Despre masinile 100% electrice s-a vorbit mult in ultimii ani, insa nu au depasit 1% din piata auto totala si pe sosele nu sunt prea multe. Insa niciun alt segment auto nu are atat de mare crestere procentuala, iar in cativa ani aceste masini nu vor mai fi atat de scumpe. O analiza Autovit.ro arata care este situatia pietei europene si a celei romanesti, dar si factorii de care depinde succesul acestor masini. Pe site-ul de anunturi sunt prezente cateva modele electrice, inclusiv Tesla Model S.
Revenirea masinilor electrice
Masinile electrice au jucat un rol important inainte de 1900, la inceputurile industriei auto, insa apoi au iesit din peisajul dominat de masinile cu motor cu combustie interna. Au inceput insa sa revina din 2009 si 2010, iar in prezent se vand aproape 20 de modele pe piata europeana si mult mai multe in afara continentului Acum sase-sapte ani, cand au inceput sa apara pe piata primele modele din “era moderna” a masinii electrice, prognozele erau extrem de optimiste si indicau vanzari foarte mari. Nu s-au indeplinit, dar tehnologia a avansat si se anunta ani de crestere pe piata masinilor 100% electrice.
In 2015, masinile 100% electrice au reprezentat sub un procent din totalul vanzarilor de masini noi pe plan mondial, insa fata de 2014 vanzarile au crescut cu 60% si estimarile industriei arata ca in acest an vanzarile pot creste cu cateva zeci de procente.
In Statele Unite ale Americii, de exemplu, s-au vandut 73.000 de masini 100% electrice, din care 26.000 Tesla Model S, 17.000 Nissan Leaf si 11.000 BMW i3, iar Fiat 500e si-a gasit peste 5.000 de cumparatori.
In mai multe regiuni ale lumii a crescut optimismul in legatura cu masinile electrice, mai ales ca tot mai multe state ofera subventii generoase, iar producatorii auto promit masini cu autonomie mai mare si mai ales cu preturi acceptabile.
O perioada de salturi tehnologice pentru masinile electrice
O analiza recenta a Bloomberg New Energy Finance estimeaza ca in 2022 costurile masinilor electrice vor fi, in medie, sub cele ale masinilor pe benzina si motorina, aici fiind luate in calcul pretul de achizitie si costurile de operare si intretinere. Acest lucru se va intampla mai ales fiindca bateriile vor fi tot mai ieftine si mai perfomante.
In prezent, costurile cu bateria reprezinta o treime din costurile totale de productie a masinii electrice, insa costurile cu bateria au scazut cu 65% din 2010 pana in prezent si vor continua sa scada, astfel incat in 2030 sa ajunga sa fie de trei ori mai mici decat in prezent.
Masinile electrice de clasa mini ajung sa coste 25.000 – 30.000 euro fara subventii, ceea ce este mult, tinand cont ca masini de dimensiuni similare costa sub 15.000 euro daca au motor diesel sau pe benzina, iar pe piata second-hand pot fi gasite si la sub 5.000 euro in stare tehnica foarte buna. In aceste conditii, nu este de mirare ca masinile electrice nu realizeaza volume mari de vanzari.
Pentru ca masinile electrice sa aiba succes, trebuie sa se intample mai multe lucruri. Guvernele trebuie sa ofere subventii pentru ca masinile sa devina tot mai acceptabile la pret si in prezent acest lucru deja se intampla, campioane fiind Norvegia, Danemarca, China si Olanda.
Constructorii auto trebuie in primii ani sa se multumeasca cu marje de profit mai mici la masinile electrice sau trebuie chiar sa accepte sa aiba pierderi pana cand productia va ajunge la volume suficient de mari incat sa genereze profit sesizabil. Si clientii trebuie sa fie dispusi sa dea mai mult pentru o masina electrica, iar in cateva dintre pietele mature aceste masini sunt asociate cu ecologia si personalitatile dau exemplu, conducand masini 100% electrice.
Cat costa cele mai vandute masini electrice in Europa? Preturile difera si sunt influentate si de subventii, insa modele precum Renault ZOE si Citroen C-Zero pot fi achizitionate si la sub 20.000 de euro, Nissan Leaf la peste 23.000 euro, BMW i3 si Volkswagen e-Golf la peste 30.000 euro si Tesla Model S, la peste 65.000 euro.
Pana la final de 2015 Nissan Leaf a fost cel mai bine vandut model 100% electric, cu peste 200.000 de unitati livrate in sase ani pe plan mondial. Performantul Model S de la Tesla Motors a depasit 100.000 unitati, BMW i3 si-a gasit 40.000 de clienti, iar Renault ZOE si Mitsubishi i-MIEV au fost livrate in peste 30.000 de unitati.
Autonomia masinilor electrice ramane o mare problema, modelele de mici dimensiuni avand nevoie de incarcare dupa 100-150 km sau mai putin, daca vremea este rece. Insa constructorii scot pe piata si versiuni cu autonomie de peste 200 km la modele ale unor marci de volum, iar campioana ramane Tesla Motors la care autonomia trece de 400 km, pretul fiind si el pe masura, de multe zeci de mii de dolari.
Masinile electrice in Europa si in Romania
In Uniunea Europeana vanzarile de masini 100% electrice au crescut cu 47% anul trecut, la peste 91.000 de unitati, pe piata fiind aproape 20 de modele. Daca in 2014 lider a fost Nissan Leaf, anul trecut Renault ZOE a fost cel mai vandut model, cu aproape 20.000 de unitati vandute. Nissan Leaf si Tesla Model S si-au gasit peste 15.000 de clienti, iar Volkswagen a livrat peste 11.000 de unitati e-Golf, top cinci fiind incheiat de Kia Soul EV. Nissan Leaf a fost desemnata Masina Anului 2011 in Europa, moment care a dus la popularizarea acestor tipuri de masini pe continent.
In Europa, cele mai mari subventii sunt oferite de tari precum Norvegia, Danemarca, Olanda, Franta si Marea Britanie, acest lucru ajutand enorm vanzarile masinilor 100% electrice, fiindca subventiile cele mai generoase ajung in intervalul 7-10.000 euro.
Norvegia este un exemplu unic, fiind o piata in care luni bune cele mai vandute masini au fost cele electrice. Pe soselele tarii sunt peste 70.000 de masini electrice si subventiile pot trece de 10.000 euro. Tara scandinava este speciala insa si prin faptul ca autoritatile au adoptat un model de taxare care face ca masinile cu motor termic sa fie extrem de scumpe, o masina de volum care in alte tari europene costa 20.000 euro, ajungand la peste 35.000 euro dupa ce se achita toata taxele. A contat mult si faptul ca Norvegia produce energie electrica extrem de ieftin, iar in capitala Oslo sunt aproape 1.000 de statii de incarcare, de peste zece ori mai multe decat in toata Romania.
In tara noastra masinile electrice sunt inca foarte rare. In 2014 s-au vandut in medie mai putin de una pe luna, in timp ce anul trecut au fost aproape trei exemplare pe luna. Stam mult mai rau decat tarile din Europa de Vest, fiindca autoritatile au anuntat abia anul trecut subventii importante pentru aceste masini, in timp ce in tarile din Vest subventiile existau inca din 2011.
In plus, exista doar cateva zeci de statii de incarcare in toata tara si acest lucru „taie” inca de la inceput elanul potentialilor cumparatori. In afara de argumentul autonomiei reduse a masinilor electrice, elementul decisiv este pretul foarte mare, in conditiile in care o masina electrica de clasa medie poate trece de 30.000 de euro, mult peste pretul pe care romanii ar fi dispusi sa-l plateasca.
Insa vanzarile de masini electrice pot ajunge spre final de deceniu la cateva sute pe an, mai ales ca mai multe companii importante vor lansa modele cu autonomie mai mare si pret accesibil. Daca vor exista subventii, scutiri de taxe de inmatriculare sau parcare gratuita in orase, masinile electrice pot ajunge sa aiba vanzari decente.
Masinile electrice pe Autovit.ro
Ca si alte multe segmente in care Autovit.ro este o oglinda a realitatii din piata auto, si la capitolul masini electrice se intampla acest lucru. Masinile electrice nu sunt prezente in numar mare, insa diversitate exista si au fost de-a lungul timpului prezente modele de la mai multe marci si preturi de la sub 10.000 euro, la peste 100.000 euro.
Pe Autovit.ro au putut fi gasite si masini Tesla Model S, la peste 120.000 euro, dar si micuta Renault Twizy la sub 8.000 euro. Exista si modelul electric Mercedes Clasa B la peste 40.000 euro, dar si BMW i3 la peste 30.000 euro.
Cu siguranta ca numarul de masini electrice prezente pe Autovit.ro va creste in urmatorii ani, mai ales ca aceste modele vor deveni tot mai populare si va incepe sa existe si o piata second-hand pentru ele, chiar daca limitata ca volum. In plus, uriasul scandal Volkswagen si readucerea in actualitate a discutiilor despre diferentele dintre consumul real si cel de la testele din laborator ar putea, pe termen lung, sa ajute patrunderea masinilor electrice in piata.
„Masinile electrice sunt inca rare pe soselele din Romania, insa acest lucru se va schimba in urmatorii ani, fiindca multe lucruri se imbunatatesc in domeniu si preturile acestor masini scad, in timp ce performantele lor se dezvolta. Pe Autovit.ro sunt cateva anunturi de vanzare a masinilor electrice, insa in viitor numarul va creste, mai ales ca si oferta din piata se va diversifica”, spune Cristian Cojocaru, director de vanzari Autovit.ro.