In 2013 la conducerea gigantului auto rus Lada-AvtoVAZ era adus suedezul Bo Andersson, cu misiunea de a reforma si moderniza constructorul auto aflat in mare dificultate. Scandinavul care a lucrat si in armata a reusit sa faca multe lucruri bune, insa aceste reforme au infuriat locuitorii orasului Togliatti, dar si o parte dintre oficialii partidului comunist, mai ales ca in Rusia sentimentele anti-occidentale s-au acutizat in ultima vreme. „Daca ar fi venit in anii ’90 sa incerce sa faca ce a facut acum, probabil l-am fi spanzurat de un copac”, spune unul dintre muncitori dati afara de la Lada.
Din noiembrie 2013 a inceput o revolutie la Lada fiindca la conducere a venit primul CEO strain din istoria marcii. Este vorba de Bo Andersson, care a fost maior in armata suedeza si a lucrat 22 de ani la General Motors unde a condus un timp si divizia de achizitii. Apoi a lucrat la compania auto rusa GAZ unde a „taiat in carne vie”, a eliminat activitatile neproductive si a reusit sa reduca pierderile.
Insa acum s-a anuntat ca suedezul va fi inlocuit, semn clar ca nu mai exista apetit pentru reforma in ceea ce priveste cea mai mare companie auto rusa, noteaza Financial Times.
Publicatia spune ca a fost mare bucurie in orasul Toglitti la aflarea anuntului si toata lumea a rasuflat usurata, mai ales ca in cei doi ani in care compania a fost condusa de scandinav au fost dati afara 20.000 de oameni in incercarea de a face din AvtoVAZ o companie (cat de cat) rentabila.
Andersson a renuntat la colaborarea cu unii furnizori care primeau bani de la AvtoVAZ, dar nu livrau nimic in schimb, a concediat cativa directori vechi si a incercat sa impuna un program de reforma care multora nu le-a picat bine.
Togliatti este un oras de 700.000 de locuitori in regiunea (oblastia) Samara si in momentele de glorie peste 150.000 de oameni lucrau la Lada. Orasul s-a numit Stavropol, insa din 1964 poarta numele lui Palmiro Togliatti, fost secretar general al partidului comunist italian.
La Togliatti lucrurile s-au schimbat enorm si economia de piata a facut ca Lada sa ajunga la doar 17% din piata masinilor noi in Rusia, de la peste 70% acum un deceniu. Masinile Lada aveau o piata garantata pe vremea URSS-ului, chiar daca fiabilitatea era „la pamant”, insa acum masinile Lada sunt luate in ras si in Rusia, iar in Europa de Vest marca nu mai este prezenta decat foarte putin. Desi la calitate s-au facut pasi inainte, masinile Lada au ramas mult sub cerintele clientilor europeni.
Orasul depinde in totalitate de uzina care furnizeaza totul, insa fara a tine cont de faptul ca operatiunile economice trebuie sa aduca si profit. Togliatti este unul dintre cele 300 de orase din fosta URSS care depindeau de o mare uzina, iar dupa 1991 toate aceste orase au decazut, unele intrand in agonie.
Nu doar mostenirea socialismului a afectat mult Togliatti, ci si „traditia” ca in oras sa existe structuri criminale care fac afaceri, existand un fel de mafie a furnizorilor de piese auto, dar si a distributiei. Cand Bo Andersson a vrut sa schimbe lucrurile s-a lovit de un sistem care nu isi dorea niciun fel de schimbare.
Suedezul avea insa, pana de curand, sprijinul Kermlinului, dar in ultimele luni acest lucru s-a schimbat si vaga dorinta de reforma promovata de Moscova pare sa fi disparut, mai ales ca sentimentele anti-occidentale s-au acutizat in Rusia.
Nu doar pe cei care fac afaceri „murdare” i-a deranjat Bo Andersson, ci si pe angajati, mai ales ca programul de concedieri a fost semnificativ, Lada avand mult prea multi angajati. Parerea majoritatii locuitorilor este ca masurile CEO-ului au facut ravagii in oras, astfel ca plecarea a fost o veste buna.
Un fost sudor de la Lada, dat afara in 2009, a exprimat ceea ce, din pacate, probabil ca multi oameni de acolo gandesc „Daca ar fi venit in anii 90′ sa incerce sa faca ce a facut acum, cred l-am fi spanzurat de un copac”.
Lada a livrat 269.000 de autoturisme anul trecut, cu 31% mai putine decat in 2015. Compania are 17% din piata, iar cel mai vandut model a fost Granta.