, Lada Vesta si Lada XRAY.