Acasa Interviu INTERVIU cu David Voss, responsabil de masini conectate la Opel: Ar putea deveni realitate imbunatatirea sistemelor multimedia auto prin inlocuirea doar a unor componente, ca la laptop

INTERVIU cu David Voss, responsabil de masini conectate la Opel: Ar putea deveni realitate imbunatatirea sistemelor multimedia auto prin inlocuirea doar a unor componente, ca la laptop

de Adrian Mitrea

David Voss (sursa - 0-100.ro)

Masina conectata este un subiect fierbinte odata cu raspandirea internetului in masini si pe masura ce automobilele au intrat in atentia hackerilor. David Voss, manager in cadrul Opel, responsabil de conectivitatea masinilor explica cum se vede lumea atacurilor cibernetice din perspectiva producatorului auto, cum respecta intimitatea soferilor si cum am putea, in viitor, sa ne imbunatatim sistemele multimedia din masina ca la laptop, prin inlocuirea RAM-ului si a procesorului. Despre toate acestea, pe larg, in interviul cu David Voss realizat de 0-100.ro la Salonul Auto de la Geneva (3-13 martie).

Adrian Mitrea: Lumea auto inca are dificultati in a tine pasul cu lumea tehnologiei mobile, a dispozitivelor smart. Cum depasim aceste diferente?

David Voss: Subiectul ciclurilor de viata pentru electronicele pe care le cumpara oamenii si pentru automobile este interesant. Cred ca una dintre cai pentru a atenua aceste diferente este sa facem parteneriate cu terti precum Apple si Google, sa ne asiguram ca folosim sinergiile dintre produsele noastre la maximum.

Adrian Mitrea: Ce faceti pentru mine – sa zicem ca sunt un client de Opel Mokka X – astfel incat masina mea sa fie cat de cat la zi cu lumea tehnologiei si peste 7 sau 15 ani, in contextul in care ciclul de productie pentru o masina este de 6-7 ani, iar durata ei de exploatare medie este undeva la 15 ani in Europa?

David Voss: Cu siguranta este o intrebare care nu se refera doar la Mokka, ci atinge tot ce inseamna industria auto. In directia aceasta, sistemul de infotainment de pe Opel Mokka permite cumpararea de aplicatii si dupa cumpararea masinii in sine. Este o cale de a tine continutul sistemului multimedia la zi.

Adrian Mitrea: Cum ramane cu partea hardware? Luati in calcul posibilitea de a inlocui doar procesorul sau doar memoria RAM, cum poti face in prezent la un laptop?

David Voss: Nu avem aceasta posibilitate momentan, dar este ceva ce avem in cercetare pentru viitor, da.

Adrian Mitrea: Aceste tehnologii precum IntelliLink si OnStar au aparut ca o dorinta a consumatorilor sau mai degraba ca o dorinta a voastra? Si intreb acest lucru pentru ca inca vad foarte multi soferi care tin telefonul la ureche, desi au masini echipate cu sistem Bluetooth pentru telefon. Sau tin telefonul deschis cu Google Maps, desi masina lor are navigatie.

David Voss: Cred ca fortele care au condus la aparitia acestor tehnologii vin din ambele directii. Clientii vor sa existe o conectivitate buna intre gadgeturile din lumea exterioara masinii cu sistemul de infotainment din aceasta. Pe de alta parte, noi, producatorii auto, ne dorim sa propunem aceste tehnologii incluse in pretul masinii sau cat mai accesibile cu putinta astfel incat clientii sa le aiba, sa le foloseasca si in acest fel sa avem parte de un trafic mai sigur. Incercam cum putem sa motivam oamenii sa foloseasca tehnologia pe care o au in masina in folosul lor.

Adrian Mitrea: Cum va raportati la lumea conectata si siguranta datelor? Exista numeroase exemple in care hackeri au putut prelua controlul asupra unor masini.

David Voss: Zona de siguranta cibernetica ocupa un loc special in cadrul General Motors (GM) si exista un intreg departament asta. In acest sens oamenii GM colaboreaza si cu parteneri externi.

Adrian Mitrea: Ce statistici aveti despre OnStar, dupa recenta lansare a sistemului in Europa?

David Voss: Avem reactii pozitive din partea clientilor si oamenii apreciaza tehnologia. Apreciaza foarte mult faptul ca pot lua contact cu o persoana reala, prin call-center-ul OnStar, doar apasand butonul albastru din masina. Acum avem previziuni de utilizare a sistemului de catre 500.000 de oameni in Europa, iar anul viitor cred ca vom avea un milion de oameni abonati la OnStar.

OnStar este un element cu care avem mare experienta internationala. Acest serviciu a fost lansat deja de cativa ani in lume si avem sapte milioane de utilizatori in SUA, China si Mexic.

Adrian Mitrea: Care este raportul intre utilizatorii de OnStar si operatori? Cum se calculeaza? Este un operator la 100 sau 1.000 de masini?

David Voss: Nu am aceste date la indemana si mi-ar placea sa vad si eu aceste corelatii si rezultate.

Adrian Mitrea: Experientele mele de pana acum cu servicii de tip call-center nu sunt dintre cele mai placute si cel mai la indemana exemplu este compania de telefonie mobila pe care o folosesc. Uneori sun si astept chiar si 10-15 minute inainte sa pot sa vorbesc cu cineva, cu o persoana. Daca apas in masina butonul albastru si apoi astept un sfert de ora inainte sa raspunda cineva, nu mi se pare grozav. Ce faceti sa nu va dezamagiti clientii?

David Voss: Exact asa vedem si noi lucrurile si nu ne dorim ca un client care are nevoie de asistenta rutiera sa astepte 10 minute. Raportul dintre operatori si abonati este important, la fel de importanta este si gestionarea eficienta a solicitarilor. Este de asemenea important ca oferim acest suport clientilor in limba materna, iar limba in care doresti sa-ti raspunda cineva la apel este transmisa direct de setarile meniului masinii. Daca e in romana si calatoresti in Franta sau Germania iti va raspunde un operator care vorbeste romaneste.

Adrian Mitrea: Cum sta OnStar conectat, online? Banuiesc ca are un SIM, dar unde este amplasat in masina?

David Voss: Da, este un SIM amplasat in partea din fata a masinii, intr-un loc sigur. Utilizatorii nu au acces la el, masina vine dotata din fabrica. Este important sa fie asa pentru a putea asigura fiabilitatea si functionarea permanenta a sistemului. Daca ai un accident, spre exemplu, serviciul OnStar poate transmite coordonatele geografice, automat, catre serviciile de salvare si asistenta rutiera. De asemenea, sistemul OnStar stie daca dupa un impact initial a existat apoi si o rasturnare – lucru foarte important pentru ca la impactul initial esti protejat de airbag-uri, insa apoi orice alt impact expune mai mult ocupantii la riscul de ranire.

Adrian Mitrea: OnStar poate furniza informatii despre stilul meu de condus companiei mele de asigurari pentru a ma evalua si a-mi propune un anume tip de asigurare?

David Voss: Aceasta este una dintre utilizarile cele mai plauzibile ale OnStar in viitorul apropiat. Lucram la acest lucru.

Adrian Mitrea: Si cum ramane cu protejarea acestor date?

David Voss: Una dintre ideile pe care le-am integrat in OnStar este butonul de intimitate. Prin apasarea lui decizi sa nu transmiti locul in care te afli cu masina, iar localizarea se va activa automat doar in cazul unei urgente, cum ar fi un accident.

Adrian Mitrea: Stiti ca este celebru cazul cu iCloud de la Apple care a facut posibila aparitia pe internet a unor fotografii cu vedete surprinse in momente intime. Probabil ca nu voi avea acel nivel de intimitati in masina sau cu masina, dar problema vietii private se pune oricum.

David Voss: Asa este, OnStar nu urmareste pozitia masinii si nu exista un fisier de tip log pe undeva. Nu facem aceste lucruri tocmai pentru ca punem pret pe intimitatea clientilor nostri. Comunicarea pozitiei este necesara in situatii in care vrei sa stii, spre exemplu, unde se afla cel mai apropiat restaurant italian. Atunci pozitia GPS este transmisa catre operatorul OnStar ca el sa-ti gaseasca cel mai apropiat restaurant cerut.

Adrian Mitrea: Si de unde o sa stiu eu ca sistemul functioneaza asa cum imi spuneti acum? Cand cumpar o masina Opel cu OnStar primesc un fel de End User License Agreement (EULA) cum am la calculator sau telefon?

David Voss: Da, exact asa. Clientela europeana este mai sensibila la acest subiect si special pentru Europa am introdus butonul Hide Location. Asta nu inseamna ca pentru clientii din SUA ascunderea pozitiei nu este disponibila, inseamna ca pentru acest lucru trebuie sa parcurga un meniu. Pentru Europa am introdus acest buton care face fix acest lucru, direct.

Adrian Mitrea: Care ar fi trei elemente noi pe masinile de maine care mie nu-mi trec prin cap in acest moment?

David Voss: Un element foarte important este siguranta, iar in acest sens comunicatiile dintre masina si mediul inconjurator vor deveni realitate. Este ceea ce se numeste Car to X. De asemenea, noi la Opel/Vauxhall nu ne dorim doar sa oferim masini grozave clientilor nostri, ci si sa oferim servicii de mobilitate foarte bune.

citeste AICI toate stirile legate de Salonul Auto de la Geneva 2016

Lasa un comentariu