Acasa Siguranta Auto Comisia Europeana propune o revizuire majora a procedurilor de omologare a vehiculelor si doreste sa poata aplica sanctiuni financiare celor care incalca regulile

Comisia Europeana propune o revizuire majora a procedurilor de omologare a vehiculelor si doreste sa poata aplica sanctiuni financiare celor care incalca regulile

de Vlad Barza

(sursa - Bosch)

Ca urmare a scandalului Volkswagen, Comisia Europeana a propus miercuri o reviziuire de amploare a procedurilor de omologare a vehiculelor in UE, dorinta Bruxelles-ului fiind sa aiba puteri sporite de supraveghere si de aplicare de sanctiuni, „pentru a corecta erorile din sistem”. Comisia ar vrea sa aiba dreptul sa impuna amenzi administrative de pana la 30.000 euro pentru fiecare exemplar care incalca normele, iar sanctiunile s-ar putea aplica si institutiilor care se ocupa de teste. Comisia vrea sa aiba dreptul de a controla vehicule aflate in circulatie si de a le testa in propriul laborator de cercetare. CE vrea sa aiba in viitor si dreptul sa ordone rechemari.

Comisia Europeana a prezentat propuneri legislative pentru a se asigura ca producatorii de autovehicule respecta cu strictete cerintele UE in materie de siguranta, protectia mediului si productie.

Comisia propune o revizuire majora a asa-numitului cadru de omologare „de tip al UE”. In cadrul normelor curente, doar autoritatile nationale sunt responsabile pentru atestarea faptului ca un vehicul indeplineste toate cerintele pentru a putea fi plasat pe piata si pentru supravegherea conformitatii producatorilor cu legislatia UE. Propunerile de astazi vor conferi un caracter mai independent procedurilor de incercare a vehiculelor si vor intari supravegherea vehiculelor aflate deja in circulatie. O mai ampla supraveghere la nivel european va consolida sistemul in ansamblu.

Comisia revizuia deja cadrul omologarii „de tip al UE” pentru autovehicule inainte de dezvaluirile facute de grupul Volkswagen. Intre timp, a stabilit ca este nevoie de reforme mai ambitioase pentru a preveni repetarea cazurilor de neconformitate. Propunerea de regulament de astazi privind omologarea si supravegherea pietei autovehiculelor vine in completarea eforturilor depuse pentru a introduce incercari mai stricte privind emisiile (testarea emisiilor in conditii reale de trafic).

„In cadrul unei piete unice in care produsele circula liber, este esential ca toate partile sa respecte regulile jocului. Dezvaluirile facute de grupul Volkswagen au evidentiat faptul ca sistemul care permite vehiculelor sa fie introduse pe piata trebuie imbunatatit in continuare. Pentru a recastiga increderea consumatorilor in acest sector important, trebuie sa inasprim regulile, dar si sa ne asiguram ca acestea sunt efectiv respectate. Este esential sa restabilim conditii de concurenta echitabile si o concurenta loiala pe piata.”, spune Jyrki Katainen, vicepresedintele pentru locuri de munca, crestere, investitii si competitivitate

„Piata unica necesita o punere in aplicare riguroasa a normelor in toate sectoarele, inclusiv in industria autovehiculelor. In cadrul propunerilor noastre de astazi, urmarim sa imbunatatim calitatea si caracterul independent al procedurilor de incercare a vehiculelor si consolidarea supravegherii vehiculelor aflate deja in circulatie. Aceasta completeaza eforturile noastre de a introduce cele mai solide proceduri de incercare privind emisiile la nivel mondial, pe care le vom rafina si revizui in permanenta pentru a ne asigura ca cele mai stricte limite privind emisiile de gaze sunt cu adevarat respectate.”, spune comisarul pentru piata interna, industrie, antreprenoriat si IMM-uri, Elzbieta Bienkowska.

Actualul sistem de omologare de tip se bazeaza pe incredere reciproca: odata ce un autovehicul este certificat intr-un stat membru, acesta poate circula liber pe intreg teritoriul UE. Chiar daca UE stabileste cadrul juridic, autoritatile nationale sunt pe deplin responsabile pentru verificarea conformitatii producatorilor de automobile. Proiectul de regulament privind omologarea si supravegherea pietei autovehiculelor pastreaza principiul recunoasterii reciproce, care sta la baza pietei unice a UE, insa urmareste sa corecteze deficientele sistemului.

Propunerea de regulament va contribui la atingerea a trei obiective:

Consolidarea caracterului independent si a calitatii procedurilor de incercare care permit introducerea unui autovehicul pe piata: Majoritatea statelor membre desemneaza servicii tehnice, care sunt platite direct de catre producatorii de automobile, pentru incercarea si inspectia conformitatii vehiculului cu cerintele UE in materie de omologare de tip. Comisia propune modificarea sistemului de remunerare pentru a evita legaturile financiare intre serviciile tehnice si producatori, care ar putea conduce la un conflict de interese si ar putea compromite caracterul independent al procedurii de incercare. Propunerea mai are in vedere si criterii de performanta mai stricte pentru aceste servicii tehnice, care ar trebui auditate in mod regulat si independent in vederea obtinerii si pastrarii desemnarii. Autoritatile nationale competente vor face obiectul unor evaluari inter pares pentru a se asigura ca normele relevante sunt implementate si aplicate in mod riguros pe intreg teritoriul UE.

Introducerea unui sistem eficient de supraveghere a pietei pentru a controla conformitatea vehiculelor aflate deja in circulatie: Normele actuale privesc in principal controalele ex ante, insa in viitor, statele membre si Comisia vor efectua controale prin sondaj ale vehiculelor aflate deja pe piata. Acest lucru va permite detectarea neconformitatilor intr-un stadiu incipient si va garanta ca se iau rapid masuri corective substantiale impotriva vehiculelor care au fost depistate ca fiind neconforme si/sau ca prezentand un risc major pentru siguranta sau mediu. Toate statele membre ar trebui sa fie capabile sa ia masuri de salvgardare impotriva vehiculelor neconforme pe teritoriul lor fara sa astepte ca autoritatea care a eliberat omologarea de tip sa ia masuri. Statele membre vor trebui sa analizeze periodic modul de functionare al activitatilor lor de supraveghere a pietei si sa puna rezultatele la dispozitia publicului larg.

Consolidarea sistemului de omologare de tip cu o mai ampla supraveghere la nivel european: Comisia va fi abilitata sa suspende, sa restrictioneze sau sa retraga desemnarea serviciilor tehnice ale caror performante sunt insuficiente si care se dovedesc prea laxiste in ceea ce priveste aplicarea normelor. In viitor, Comisia va fi in masura sa efectueze incercarile de verificare ex-post (prin intermediul Centrului sau comun de cercetare) si, daca este necesar, va initia retrageri de pe piata. Permitand Comisiei sa impuna sanctiuni financiare, propunerea va descuraja producatorii si serviciile tehnice sa permita introducerea vehiculelor neconforme pe piata. De asemenea, Comisia va prezida un forum care va elabora strategii comune de verificare a conformitatii impreuna cu statele membre si va organiza audituri comune ale serviciilor tehnice, precum si evaluari inter pares ale autoritatilor de omologare de tip.

Propunerea Comisiei mentine interdictia in vigoare privind dispozitivele de invalidare, pe care autoritatile nationale au obligatia permanenta sa o controleze si sa o puna in aplicare, insa merge putin mai departe in aceasta directie. In temeiul proiectului de regulament, producatorul va trebui sa ofere accesul la protocoalele sistemelor informatice ale vehiculului. Aceasta masura completeaza pachetul privind emisiile in conditii reale de trafic, ceea ce va face foarte dificila eludarea cerintelor privind emisiile si include o obligatie pentru producatori de a-si face publica strategia privind reducerea emisiilor, asa cum se intampla in SUA.

Proiectul de regulament va fi acum transmis Parlamentului European si Consiliului pentru adoptare. Odata adoptat, acesta va fi direct aplicabil. Regulamentul va abroga si va inlocui Directiva 2007/46/CE („directiva-cadru”).

Lasa un comentariu