Acasa Ford ANALIZA: Uzina Ford Craiova si parcursul ei sinuos. Ce vor schimba noile investitii si de ce Ford Europa este intr-o situatie delicata

ANALIZA: Uzina Ford Craiova si parcursul ei sinuos. Ce vor schimba noile investitii si de ce Ford Europa este intr-o situatie delicata

de Vlad Barza

Angajati Ford Romania (sursa - Ford)

Cand Ford a preluat acum opt ani uzina de la Craiova, cel mai optimist scenariu prevedea ajungerea la o productie de 300.000 de unitati in cativa ani si la 7.000 de angajati. Acum suntem la sub 50.000 masini produse/an si la nici 2,700 de angajati, insa cateva vesti bune au venit, din moment ce uzina va incepe la anul sa produca un SUV care acum ajunge in Europa de la o fabrica indiana. In articol puteti citi despre noul model de la Craiova, despre cat ar putea creste productia si despre situatia delicata in care se gaseste Ford Europa.

Uzina Ford a evoluat mult sub asteptari

Ford a preluat in 2008 fabrica de la Craiova, iar atunci pietele auto aveau ani record. Obiectivele erau ca in 2012 sau 2013 sa se ajunga la o capacitate de 300.000 de masini, iar numarul de angajati sa ajunga la 7.000 in 2015. A venit criza, iar vanzarile europene ale Ford au scazut de la 1,3 milioane masini in 2009, la putin peste 900.000 patru ani mai tarziu. In 2011 compania anunta ca va ajunge la cel mult 5.000 de angajati in 2015, insa acum, la inceput de 2016 sunt 2.650.

Mai mult, productia de B-Max a atins maximul in 2013, peste 68.000 de unitati, iar de atunci a tot scazut, la sub 50.000 de unitati anul trecut, vanzarile MPV-ului fiind in scadere si in primele doua luni din 2016.

Ar fi prea mult sa spunem ca fabrica Ford de la Craiova este un esec, dar lucrurile nu au evoluat prea grozav in cei patru ani de productie a lui B-Max. Criza a lovit puternic Ford si toata industria auto, iar cererea a scazut in aproape toate segmentele. B-Max a fost o masina laudata, insa preturile cuprinse intre 13.000 si 20.000 euro au fost considerate prea mari de catre o parte dintre potentialii clienti. In acest context, asteptarile exprimate de Ford inainte de inceperea productiei, cum ca s-ar putea vinde in Europa 100.000-150.000 unitati B-Max in fiecare an, s-au dovedit a fi nerealiste, iar media este acum de 3.000 unitati/luna si in cel mai bun an nu a depasit 6.000/luna.

Uzina a produs putin si fiindca din 2012 doar B-Max este produs la Craiova, fiind singura uzina Ford care produce doar un singur model. A fost intens asteptat anuntul celui de-al doilea model, s-a speculat enorm de tema EcoSport, Ka sau Fiesta, iar anuntul oficial a venit (abia) luni.

Din a doua parte a lui 2017, la Craiova va fi produs SUV-ul EcoSport pentru care Ford va investi 200 milioane euro, o buna parte din investitii mergand la uzina din Oltenia, dar si in Germania.

De ce anuntul a venit atat de tarziu? Ford are in Europa o situatie dificila si a avut pierderi cumulate de 4,5 miliarde dolari intre 2011 si 2014, in timp ce in America avea profit de multe miliarde. Filiala europeana era o „oaie neagra” si a fost readusa pe profit abia anul trecut, insa numai dupa inchiderea a trei unitati de productie, dintre care cea mai cunoscuta era la Genk, in Belgia.

Piata auto europeana a avut sase ani consecutivi de pierderi, iar Ford s-a resimtit. In 2012 uzinele europene produceau la mai putin de 60% din capacitate, insa lucrurile si-au revenit intre timp. Ford are  mari uzine in Germania, unde costurile de productie si salarizare sunt foarte mari, astfel ca acest lucru s-a regasit intr-un mod negativ in bilantul financiar. Sndicatele din Germania sunt insa puternice si nu ar fi acceptat niciodata taieri dure ale fortei de munca, atitudinea ferma a germanilor fiind si unul dintre motivele pentru care Fiesta – un model cautat in piata – nu a ajuns sa fie produs la Craiova.

EcoSport – Ce este si cat de important este pentru Ford Europa

EcoSport a fost dezvoltat in Brazilia, iar prima generatie a fost lansata in 2003, in timp ce in 2012 a fost lansata a doua generatie, adusa in premiera europeana la Salonul Auto de la Paris si prezentata ca un „world car”, o masina pe care Ford vrea sa o vanda in toata lumea. Modelul este un crossover-SUV de clasa mica si a inceput sa fie vandut in Europa din primavara lui 2014, insa vanzarile au fost extrem de mici, iar in 2015 a primit o serie de modernizari care sa-i creasca atractivitatea. Daca in 2014 au fost sub 13.000 de clienti, anul trecut au fost 40.000, mai ales ca si numarul tarilor in care se vinde a crescut.

Preturile in Romania variaza intre 17.250 euro si 20.250 euro, TVA inclus. Principalii concurenti sunt Opel Mokka, Renault Captur si Nissan Juke.

Acesti concurenti sunt insa deja de traditie in segmentul SUV-urilor de clasa B, iar EcoSport nu va avea misiune usoara. S-au vandut 1,1 milioane de SUV-uri mici in UE anul trecut, iar EcoSport abia a prins top zece si nu a avut nici 4% din piata. Renault Captur si Opel Mokka, cel mai bine vandute doua modele, au avut peste 35% din segmentul c cuprinde aproape 20 de modele.

Ford a vandut in Europa 188.000 de masini in primele doua luni ale anului, modelul B-Max produs la Craiova reprezentnand putin peste 3%, in timp ce EcoSport, aproape 5%. Insa daca la B-Max, vanzarile au scazut cu peste 10%, la EcoSport au crescut cu 30%. EcoSport si-a gasit 8.300 de clienti, B-Max, 6.100, ar SUV-ul Kuga – 16.100. Cel mai vandut model Ford a fost Fiesta, cu peste 41.000 de unitati.

EcoSport, tinta America

EcoSport este produs acum de Ford in cateva uzine asiatce si din India vin modelele care sunt vandute in Europa. Intre aprilie 2015 si februarie 2016 uzina din Chennai a produs 140.000 de unitati EcoSport, dintre care 35.000 s-au vandut pe piata locala, iar restul au mers la export

Am putea crede ca uzina indiana va fi grav afectata de viitoarea mutare a productiei la Craiova, insa nu e chiar asa. Publicatia indiana Economic Times scrie ca dupa 2017 uzina indiana ar putea incepe sa exporte SUV-ul EcoSport in America de Nord si ca ar putea fi vorba de 80-90.000 de unitati, ceea ce ar compensa productia care va fi transferata la Craiova.

Estimrea publicatiei se potriveste cu ce au lasat de inteles in declaratii din trecut oficialii Ford Europa: cum ca scopul ar fi ca productia – si evident vanzarile – de EcoSport pe continent sa fie cam la nivelul de 100.000 unitati/an.

Anul trecut Ford a vandut aproximativ 140.000 de SUV-uri in Europa, anul acesta vrea sa ajunga la 200.000 si pe termen mediu, la 300.000, bazandu-se pe succesul Kuga, pe noul EcoSport si pe SUV-ul de mari dimensiuni Edge, care va fi lansat in trimestrul al doilea.

Cum ar putea evolua productia

Datorita EcoSport uzina de la Craiova va depasi 100.000 de masini/an, probabil in 2018, iar B-Max va fi in continuare asamblat, mai ales ca cele doua sunt construite pe aceeasi platforma si deci nu este nevoie de transformari cruciale in uzina.

S-a scris ca la Craiova ar putea fi produs si micul Ford Ka in viitor, insa nu sunt semne clare ca acest lucru are sanse sa se intample. Publicatia indiana Economic Times scrie ca Ford  pregateste o uzina indiana pentru a trimite de acolo masina de clasa mini Ka, catre pietele europene. Modelul a avut vanzari de sub 50.000 unitati anul trecut.

Ford mai trebuie sa faca reduceri de personal in Europa pentru a creste profitabilitatea si nu sunt semne ca in uzina de la Craiova numarul de angajati va creste semnificativ. Este greu de intrezarit momentul in care Ford va ajunge sa aiba o productie anuala de 300.000 de masini/an la Craiova. Compania americana va lua decizii legate de viitorul uzinei si in functie de lucrarile de infrastructura din zona, discutia legata de autostrazi fiind detaliata de fostul sef al Ford Romania, Zoltan Brassai.

Pentru fiecare masina care pleaca din Craiova transportul pe calea ferata este cu 50 euro mai scump decat cel naval, iar pe drumuri e mai mult cu 80-100 euro/unitate. Viteza medie a camionului in tara este 30 km/h, insa marea problema nu tine de cost si consum, ci de faptul ca furnizorii trebuie sa vina cu piesele la uzina cu o zi inainte fiindca nu pot sa riste intarzieri. De aici deriva costuri mari pentru furnizori, spuneau oficialii companiei.

Ford in Europa – Plan de reducere a numarului de modele si de angajati

Ford anunta in februarie ca va demara un program de plecari voluntare in Europa pentru care sunt eligibili 10.300 de salariati ai companiei, asteptarile fiind ca cel putin cateva sute de oameni sa accepte propunerea. Cele mai vizate uzine sunt in Germania si Marea Britanie, fiind foarte probabil ca uzina din Craiova sa nu fie afectata, spunea compania.

Prin programul de plecari voluntare Ford spera sa economiseasca anual 200 milioane dolari. Ford spune ca in acest an va lansa sapte modele noi si/sau cu facelift, printre care Focus RS. Si versiunea cu aspiratii premium Vignale, prezenta acum doar pe Mondeo, va ajunge la cinci modele in 2017.

Ford a vandut in Europa 1,47 milioane masini anul trecut, cu 133.000 mai multe decat in 2014. B-MAX si-a gasit 45.500 de clienti, scadere de 15% fata de 2014.

Lasa un comentariu