Compania japoneza Takata, implicata in scandalul airbag-urilor defecte prezente pe aproape 50 de milioane de masini, a dezmintit informatia cum ca seful companiei ar urma se demisioneze, scrie AFP. Takata nu are cum sa produca piese de schimb pentru atat de multe milioane de masini, iar existenta companiei este in pericol, daca nu primeste ajutor financiar chiar de la companiile auto pe care le-a dezamagit. Despre cauzele scandalului Takata puteti citi mai jos.
Zece oameni au murit din cauza airbag-urilor defecte livrate de Takata. Practic, in interiorul capselor pirotehnice ale airbag-urilor, de-a lungul timpului, poate sa patrunda umiditate si din aceasta cauza, in timpul unui accident si cand se declanseaza capsa pirotehnica, acestea pot deveni predispuse la spargere.
Spargerea capsei pirotehnice poate elibera fragmente metalice care pot lovi si rani pasagerii masinii.
La nivel mondial vor trebui rechemate aproape 50 de milioane de masini, dintre care peste jumatate in SUA. Problema este insa ca Takata nu are cum sa produca atat de multe piese care sa fie utilizate in actiunile corective ale recall-urilor, astfel ca unele masini ar trebui sa ajunga in service peste luni sau chiar ani. Takata a avut si in aceste zile discutii cu marii producatori auto pentru a prezenta situatia si pentru a gasi solutii, una fiind conlucrarea cu companii rivale producatoare de airbag-uri.
Presa, printre care si agentia Reuters, a scris ce CEO-ul Shigehisa Takada isi va asuma responsabilitatea si isi va anunta demisia, insa compania a dezmintit ca pentru moment CEO-ul ar demisiona. Este inca o dovada ca se pot face greu schimbari la varf in companiile japoneze conduse de multe generatii de familia fondatoare.
Takata s-a infiintat in 1933 si doua decenii a produs sfori utilizate la parasute, trecand apoi la productia de centuri de siguranta. In anii 80′ familia Takada a decis sa intre puternic in productia de airbag-uri, data fiind traditia in textile a companiei care acum are 40.000 de angajati si fabrici inclusiv in Romania.
Compania a pierdut controlul asupra procesului de calitate, fiind coplesita de cererile foarte mari venite mai ales de la Toyota si Honda. Aceste cereri au facut ca Takata sa ajunga in top 3 producatori mondiali de airbag-uri. Acum 30 de ani airbag-ul era prezent pe mult mai multe masini, insa in prezent este o dotare de baza si volumele de vanzari au crescut uluitor.
Cantitatea a devenit mai importanta decat calitatea si a iesit la iveala faptul ca, pentru a produce airbag-uri bune, nu este suficient sa ai traditie pe partea productiei textile, ci trebuie sa exista mare grija la partea pirotehnica, cea care sta la baza uriasului scandal.
Takata a admis cu „jumatate de gura” ca are probleme mari, insa a fost inundata de critici pentru modul in care a reactionat la un scandal atat de grav. Si in Romania cateva mii de masini sunt rechemate in service.
Pentru Takata o mare problema tine si de perspectivele companiei fiindca grupul ar putea sa nu supravietuiasca daca nu este ajutata financiar. Sefii companiei au discutat cu marile grupuri auto in speranta ca acestea vor fi dispuse sa suporte o parte dintre cheltuielile recall-ului, fiind vorba de cateva miliarde de dolari.
Desi Takata cere ajutor exact de la companiile carora le-a creat uriase neplaceri, este de asteptat ca acestea sa ofere ajutorul fiindca este greu sa schimbe cu totul furnizorul, iar productia ar putea suferi intarzieri.