Cel mai avansat model Ford Performance de pana acum – inainte sa ajunga pe piata noul Ford GT – este Ford Focus RS. E o masina care duce la superlativ orice iti trece prin cap cand te gandesti la un automobil. Avandu-l ca unic rival pe Volkswagen Golf R si un pret de pornire de 37.000 euro cu tot cu TVA in Romania, noul Ford Focus RS merita atentie. Si merita sa fie condus tare si abuzat. Pentru ca-i place!
Pentru cine nu are rabdare, las AICI fisa masinii cu tot cu lista de preturi pentru Romania.
Inca de la primul contact cu masina iti dai seama ca, pana acum, Ford nu a mai construit un model RS atat de practic si de performant. Noul Focus RS vine exclusiv cu o caroserie cu cinci usi, ceea ce il califica din start ca masina de zi cu zi si de familie. In definitiv Ford nici nu avea ce sa faca, pentru ca actuala generatie Focus are doar versiuni Sedan, Hatchback cu cinci usi si Break. Iar RS-ul trebuia facut din „ceva”.
Noutatile aduse de a treia generatie Ford Focus RS sunt multe:
- tractiune integrala (AWD) in premiera pe un Focus de orice fel
- mod Launch Control pentru plecari de pe loc foarte rapide
- mod Drift, pentru distractie in mediu controlat
- sistem de esapament cu evacuare dubla, cu supapa mecanica controlata electronic, pentru un plus de sunet de inalta performanta
- suspensii mult mai rigide chiar si decat la Focus ST
„Inima” noului Ford Focus RS, motorul de 2,3 litri EcoBoost care se mai regaseste in Europa doar pe Mustang, a fost recalibrat si regandit pentru acest model. Dezvolta 350 Cai Putere si un cuplu maxim de 440 Newton-metru (Nm) – chiar 470 Nm in overboost, adica atunci esti cu acceleratia la podea si ceri totul de la masina, pentru cateva secunde.
Cu 0-100 km/h in doar 4,7 secunde, Focus RS revendica teritorii sub pragul de 5 secunde. Foarte putine masini sportive ajung in aceasta zona. De fapt, din punctul meu de vedere, tot ce coboara sub 5 secunde ca timp de accelerare pana la 100 km/h este deja o masina sport, indiferent de cum arata.
Focus RS este o masina diabolica de-a dreptul si nu se fereste sa arate asta. Exteriorul este agresiv si totul este la vedere. Inclusiv clapeta de pe evacuare care deschide si a doua iesire din esapament, facand ca motorul si esapamentul sa sune chiar mai violent si sa trosneasca superb prin rateuri controlate de fiecare data cand iei piciorul din acceleratie, in urma unei reprize mai agresive.
E foarte usor sa fii incantat de o asemenea masina, sa transpiri, sa ai orgasm. E mai degraba porno decat erotica. Daca iei masina asa cum este, e ireprosabila.
Poti insa sa-i gasesti nod in papura, daca vrei. Si asta as vrea sa fac eu acum:
- Mi-as fi dorit macar optional o cutie de viteze automatizata PowerShift, dar Focus RS vine doar cu manuala cu sase trepte.
- Mi-as fi dorit un interior ceva mai deosebit fata de alte modele Focus si ceva mai multa diferentiere fata de Focus ST. In habitaclu cu greu iti dai seama daca te afli in RS sau in ST. Trebuie sa fii chiar cunoscator.
- Nu in ultimul rand, mi-as fi dorit niste scaune cu reglaje mai ample pe inaltime. Scaunele standard sunt perfecte, dar nu coboara suficient de mult aproape de podeaua masinii, aproape de sol. Scaunele optionale tip scoica, tot Recaro, sunt fixe pe inaltime si pozitia standard e cam inalta: un fel „Ford Transit RS”.
Dar dincolo de toate acestea Ford Focus RS e o masina foarte bine facuta, robusta, ireprosabil proiectata pentru performanta si pentru experienta de a conduce.
Lasand la o parte orice argumente tehnice si cifre din mapa de prezentare, va spun ce m-a convins, de fapt, la masina asta: Sa vezi ore in sir aceleasi doua masini care fac Launch Control si Drift pe banda rulanta, schimband la fiecare 10 minute soferul (jurnalisti si VIP-uri veniti sa testeze masina), e mare lucru! Niciuna nu a mirosit a ambreiaj, niciuna n-a dat erori. Dupa sute de sesiuni de Lanch Control ma asteptam sa aud pocnind vreun ambreiaj, vreun tampon motor, vreun cardan, sa o ia razna vreun termostat, sa cedeze niste frane, nu stiu… ceva sa mearga ceva prost.
Nu s-a intamplat. Si asta spune mai multe despre noul Focus RS decat orice altceva.
Am incercat si functia Launch Control pentru prima data in viata mea pe o transmisie manuala. Am fost sceptic, dar m-a convins. Masina se lanseaza ca din pusca si singurele sale limite sunt de fapt… tu, omul. Limitele tale sunt limitele masinii. Nu invers.
Modul Drift trimite din start 70% din cuplu catre rotile din spate. Apoi, dupa ce apesi acceleratia la maximum, in treapta intai, si iei un pic de volan, Focus RS stie sa franeze automat, usor, roata din fata in jurul careia te invarti, ca tu sa ai control mai bun si sa iti iasa un drift perfect. Mai e ceva. Sistemul de ambreiaje multidisc de pe puntea spate poate transmite, din maximul de 70% cuplu pe care il primesc de la motor, pana la 100% intre cele doua roti din spate, stanga-dreapta. Ceea ce se traduce printr-o flexibilitate si o dinamica ireprosabile oriunde ai merge cu aceasta masina si oricum ai conduce-o. Merita sa retineti ca masina aceasta poate genera accelerari laterale de 1 G, ceea ce e foarte rar intalnit.
La siguranta manevrelor contribuie semnificativ si excelentele anvelope Michelin Pilot Super Sport (235/35 ZR19 91Y) cu care masina vine standard. E aproape imposibil sa derapezi cu ele pe asfalt uscat. Tin masina ca pe sine.
De-a lungul timpului am avut ocazia sa conduc toata gama Ford Performance: Fiesta ST, Focus ST, Focus ST diesel chiar, Mustang – cu ambele motorizari, 2,3 litri, deci acest motor, si 5 litri. Am avut privilegiul sa observ si sa analizez fiecare model in parte, si, da, Ford Focus RS e „cel mai tare”. Pentru cine cunoaste mai putin marca Ford, divizia Ford Performance inseamna pentru Ford cam ce reprezinta M pentru BMW sau AMG pentru Mercedes-Benz.
Dupa drumuri nationale, Launch Control, Drift si circuit, condus si in bataie de joc, dar si linistit, Ford Focus RS m-a convins ca e o bestie alaturi de care e minunat sa-ti traiesti viata si, in egala masura, o masina care poate face viata de sofer minunata!