Acasa Tehnologie Masinile care se conduc singure mai au mult pana sa devina realitate, spun marile companii auto

Masinile care se conduc singure mai au mult pana sa devina realitate, spun marile companii auto

de Vlad Barza

Masini autonome (sursa - Continental)
Masini autonome (sursa - Continental)

In ultima perioada s-a vorbit mult despre masinile autonome, in tot mai multe locuri se fac teste, dar realitatea este ca aceste masini nu vor ajunge prea curand in showroom-uri, in niciun caz mai repede de zece ani. Problemele sunt de natura tehnica, legala si de costuri, iar progresul acestor masini este vazut in moduri total diferite de companiile auto, noteaza Financial Times.

Un membru al board-ului de conducere al BMW spune ca masinile autonome vor fi testate cu piloti pe piste speciale cativa ani buni de aici inainte. In SUA, la o conferinta in Michigan, un oficial General Motors a spus ca masini capabile sa se conduca fara interventie umana nu vor aparea mai repede de 10 ani, iar la aceeasi conferinta, un cercetator de la Toyota spunea ca in prezent unele masini se pot conduce singure in proportie de 95-99%, insa aceasta pondere este extrem de departe de 99,9999%, adica de perfectiune.

Diversele comentarii ale companiilor auto reflecta o realitate complicata la nivel de costuri si mai ales la nivel de perceptie si legislatie. Tehnologia avanseaza, insa este departe de perfectiune, dar si cand va fi intr-un stadiu uimitor, tot vor fi barierele de perceptie si masinilor autonome nu li se va da usor omologarea.

Companiile auto s-au impartit in doua tabere cand este vorba de modul in care vad dezvoltarea masinilor autonome. Unele spun ca trebuie imbunatatite actualele sisteme de „cruise control” si diverse functii sa treaca de la sofer la masina, in timp ce a doua abordare este cea in care masina face totul, iar cel de la volan este spectator. In aceasta a doua categorie intra si cateva mari companii de tehnologie, cea mai insistenta fiind Google care spune ca masina viitorului NU trebuie sa aiba nici volan si nici pedale.

Prima abordare, cea a pasilor marunti, are o mare problema atunci cand controlul masini trece la soferi, in situatii de urgenta. Este important cat de repede se petrece acest lucru si mai ales daca soferul va reactiona destul de rapid in conditiile in care pana atunci masina se conducea singura, iar omul nu era atent.

La cea de-a doua categorie, masinile care se conduc 100% singure, problema este legata de faptul ca soft-ul, camerele si radarul nu pot interpreta absolut orice situatie de trafic si pot aparea probleme in oras, pe ploaie sau noaptea, mai ales cand pe strada sunt pietoni, biciclisti sau animale.

Apoi ramane uriasa problema a costurilor. Elementele care fac ca masina sa fie autonoma – camerele video, senzorii, software-ul, echipamentele ce monitorizeaza conditiile de drum – ajung sa coste multe mii de dolari, ceea ce descurajeaza achizitiile. Tocmai de aceea, aceste tehnologii s-ar putea sa fie potrivite mai mult pentru companiile ce opereaza flote auto mari.

Si mai complicat va fi ca aceste vehicule sa fie autorizate sa se conduca singure prin oras, mai ales ca marea intrebare este cine ar trebui sa fie vinovat in cazul unui accident produs din cauza unui astfel de vehicul automatizat. O varianta ar fi ca masinile autonome sa primeasca unda verde pe autostrazi, insa nu si in traficul urban unde sunt atat de multe variabile, incat ar fi prea periculos ca masina sa gestioneze tot condusul.

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Notifica-ma despre
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments