Nicolas Maure, cel care aproape doi ani a condus Dacia, a fost numit sef al gigantului rus Lada (AvtoVAZ) si misiunea sa nu va fi deloc usoara in neprietenoasa Rusie, unde presiunile sunt mari si oligarhii apropiati de Kermlin au mana libera. Maure are de partea sa experienta in Europa de Est si faptul ca a mai lucrat cu furnizorii, insa va trebui sa pastreze relatii bune cu un apropiat al lui Putin care acum este seful Rostec, compania de stat ce detine 33% din actiunile AvtoVAZ.
Cu cateva zile in urma s-a anuntat ca suedezul Bo Andersson, adus la final de 2013 sa reformeze marca Lada, nu va mai conduce compania, desi ar fi trebuit sa stea pana la final de 2016.
Anuntul a surprins multa lume, iar o noua surpriza a venit marti, cand s-a comunicat faptul ca noul sef al AvtoVAZ va fi Nicolas Maure care din 2014 a fost la sefia Dacia.
Renault-Nissan are 67% din actiunile Lada-AvtoVAZ si a investit mult pentru a moderniza liniile de asamblare din orasul Togliatti, situat la 800 km de Moscova. Calitatea s-a imbunatatit si printre modelele asamblate se numara si Logan si Sandero.
Insa cota de piata a Lada a scazut in Rusia pana la 17%, extrem de putin fata de 70% cu zece ani in urma. Problema tine insa mai ales de mentalitati, in orasul uzinei muncitorii dorind cu orice pret ca locurile de munca sa fie pastrate, desi compania a avut anul trecut pierderi de peste un miliard de dolari.
Exact aceste pierderi ar fi fost motivul pentru care suedezul a fost concediat, a declarat pentru Wall Street Journal, Serghei Chemezov, cel care conduce compania rusa de stat Rostec care detine o treime din actiuni la AvtoVAZ. Chemezov este un personaj cu care si Nicolas Maure va trebui sa aiba relatii bune, fiind un om foarte influent. Chemezov s-a cunoscut cu Putin inainte de 1990 si se spune ca au locuit in acelasi bloc si ca ar fi lucrat amandoi pentru KGB.
Presa internationala a scris insa ca suedezul Bo Andersson ar fi fost dat afara fiindca a incercat sa reformeze prea multe lucruri, „reusind” sa supere greii mafiei componentelor auto. Se pare ca sistemul din Rusia a sustinut o uriasa mafie si, firme fantoma care pe hartie livreaza componente si primesc si bani, nu produc nimic in realitate.
Dorinta de a reorganiza radical lantul de furnizori ar fi dus la alungarea lui Andersson, iar succesorul sau va trebui sa gestioneze o relatie foarte complicata. Ca dovada, imediat dupa anuntul legat de venirea lui Maure, agentia rusa Interfax il citeaza pe ministrul rus al Industriei si Comertului, Denis Manturov, care a spus ca principala sarcina pentru Maure este sa se concentreze pe furnizorii interni de componente.
Problema este ca pare destul de clar faptul ca autoritaile ruse nu mai vor reforma la Lada, iar sentimentele anti-occidentale s-au acutizat in Rusia dupa anexarea Crimeeii. Intre Franta si Rusia relatiile s-au racit si din cauza scandalului navelor Mistral, iar pozitia unei companii franceze care detine una dintre cele mai mari companii ruse, nu poate fi una confortabila.
Rusia are mari probleme economice din cauza scaderii pretului petrolului si a sanctiunilor impuse de Occident dupa anexarea Crimeeii. Rubla s-a prabusit, iar importurile au devenit extrem de scumpe, piata auto scazand si ea puternic.
Productia auto totala in Rusia a scazut cu 26%, de la 1,88 milioane unitati in 2014, la 1,38 milioane anul trecut.
Surse: Financial Times, Interfax, Wall Street Jornal